The Anesthesiology and Reanimation interns’ preparation for the attention to the patient in shock
Keywords:
Postgrado, Formación profesional, AnestesiologíaAbstract
Background: the preparation of the intern in Anesthesiology and Reanimation for the attention to the patient in shock is a curricular demand.
Objective: to design a way to encourage the preparation of the intern in Anesthesiology and Reanimation for the integral medical care to the patient in shock.
Methods: a prospective and traverse study was carried out in the hospital Dr. Agostinho Neto of Guantánamo during the academic year 2017-2018. The relating theoretical essentials that sustained the operational definition and the didactic structuring of the process of this intern's preparationwere systematized.
Results: the variable preparation of the intern in Anesthesiology and Reanimation for the integral medical care to the patient in shock was defined and operationalized, and three moments of this process were identified: A system of educational workshops was implemented and of educational tasks that guide the methodological work of the professors for this purpose that facilitated that 83.3% of the interns improved their preparation for the integral medical care to the patient in shock. 100.0% of the professors manifested conformity with the model proposal.
Conclusions: a didactic model of the process of preparation of the intern was made for this purpose, while conceiving it can contribute to a transformation qualitatively superior of the process of this professional's formation, and to the professor's pedagogic professionalization.
DeCS: ANESTHESIOLOGISTS; PROFESSIONAL TRAINING; INTERNSHIP AND RESIDENCY; EDUCATION, GRADUATE; PROSPECTIVE STUDIES.
Downloads
References
1. Singer M, Deutschman CS, Seymour CW, Shankar-Hari M, Annane D, Bauer M, et al. The Third International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock (Sepsis-3). JAMA [Internet]. 2016 [citado 8 Oct 2018];315(8):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4968574/.
2. Sosa STM, Añorga MJA, Pichs GLA, Rodríguez González MA. Diseño de Estrategia Pedagógica para el mejoramiento del desempeño médico con el paciente epiléptico. Archivos del Hospital Universitario “General Calixto García” [Internet]. Abr 2016 [citado 8 Oct 2018];4(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcgelectronica
3. Véliz MPL, Jorna CAR, Berra SEM. Identificación de las habilidades conductuales y actitudinales del especialista en Medicina Intensiva y Emergencia. Rev Cub Educ Med Super [Internet]. Sep 2015 [citado 8 Oct 2018];29 (4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/576
4. Robinson Jay F. La competencia sociohumanista: componente esencial del profesional de la salud. Rev Inf Cient [Internet]. 2016 [citado 8 Oct 2018];95(6):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.gtm.sld.cu/imagen/RIC/Vol95No.6/.
5. Ministerio de Salud Pública. Programa de la especialización en Anestesiología y Reanimación. La Habana: Viceministerio de Docencia e investigación; 2015.
6. Galperin P. Introducción a la Psicología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación;1982.p.23.
7. Ginoris QO, Addine FF, Turcaz MJ. Curso de Didáctica General. Material Básico. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe; 2006.
8. Silvestre OM, Zilberstein TJ. ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje?. México: Ediciones CEIDE, 2000.
9. Elías Sierra R. El enfoque histórico cultural y el desarrollo de la habilidad de aplicar la atención médica integral en el médico general. Rev inf cient [Internet]. 2015 [citado 06 Mar 2019];91(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revi nfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/564
10. Elías SR. Bases teórica para el desarrollo de la habilidad de aplicación de atención médica integral en el médico general en formación inicial. Rev inf cient [Internet]. 2015 [citado 8 Oct 2018];90(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6027621
11. Tamayo VMC, Gradaille RE, Gradaille MLA. La clase taller y los enunciados-tareas de aprendizaje. Revista Conrado [Internet]. 2016 [citado 8 Oct 2018];13(60):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
12. Socarrás SS, Díaz FM, Sáez PA. Talleres metodológicos interactivos para la preparación de los profesores guías de la carrera de Medicina. Rev Hum Med [Internet]. 2016 [citado 8 Oct 2018];13(1):[aprox 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v13n1/hmc12113.pdf
13. Álvarez de Zayas C. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y educacion;1999.
