Cinema as educational strategy in the nursing as training process
Keywords:
Estudiantes de enfermería, Aprendizaje, Educación en enfermería, Películas cinematográficas.Abstract
Background: the cinema in the teaching-learning process allows developing creativity, complementing knowledge, favors critical analysis, thought abstraction, delivers content that the teacher wishes to profile in the film light by offering moments of the educational space with entertainment, favoring understanding.
Objective: to reveal the opinion of fifth year students of the Nursing degree regarding cinema as an educational strategy.
Methods: qualitative research based on the grounded theory. The sample was not probabilistic, intentional of cases by criteria and convenience, made up of 21 students, after signing an Informed Consent authorized by the School Office. Information gathering was carried out through in-depth interviews and analysis through data reduction. The validity was checked with rigor criteria and was also triangulated by researchers.
Results: the theme of Filmography Workshop for Mental Health emerged from which four categories arose: Meaning of educational strategies to learn Mental Health, facilitating factors for learning through cinema, impeding factors for learning through of cinema andfunctions and fields of the professional practice of the Nurse / or in Mental Health identified through cinema.
Conclusions: the cinematic workshop is an excellent activity as educational strategy, it strengthens abstract and critical thought, delivers pedagogic tools at the disposal of the formation. Facilitating factors: used methodology and the role of the teacher, it is indicated that the absence of time and the search of the type of format of the movies became obstructing factors; the educational and attendance roles were identified, to allow them to prepare activities linked to the professional role, it is possible to incorporate critical thought, decision making and the discipline role was identified.
DeCS: EDUCATION, NURSING; PROFESSIONAL TRAINING; STUDENTS, NURSING; MOTION PICTURES; LEARNING.
Downloads
References
1. Código deontológico del CIE para la profesión de enfermería [Internet]. Ginebra (Suiza): Consejo Internacional de Enfermeras;2012 [citado 06 Abr 2020]. Disponible en:
http://www.enfermerialeon.com/docs/comision_deo/CodigoCIE2012.pdf
2. Rando A. Trabajo en equipo: ¿Es posible formar equipos médicos expertos a partir de profesionales expertos? Rev Méd Urug [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];32(1):59-67. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-03902016000100008
3. Soto Fuentes P, Reynaldos Grandón K, Martínez Santana D, Jerez Yañez O. Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2020];14(1):79-99. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972014000100008&lng=en
4. Barros C, Barros R. Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Rev Univ Sociedad [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2020];7(3):26-31. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000300005
5. Pulido M. El cine en el aula: una herramienta pedagógica eficaz. Rev Opción [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];32(8):519-538. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/310/31048481031/.
6. Icart M. Metodología de la investigación y cine comercial: claves de una experiencia docente. Rev Educ méd [Internet]. 2008 [citado 06 Abr 2020];11(1):13-18. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci abstract&pid=S1575-18132008000100004
7. Moratal M, Bertilotti L, Debenedetti S, Degrossi C, Aldana H. Aplicación del cine como estrategia didáctica para la enseñanza de la investigación científica. Rev Med Cine [Internet]. 2010 [citado 06 Abr 2020];6(1):24-28. Disponible en:
8. Mercader Y. El cine como espacio de enseñanza, producción e investigación. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco Distrito Federal, México. Rev Encuentro [Internet]. 2012 [citado 06 Abr 2020];(63):47-52. Disponible en: https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=34023237007
9. Martínez-Salanova E. El cine. Otra ventana al mundo. Rev Comunicar [Internet]. 2002 [citado 06 Abr 2020];(18):77-84. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/158/15801812.pdf
10. Arreaza E, SulbaránE, Ávila R. Aplicación de una guía didáctica sobre cine para generar conocimiento en educación: resultados preliminares. Rev Enlace [Internet]. 2009 [citado 06 Abr 2020];6(2):71-82. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82311715007
11. Hernández P, Peña F. El cine como herramienta en la docencia de Psiquiatría. Rev Hum Med [Internet]. 2012 [citado 06 Abr 2020];13(1):244-265. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/232/200
12. Neira MR. Introducción al discurso narrativo fílmico. Madrid:Arco-Libros;2003.
13. Prat Canet C. Análisis de la imagen social de la Enfermería a través del cine y la televisión [Tesis]. Cataluña:Universitat Internacional de Catalunya, Facultad de Medicina y Ciencia de la Salud;2013 [citado 06 Abr 2020]. Disponible en: http://repositori.uic.es/bitstream/handle/20.500.12328/852/Carmen_Prat_Canet.pdf?sequence=5&isAllowed=y
14. Muñoz F, Morales J, Torres L. El cine en la enseñanza de estrategias para el afrontamiento de la enfermedad. Rev venez Invest [Internet]. 2009 [citado 06 Abr 2020];6(2):27-37. Disponible en: file:///C:/Users/alejandro.hernandez/Downloads/Dialnet-ElCineEnLaEnsenanzaDeEstrategiasParaElAfrontamient-3003087%20(1).pdf
15. Vásquez de la Fuente M. El cine: realidad, consciencia, simbolismo y praxis (Contribución a una filosofía del audiovisual) [Tesis]. Madrid:Facultad de Ciencias de la Información Universidad Complutense;2016 [citado 06 Abr 2020]. Disponible en: https://eprints.ucm.es/42362/1/T38707.pdf
16. Campo M. El cine como recurso tecnológico en la creación de conocimiento: estudio de caso en la enseñanza de la orientación de la violencia familiar. Rev Maracaibo [Internet]. 2006 [citado 06 Abr 2020];3(3):11-32. Disponible en:
http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=s1690-75152006000300002&script=sci_arttext
17. Infante M. Experiencias creativas en el uso del medio audiovisual y las trayectorias del sujeto. Rev Literling [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2020];(35):235-250. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112017000100235
18. Pereira C, Solé J, Valero L. Babel: Cine y comunicación en un mundo globalizado. Rev Polis (Santiago) [Internet]. 2010 [citado 06 Abr 2020];9(26):109-132. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-65682010000200006&script=sci_arttext
19. Pérez E. El uso didáctico de la imagen cinematográfica. Estado de la cuestión. Rev Opción [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2020];31(5):717-738. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/310/31045570041/.
