Strategies as a tool in the scientific development of nursing

Authors

  • Ydalsys Naranjo Hernández Universidad Ciencias Médica
  • Mario Ávila Sánchez
  • José A Concepción Pacheco

Abstract

Background: the Strategy is a management tool that facilitates procedures and techniques with a scientific base, which are used in an iterative and trans-functional way, they help to achieve a proactive interaction of the Organization with its Environment, contributing to achieve effectiveness in the satisfaction of the target audience´s needs to whom its activity is directed.
Objective:
to analyze the strategy as a tool in the scientific development of nursing.
Methods:
a bibliographic review was carried out with the method of bibliographic analysis, through a search made without language restrictions, since the year 1944 in which the first study related to the subject was published, until the present time, year 2017, following a chronological order in the analysis. The terms that were used for the search, located in the DeCS, were: Infirmary, theories, Sciences in Data Bases: Lilacs, Medline, PubMed and SciELO in which 254 published documents were identified, of them 24 documents that respond in a timely manner to the objective were selected for this review, among these documents there are thesis (10) and national and foreign scientific articles (14).
Conclusions: the state of the art of the process of formation and development of the investigative competencies, provided to the authors a set of regularities that favor them the construction of an operative definition of strategy as scientific result in nursing.

DeCS:RESEARCH DESIGN; NURSING; INSTRUMENTS FOR MANAGEMENT OF SCIENTIFIC ACTIVITY; SCIENCE; REVIEW LITERATURE AS TOPIC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ydalsys Naranjo Hernández, Universidad Ciencias Médica

Metodologa Integral de Enfermería

References

1.Reyes Álvarez I, Sanabria Ramos G, Medina Gondres Z, Báez Dueñas RM. Metodología para la caracterización de la participación comunitaria en salud. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Jun 1996 [citado 11 Ene 2018];22(1):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34661996000100003&lng=es

2.Sokol N, Linares Columbié R. Inserción de los métodos matemáticos en el estudio del concepto de información. ACIMED [Internet]. Oct 2006 [citado 12 Ene 2018];14(5):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000500008&lng=es

3.Chandler AD. Y el debate en torno a su obra intelectual. Rev Bibliogr Geogr Cien Soc [Internet]. Mar 1999 [citado 16 Ago 2017];141(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.ub.edu/geocrit/b3w-141.htm

4.Vega Almeida RL. La relación dialógica entre la planificación estratégica y el aprendizaje organizacional. ACIMED [Internet]. Dic 2006 [citado 12 Ene 2018];14(6):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352006000600009&lng=es

5.Concepción Báez CM. La planificación estratégica como herramienta. ACIMED [Internet]. Ago 2007 [citado 20 Jun 2018];16(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000800014&lng=es

6.Raile Alligood M, Marrimer-Tomey. Modelos y teorías en enfermería. 7ma ed. España: Harcourt; 2011.

7.Naranjo-Hernández Y. Reflexiones conceptuales sobre algunas teorías de enfermería y su validez en la práctica cubana. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2016 [citado 30 Jun 2017];32(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/986

8.Delgado García G. Conferencia internacional sobre atención primaria de salud, Almá-Atá (1978). Cuad Hist Salud Pública [Internet]. Jun 2008 [citado 18 Dic 2017];(103):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0045-91782008000100009&lng=es

9.Beltrán González VM. Estrategia de intervención para la educación en salud de la embarazada en el municipio de Ranchuelo. Villa Clara [tesis doctoral]. Villa Clara: ISCM de Villa Clara “Dr. Serafín Ruiz de Zarate Ruiz.” ENSAP; 2007.

10.Landín Sorí M. Estrategia de intervención sanitaria para el diagnóstico y tratamiento en pacientes con glaucoma neovascular. Camagüey [tesis doctoral]. Camagüey: Universidad Ciencias Médicas de Camagüey; 2010.

11.Valle Lima AD. La Investigación Pedagógica otra mirada. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Ministerio de Educación; 2010.

12.Pernas Álvarez IA. Estrategia educativa para favorecer la funcionalidad familiar en parejas jóvenes [tesis doctoral]. Camagüey: UCMC. Facultad de Tecnología de la Salud departamento de ciencias sociales y humanísticas; 2010.

13.Gafas González C. Estrategia educativa en Enfermería para el cuidado biopsicosocial del adulto mayor hipertenso. policlínico “José Martí”. Camagüey, 2008 – 2009 [tesis doctoral]. La Habana: MINSAP, ENSAP; 2011.

14.Rojas Sánchez GA. Estrategia psicoeducativa para la atención y control de riesgos emocionales en personas con epilepsia [tesis doctoral]. La Habana: ENSAP; 2012.

15.Martínez Trujillo N. Estrategia para el desarrollo de investigaciones en sistemas y servicios de salud en Enfermería. 2008-2011 [tesis doctoral]. La Habana: MINSAP, ENSAP; 2012.

16.Fernández Sotolongo J. Estrategia organizativa para la atención de la ceguera evitable en Zulia Venezuela. 2004-2011 [tesis doctoral]. La Habana: MINSAP, ENSAP; 2014.

17.Valentín González F. Estrategia de Intervención educativa para aumentar la percepción del riesgo ante el cáncer bucal [tesis doctoral]. Matanzas: UCM Matanzas, Hospital General Docente “Dr. Julio Miguel Aristegui Villamil”; 2014.

18.Avila Sánchez M. Modelo Pedagógico para el mejoramiento humano de los estudiantes de la carrera de Enfermería [tesis doctoral]. La Habana: UCPEJV; 2013.

19.Rodríguez Cabrera A, Sanabria Ramos G, Contreras Palú ME, Perdomo Cáceres B. Estrategia educativa sobre promoción en salud sexual y reproductiva para adolescentes y jóvenes universitarios. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Mar 2013 [citado 16 Ago 2016];39(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000100015&lng=es

20.Travieso Ramos N. Los resultados científicos en las investigaciones biomédicas: un desafío pendiente. MEDISAN [Internet]. May 2017 [citado 12 Ene 2018];21(5):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000500016&lng=es

21.Sanabria Ramos G. Programa educativo. Resumido de: Estrategias de intervención, análisis de la situación de salud, participación social y programa educativo. Maestría en Promoción y Educación para la Salud [CD-ROM]. La Habana: ENSAP; 2008.

22.Sanabria Ramos G. Participación social en el campo de la salud. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Sep 2004 [citado 16 Ago 2016];30(3)::[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662004000300005&lng=es

23.Sanabria Ramos G. Participación Social y Comunitaria: Reflexiones. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Dic 2001 [citado 16 Ago 2016];27(2)::[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662001000200002&lng=es

24.Concepción Pacheco JA. Estrategia didáctica lúdica para estimular el desarrollo de la competencia comunicativa en idioma ingles de estudiantes de especialidades biomédicas [tesis doctor]. Santa Clara: Universidad Central Marta Abreu; 2005 [citado 16 Ago 2016]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/77/.

Published

2018-07-23

How to Cite

1.
Naranjo Hernández Y, Ávila Sánchez M, Concepción Pacheco JA. Strategies as a tool in the scientific development of nursing. Arch méd Camagüey [Internet]. 2018 Jul. 23 [cited 2025 Sep. 20];22(4):504-1. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/5595

Issue

Section

Review Articles