Learning and service: perceptions students of Occupational Therapy of the Universidad de La Frontera
Keywords:
educación basada en competencias, terapia ocupacional, educación superior, compromiso social, competencias.Abstract
Background: the training of Occupational Therapists of the Universidad de La Frontera is carried out through innovative curricula; therefore, it is committed to methodological strategies to develop critical and reflective thinking, teamwork with social responsibility, Learning and Service arises.
Objective: to know the perception in relation to learning and service, in 5th level students in the psychosocial intervention module of the Occupational Therapy course at the University of La Frontera.
Methods: qualitative, descriptive, exploratory study was carried out through an intrinsic case study. The non-probabilistic, intentional sample of cases by criteria and for convenience, made up of 20 students, after signing the informed consent, formed two focus groups. For data analysis, progressive reduction and grouping into descriptive categories was used. Guba's criteria of rigor and Emanuel's ethical aspects were used.
Results: from Level I, 332 units of meaning emerged, grouped into 4 descriptive categories coded according to the objective of the study: meaning of the concept, development of generic competences, facilitating factors and impeding factors, conflict resolution and continuous learning for the first as competences; for the second, learning by doing and meaningful learning; for the third teaching aid and community communication; for the fourth personal aspects and interpersonal relationships.
Conclusions: the students attribute great value to this Learning and Service methodology; it allows them to develop relevant competencies for essential professional use for the therapeutic bond, visualized generic competences: conflict resolution, continuous learning, and critical and reflective sense.
DeCS: COMPETENCY-BASED EDUCATION; OCCUPATIONAL THERAPY; EVALUATION STUDIES AS TOPIC; UNIVERSITIES; LEARNING.
Downloads
References
1. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. The definition and selection of key competencies. Executive summary [Internet]. 2005 [citado 06 Abr 2019];[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
2. López Gómez E. En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Profesorado. Rev Curric Form Prof [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2019];20(1):311-322. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf
3. López C, Benedito V, León MJ. El Enfoque de Competencias en la Formación Universitaria y su Impacto en la Evaluación: La Perspectiva de un Grupo de Profesionales Expertos en Pedagogía. Rev Form Univer [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2019];9(4):11-22. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062016000400003
4. Cuba Esquivel A. Constructo competencia: síntesis histórico-epistemológica. Rev Educ [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2019];25(48):7-27. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-94032016000100001
5. Guzmán Marín F. Problemática general de la educación por competencias. Rev Ibero Educ [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];74:107-120. Disponible en: https://rieoei.org/historico/documentos/rie74a04.pdf
6. López Portillo HP, Sánchez Fernández MD, Gutiérrez Padilla C. Competencias de responsabilidad social en estudiantes de arquitectura e ingeniería de la Universidad de Guanajuato. Rev Ref Ped [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];1:71-81. Disponible en: http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/73/82
7. Ahumada Tello E, Ravina Ripoll R, López Regalado MT. Responsabilidad Social Universitaria. Desarrollo de competitividad organizacional desde el proceso educativo. Rev Act Invs Educ [Internet]. 2018 [citado 06 Abr 2019];18(3):1-30. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/34213/37190
8. Martínez Vivot M. Evaluación participativa, aprendizaje-servicio y universidad. Profesorado. Rev Curric Form Prof [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2019];19(1):128-143. Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART7.pdf
9. Ochoa Cervantes AC, Pérez Galván L. El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Rev Psicoperspectivas [Internet]. 2019 [citado 06 Abr 2019];18(1):89-101. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-69242019000100089
10. Beneitone P, Esquetini C, González J, Marty Maleta M, Suifi G, Wagwnaar R. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final. Proyecto Tunig América Latina, 2004-2007 [Internet]. Bilbao: Universidad de Deusto; 2007 [citado 06 Abr 2019]. Disponible en: http://erasmusplusriesal.org/es/contenido/reflexiones-y-perspectivas-de-la-educacion-superior-en-america-latina
11. De Castro A, Domínguez Merlano E. Transformar para Educar 4: aprendizaje servicio. Colombia: Universidad del Norte; 2017.
12. Espinosa Torres F, Rodríguez de la Prieta V. Aprendizaje servicio, una estrategia de aprendizaje significativo en la formación de estudiantes de terapia ocupacional de la universidad central de chile. Rev Chile Tera Ocup [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2019];15(1):11-18. Disponible en: https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/37126
13. Mendia Gallardo R. Fundación ZERBICAS. El Aprendizaje-Servicio: una metodología para la innovación educativa. Rev Conv Rev Digit [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2019];16:20-7. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/0BwmG_rAXpAZfQzFoZzJsQmx3VGM/view
14. Tapia MN, Amar H, Montes R, Tapia MR, Yaber L. Natura. Manual para docentes y estudiantes solidarios. 3ra ed. Buenos Aires: Editorial CLAYSS; 2013.