14. Armas López M, Elías Sierra R, Fernández Falcón L, Elías Armas K, Elías Armas S, Corrales García O. La tarea docente en el desarrollo de las habilidades profesionales en el estudiante de Medicina. Rev inf cient [Internet]. 2017 [citado 06 Mar 2019];96(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/292
15. Elias SR, Matos CZ, Armas LM, Fernandez BY, Elias AK. Sistema de tareas docentes para desarrollar la habilidad atención médica integral en estudiantes de Medicina. Rev Inf Cient [Internet]. 2017 [citado 8 Oct 2018];96(4):[aprox 10 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1192/2194
16. Toledo MA, Cabrera RI. Formación laboral en atención médica integral desde las tareas docentes de la asignatura Psicología. Rev Cub Educ Med Super [Internet]. 2016 [citado 8 Oct 2018];30(3):[aprox 20 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/594/429
17. Bonal RR, Marzán DM, Garbey AA. Identificación de competencias en promoción de salud en médicos de familia de Cuba. Estudio cualitativo. Aten fam [Internet]. 2017. [citado 8 Oct 2018];24(1):[aprox 8 p.]. Disponible en: http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=101016/jaf201611002&domain=pdf
18. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA. Propuesta de perfeccionamiento de tarjeta de evaluación de residentes de Medicina General Integral. Educ med sup [Internet]. 2015 [citado 06 Mar 2019];29(3):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/492
19. Blanco AM, Rodríguez SH, Moreno RMA, Díaz HL, Salas PRS, Del Pozo JH, et al. Propuesta de competencias profesionales para el perfil del egresado en la especialidad de medicina interna en Cuba. Rev haban cienc méd [Internet]. 2015 [citado 06 Mar 2019];14(6):[aprox 16 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/.
20. Ortiz GM, Vicedo TA, Rodríguez RI, Sardiñas AME. Propuesta de competencias profesionales específicas para el perfil del egresado en Pediatría en Cuba. Rev haban cienc méd [Internet]. 2015 [citado 06 Mar 2019];14(4):[aprox 11 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/578/830
21. Ortiz Moreira L, Gajardo Navarrete L. Propuesta de competencias genéricas para el perfil de egreso del médico cirujano de la Universidad de Concepción, Chile. Rev Cub Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 06 Mar 2019];28(3):[aprox 8 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/243
22. Dannapfel P, Peolsson A, Nilsen P. A Qualitative Study of Individual and Organizational Learning through Physiotherapists’ Participation in a Research Project. Inter J Clin Med [Internet]. 2014. [citado 06 Mar 2019];5(9):[aprox 11 p.]. Disponible en:
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A819435&dswid=-5489
23. Shane Knox S, Cullen W, Dunne C. Continuous professional competence (CPC) for emergency medical technicians in Ireland: educational needs assessment. BMC Emerg Med [Internet]. 2013. [citado 8 Oct 2018];13:[aprox 16 p.]. Disponible en: http://irishparamedic.com/continuous-professional-competence-cpc-for-emergency-medical-technicians-in-ireland-educational-needs-assessment/.
24. Fernández Sotolongo J, Berra Socarras M, Suárez Romero M, Hernández González E. Nuevo modelo de formación de especialistas en Oftalmología generado por la Misión Milagro. Rev Cub Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 06 Mar 2019];28(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/332
25. Audétat MC, Lubarsky S, Blais JG, Charlin B. Clinical Reasoning: Where Do We Stand on Identifying and Remediating Difficulties? Creative Education [Internet]. 2013 [citado 06 Mar 2019];4(6A):[aprox 7 p.]. Disponible en: https://www.researchg ate.net/publication/271293065_Clinical _Reasoning_Where_Do_W e_Stand_on_Iden tifying_and_Remediating_Difficulties
26. Moore P, Gómez G, Kurtz S, Vargas A. Doctor patient communication: which skills are effective? Rev Med Chil [Internet]. 2010 [citado 06 Mar 2019];138(8):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sciarttext&pid=S 0034-988720100 00800016&lng=en
27. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Modelo de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en medicina general integral. Rev Cien Pedag Innov [Internet]. Dic 2017 [citado 06 Mar 2019];5(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/321925 346 MODELO_DE_CO MPETENCIAS_PR OFESIONALES_ESPE CIFICAS_PARA_LA_FO RMACION_DE_LOS_ESPECIALISTAS_EN_MEDICINA_GENERAL_INTEGRAL
28. Véliz Martínez PL, Oramas González R, Jorna Calixto AR, Berra Socarrás EM. Modelo del especialista en Medicina Intensiva y Emergencias por competencias profesionales. Educ med sup [Internet]. 2017 [citado 06 Mar 2019];31(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1053
29. Gomar C. Competencias que actualmente se le exigen al anestesiólogo en anestesia cardiovascular. Rev Esp Anestesiol Reanim [Internet]. Sep 2013 [citado 06 Mar 2019];60(4):[aprox 4 p.]. Disponible en: https://medes.com/publication/81401
30. 0lmos-Vega FM, Bonilla-Ramírez AJ. ¿3 o 4 años de residencia en anestesiología?: cómo plantear la discusión en términos de educación basada en competencias. Rev colomb anestesiol [Internet]. 2017 [citado 06 Mar 2019];45(2):[aprox 4 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-3347201700020 0009&lng=en
31. Blanco Aspiazu MA, Hernández Azcuy O, Llibre Guerra JJ, Viera Machado C, Cruillas Miranda S, Méndez Rosabal A. Propuesta de los criterios generales de valoración en preguntas de desarrollo para los residentes de Medicina Interna de la Facultad de Ciencias Médicas "Finlay-Albarrán". Rev haban cienc méd [Internet]. Mar 2015 [citado 8 Oct 2018];14(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v14n2/rhcm10215.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/