Legacy of Professor Arturo Teodoro Menéndez Cabezas to the new generations of Health professionals

Authors

  • Marjories Mirabal-Nápoles Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Ciencias Médicas. Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas. Camagüey, Cuba.
  • José Luis Cadenas-Freixas Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas. Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-1351-8821
  • Dary Puertas-Quiroga Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad Tecnología de la Salud. Departamento de Tecnología. Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-1102-3593
  • Jorge Santana-Álvarez Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Hospital Militar Clínico Quirúrgico Docente Dr. Octavio de la Concepción y de la Pedraja. Departamento de Ciencia y Técnica. Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-5448-5136
  • Clara Rufina García-Barrios Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Ciencias Médicas. Departamento de Ciencias Básicas Biomédicas. Camagüey, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7400-0984

Abstract

Background: there have been several professors in the history of medical education that have left their imprint in the formation of new generations.
Objective:
to characterize the prolific professional activity developed by PhD. Arturo Teodoro Menéndez Cabezas, with emphasis in the investigative processes, as pedagogic legacy in the medical education.
Methods:
an ethnographic research was carried out through a historic-logical analysis of his life to characterize his way of acting. The observation and the interview with key informants were used as qualitative methods. Without making special attention to the bibliographic description, element of his life and work were approached as aspects to highlight due to the transcendence of his legacy to the new generations of health professionals in and out of the country.
Results:
the sociopolitical and educational characteristics that constitute the antecedents of the biochemist educational acting were established, the activities that characterize the university professor in Cuba are detailed, and the contributions that characterize his acting as doctor-social educator were revealed.
Conclusions: the analysis and appreciations carried out during the research allowed characterizing the educative work of Professor Arturo, related to the assistance, docent, managerial and investigative components. His contributions to the Medical Education are found out on the base of his personal example, pedagogical conceptions, ideological thinking, interpersonal relations and above all his scientific-technical condition and preparation as biochemist, in his double work as doctor and professor.

DeCS:BIOGRAPHY; EDUCATION, MEDICAL/history; TEACHING; HISTORICAL ARTICLE; REVIEW.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. de Varona Corona S. La labor del maestro en el proceso de formación y desarrollo de la identidad nacional cubana [Tesis Doctoral]. Holguín: Instituto Superior Pedagógico de Holguín José de la Luz y Caballero; 2007 [citado 07 Abr 2021]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/2654/tes.pdf?sequence=1&isAllowed=y

2. Chávez Rodríguez JA. Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1999.

3. de León Castillo MC. Acercamiento histórico al proceso de enseñanza aprendizaje en las Ciencias Médicas. Educ Méd Super [Internet]. Abr-Jun 2012 [citado 07 Abr 2021];26(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200013

4. Menéndez Cabezas A, Somontes Zamora D, Capote Fradera A. Análisis de las preguntas de selección múltiple de exámenes profesionales de Bioquímica. AMC [Internet]. 2010 [citado 07 Abr 2021];14(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S102502552010000200007&script=sci_abstract

5. Menéndez Cabezas A, Fernández-Britto Rodríguez JE. Metabolismo de la homocisteína y su relación con la aterosclerosis. Rev Cubana Invest Bioméd [Internet]. Sep-Dic 1999 [citado 07 Abr 2021];18(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03001999000300001

6. Menéndez Cabezas A. Experience of Cuban Faculty in Establishing a Medical School in the Republic of The Gambia. Medicc Review [Internet]. 2005 Ago-Sep [citado 07 Abr 2021];7(8). Disponible en: https://www.medicc.org/publications/medicc_review/0805/cuban-medical-literature.html

7. Naciones Unidas. Actas de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo. Quinto Periodo de Sesiones [Internet]. New York: Naciones Unidas; 1979 [citado 07 Abr 2021]. 227 p. Disponible en: https://unctad.org/system/files/official-document/td269vol1_sp.pdf

8. Menéndez Cabezas A. Oración Finlay. Humanid méd [Internet]. 2021 [citado 07 Abr 2021];21(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/hummed/hm-2021/hm211h.pdf

9. Varona EJ. El ideario pedagógico de José de la Luz y Caballero. La Habana. Editorial Pueblo y Educación; 1992.

10. Vitier Guanche M. La lección de Varona [Internet]. México: El Colegio de México; 1945 [citado 24 Jun 2021]. 70 p. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/ces-colmex/20200916035355/jornadas-31.pdf

11. de León Castillo MM. Acercamiento histórico al proceso de enseñanza aprendizaje en las Ciencias Médicas. Educ med super [Internet]. 2012 [citado 24 Jun 2021];26(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/34

12. García Abad RE, González Fernández-Larrea M. La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Universidad y Sociedad [Internet]. Mar-Abr 2021 [citado 24 Jun 2021];13(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000200184

13. Borroto Cruz ER, Salas Perea RS. La Colaboración Médica Internacionalista en el pensamiento de Fidel. Educ med super [Internet]. 2018 [citado 24 Jun 2021];32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1404/617

Published

2021-09-25

How to Cite

1.
Mirabal-Nápoles M, Cadenas-Freixas JL, Puertas-Quiroga D, Santana-Álvarez J, García-Barrios CR. Legacy of Professor Arturo Teodoro Menéndez Cabezas to the new generations of Health professionals. Arch méd Camagüey [Internet]. 2021 Sep. 25 [cited 2025 Aug. 7];25(5):807-24. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/8599

Issue

Section

Historical Articles