15. Paredes DM. Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio. Rev Pág Educ [Internet]. 2013 [citado 06 Abr 2019];12(2):23-42. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682019000200023&lng=es&nrm=iso&tlng=es
16. Silva Quiroz J, Maturana Castilla D. Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Rev Innov Educ [Internet]. 2013 [citado 06 Abr 2019];17(73):117-131. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117
17. Mayor Paredes D. Aprendizaje-Servicio: una práctica educativa innovadora que promueve el desarrollo de competencias del estudiantado universitario. Rev Electact Inv Educ [Internet]. 2018 [citado 06 Abr 2019];18(3):1-22. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/34418/34007
18. Pérez de Cabrera L. El rol del docente en el aprendizaje autónomo: la perspectiva del estudiante y la relación con su rendimiento académico. Rev Dialo [Internet]. 2013 [citado 06 Abr 2019];7(11):45-62. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/47265063.pdf
19. Ramírez Iñiguez AA. La educación con sentido comunitario: reflexiones en torno a la formación del profesorado. Rev Educación [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];26(51):79-94. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v26n51/a04v26n51.pdf
20. Pérez Galván L, Ochoa Cervantes AC. El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. Rev Educ Alteridad [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];12(2):175-187. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/4677/467751871004/html/index.html https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04
21. Cabrera P, Caire M, Manzanares M. ¿Cómo impacta la metodología A+S en el proceso de aprendizaje de estudiantes universitarios? En: Herrero MA, Ochoa E, editor. Actas de la IV Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio [Internet]. Buenos Aires: CLAYSS; 2017 [citado 06 Abr 2019];88-93. Disponible en: http://www.clayss.org.ar/JIAS/IV_jias/Libro_IVJIA-S.pdf
22. García García M, Cotrina García MJ. El aprendizaje y servicio en la formación inicial del profesorado: de las prácticas educativas críticas a la institucionalización curricular. Profesorado. Rev Curri Form Profes [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2019];19(1):8-25. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/567/56738729002.pdf
23. Arratia Figueroa A. Ética, solidaridad y aprendizaje servicio en la educación superior. Rev Acta Bioeth [Internet]. 2008 [citado 06 Abr 2019];14(1):61-67. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-569X2008000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
24. Política de formación Profesional [Internet]. Chile: Universidad la Frontera; 2007 [citado 06 Abr 2019];[aprox. 20 p.]. Disponible en: http://pregrado.ufro.cl/images/docs/Politica-formacion-profesional-ufro.pdf
25. Espinoza Fernández T. Universidad de La Frontera: Resolución exenta 2584. Terapia Ocupacional [Internet]. Chile: Universidad La Frontera; 2009 [citado 06 Abr 2019]. Disponible en: https://admision.ufro.cl/terapia-ocupacional/.
26. Bedregal P, Besoain C, Reinoso A, Zubarew T. La investigación cualitativa: un aporte para mejorar los servicios de salud. Rev Méd [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];145(3):373-379. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872017000300012
27. Veiga de Cabo J, de la Fuentes Diez E, Zimmermann Verdejo M. Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. Rev Med Segur Trab [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];54(210):81-88. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2008000100011
28. Muñoz Aguirre NA. El estudio exploratorio. Mi aproximación al mundo de la investigación cualitativa. Rev Investí Educa Enf [Internet]. 2011 [citado 06 Abr 2019];29(3):492-499. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1052/105222406019.pdf
29. Arzaluz Solano S. La utilización del estudio de caso en el análisis local. Rev Región sociedad [Internet]. 2005 [citado 06 Abr 2019];17(32):107-144. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-39252005000100004
30. Martínez salgado C. El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Rev Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2005 [citado 06 Abr 2019];17(3):613-619. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232012000300006&lng=en
31. Otzen T, Manterola C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Rev Int J Morphol [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];35(1):227-232. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
32. Da Silveira Donnaduzzi DS, Colomé Beck THW, Da Silva Fernandes MN, Viero V. Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Rev Index Enferm [Internet]. 2005 [citado 06 Abr 2019];24(1-2):71-75. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962015000100016
33. Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 5ª ed. Perú: McGraw Hill; 2010.
34. Bonilla MA, López A. Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Rev Cinta Moebio [Internet] 2016 [citado 06 Abr 2019];(57):305-315. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2016000300006
35. Miles MB, Huberman A. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage; 1994.
36. Guba E, Lincoln Y. Effective evaluation: improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. San Francisco: Jossey-Bass; 1996.
37. Varela M, Vives T. Autenticidad y calidad en la investigación educativa cualitativa: multivocalidad. Rev Inves Educ Médica [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2019];5(19):191-198. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716300072
38. Portales MB, Michaud P, Salas S, Beca JP. Formas de Revisión Ética de Proyectos de Investigación Biomédica. Rev Méd Chile [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2019];145(3):386-392. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872017000300014

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/