20. Rodríguez L. El cine, estrategia para el desarrollo del pensamiento. Rev Praxis Saber. [Internet]. 2010 [citado 06 Abr 2020];1(2):87-110. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/4772/477248386006/.
21. Sedeño A. Cine digital: transformación de la industria y cambios en la forma de realizar. Rev Estu Lite [Internet]. 2009 [citado 06 Abr 2020];(43):71-75. Disponible en: https://webs.ucm.es/info/especulo/numero43/cinedigi.html
22. Bonilla J, Locertales F, Páez MM. Educación en valores a través del cine (un método para estudiantes de secundaria obligatoria. Rev Med Educ [Internet]. 2012 [citado 06 Abr 2020];(41):117-131. Disponible en: https://www.redalyc.org/html/368/36828247009/.
23. Pac D, García N. El cine como herramienta de aprendizaje en el aula. Claves de una experiencia docente multidisciplinar en el ámbito económico. Rev Intern Orga [Internet]. 2013 [citado 06 Abr 2020];(19):181-197. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/288016946_El_cine_como_herramienta_de_aprendizaje_en_el_aula_Claves_de_una_experiencia_docente_multidisciplinar_en_el_ambito_economico
24. Nuin C, Botigué T, Jürschik P, Torner T, Illesca M, Gea M. El cine en la formación en promoción y educación para la salud: experiencia docente en el grado de enfermería. Rev CIDIU [Internet]. 2014 [citado 06 Abr 2020];(2):1-9. Disponible en:
https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/571/551
25. Felippa MG, Osorio R, Gabriela MJ, Reboredo S. El cine y la enseñanza de la enfermería materno infantil: un puente hacia los contenidos. Rev Med Cine [Internet]. 2015 [citado 06 Abr 2020];11(3):140‐146. Disponible en: file:///C:/Users/aleja/Downloads/13321-47064-1-SM%20(1).pdf
26. McCann E, Huntley Moore S. Madness in the movies: An evaluation of the use of cinema to explore mental health issues in nurse education. Rev Nurse Education Practice. [Internet]. 2016 [citado 06 Abr2020];21:37-43. Disponible en:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1471595316301020
27. Kesser I, Gülşah A. The Impact of Watching Movies on the Communication Skills of Nursing Students: A Pilot Study from Turkey. Rev Inter Arch Nur Health Care [Internet]. 2017 [citado 06 Abr2020];3(3):1-7. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/320248920_The_Impact_of_Watching_Movies_on_the_Communication_Skills_of_Nursing_Students_A_Pilot_Study_from_Turkey
28. Olvera A. Aportaciones de la Teoría Fundamentada a la investigación en educación médica. Rev Invest edu méd [Internet]. 2020 [citado 06 Abr 2020];7(27):82-88. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n27/2007-5057-iem-7-27-82.pdf
29. Glaser BG, Strauss AL. El método de comparación constante de análisis cualitativo. In The discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. New York:Aldine;1967.
30. Bonilla MA. Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Rev Cinta Moebio [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];(57):305-315. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2016000300006
31. Otzen T, Manterola C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Rev Int J Morphol [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];35(1):227-232. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022017000100037
32. Polit D, Hungler B. Investigación Científica en Ciencias de la Salud. Principios y Métodos. 6ta ed. México:McGraw Hill Interamericana;2002.
33. Troncoso C, Amaya A. Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Rev Fac Med [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];65(2):329-332. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v65n2/0120-0011-rfmun-65-02-329.pdf
34. Urra E, Sandoval S. El análisis del discurso crítico en las investigaciones de salud. Rev Enferm Univ [Internet]. 2016 [citado 06 Abr 2020];15(2):199-211. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632020000200199&lng=es&nrm=iso
35. Plaza J, Uriguen P, Bejarano H. Validez y confiabilidad en la investigación cualitativa. Rev Arge [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2020];11(21):352-357. Disponible en: http://arje.bc.uc.edu.ve/arj21/art24.pdf
36. Bedregal P, Besoain C, Reinoso A, Zubarew T. La investigación cualitativa: un aporte para mejorar los servicios de salud. Rev Med Chile [Internet]. 2017 [citado 06 Abr 2020];145:373-379. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rmc/v145n3/art12.pdf
37. Vega P, López R. Ética en investigación clínica. Rev chil anestesiol [Internet]. 2014 [citado 06 Abr 2020];43(4):361-367. Disponible en: http://revistachilenadeanestesia.cl/etica-en-la-investigacion-clinica/.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/