Methodological work in nursing teachers
Keywords:
trabajo metodológico, docentes, Enfermería.Abstract
Background: methodological work is sometimes interpreted in some ways by higher education principals and teachers; which has made impossible for them to achieve their fundamental purpose in many occasions: to increase the teaching mastery of teachers, in order to obtain a greater efficiency of the teaching-learning process and a superior quality in the teaching of the graduate.
Objective: to deepen into the elements of methodological work to raise the preparation of nursing teachers.
Methods: a bibliographic review was done on a total of 354 articles published in PubMed, Hinari, SciELO and Medline databases using the search manager and reference EndNote, to which 24 selected quotations were used to make research, 12 of them from the last five years. The search for the information was made in a period of three months from January 1st, 2016 to April 30th, 2016. The following words were used: methodological work, teachers, nursing.
Development: methodological work is the system of activity that is permanently executed with and by teachers to ensure that it can be fully realized to the system of influences that exert in the training of students to comply with the main directions of work Educational and the priorities of each teaching.
Conclusions: methodological work is an effective way in the preparation of nursing teachers since it integrates a set of activities interrelated with each other, from a static and dynamic approach, whose operation is directed to the achievement of certain objectives that make the solution of problems possible.
DeCS:METHODOLOGY; FACULTY, NURSING; EDUCATION, NURSING; PROFESSIONAL TRAINING; REVIEW LITERATURE AS TOPIC.
Downloads
References
1. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Postgrado de la República de Cuba. Resolución 6/1996, Ciudad de La Habana: MINED; 2013.
2. Borroto Cruz ER. Hacia una educación médica cada vez más científica. Educ Med Super [Internet]. Jun 2015 [citado 5 Dic 2016];29(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200001&lng=es
3. Iglesias Morell N, Álvarez Vázquez J, Hidalgo García CR, Seijo Echevarría B. Sistema de superación pedagógica para el Licenciado en Enfermería asistencial con función docente. Hum Med [Internet]. Ago 2002 [citado 3 Nov 2016];2(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202002000200006&lng=es
4. Barazal Gutiérrez A, Expósito Concepción MY. La clase metodológica como estrategia de trabajo docente metodológico en la Educación Superior. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2010 Mar [citado 5 Dic 2016];26(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000100005&lng=es
5. Durán Arrieta G. Formación psicopedagógica a profesores noveles de Enfermería. Educ Med Super [Internet]. Jun 2012 [citado 3 Nov 2016];26(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200008&lng=es
6. Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Zubizarreta Estévez M, Leyva Hidalgo M. Propuesta de sistema de trabajo metodológico para la carrera de Licenciatura en Enfermería. Educ Med Super [Internet]. Sep 2010 [citado 3 Nov 2016];24(3):[aprox. 24 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300005&lng=es
7. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 13 Jun 2016];6(1):[aprox. 18 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/362
8. Espina Prieto MP. Desarrollo, desigualdad y políticas sociales. Acercamientos desde una perspectiva compleja. La Habana: Publicaciones Acuario. Centro Félix Varela; 2010.
9. Espinosa-Brito A. Desde Hipócrates, la influencia del maestro ha sido esencial en la enseñanza del método clínico. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 24 Feb 2016];3(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/111
10. Agramonte del Sol A, García Vázquez JT, Sixto Pérez A. Programa de la disciplina Enfermería. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2014.
11. Mugarra Romero CG, Pérez Rodríguez H, Bujardón Mendoza A. Consideraciones sobre la educación en valores a través de los medios de enseñanza-aprendizaje. Rev Hum Med [Internet]. Dic 2011 [citado 20 Jun 2016];11(3):[aprox. 20 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300009&lng=es
12. Socarrás Sánchez S. Estrategia para capacitar en el trabajo educativo a los profesores guías de la universidad médica camagüeyana. Rev Hum Med [Internet]. Ago 2010 [citado 10 Nov 2016];10(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-
13. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D. El trabajo metodológico y su papel en la superación permanente de los profesores de Inglés de la Universidad de Ciencias Médicas. Educ Med Super [Internet]. Jun 2012 [citado 10 Nov 2016];26(2):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200014
14. Linares Cordero M, Cruz Estupiñán D. Estrategia de superación pedagógica para docentes de la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. Dic 2013 [citado 18 Nov 2016];27(4):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000400003&lng=es
15. Acosta Alonso NM, Sabaté Amaral AM, Valdés Mesa PG, Rivero Canto O, Marty Jiménez IM, Hernández Torés N. Estrategia de superación para perfeccionar la labor del tutor en los estudiantes de Medicina de la Filial de Ciencias Médicas de Morón. MEDICIEGO [Internet]. 2010 [citado 13 Ago 2014];16(Supl. 2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/vol16_supl2_10/pdf/t-8.pdf
16. Vázquez Almoguera E, Pérez Espinosa LM, Bruce Diago N, Alberro Fernández M. Estrategia de superación para los profesores de las 1Sedes Universitarias Municipales de las Ciencias Médicas sobre la evaluación del aprendizaje en la disciplina Morfofisología. MEDICIEGO [Internet]. 2011 [citado 20 Jul 2014];17(Supl. 2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/mciego/index.html
17. Vela Valdés J. Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educ Med Super [Internet]. Dic 2015 [citado 1 Nov 2016];29(4):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400001&lng=es
18. Martínez Díaz PA, Alea González M. Impacto de la superación pedagógica en los docentes de la Carrera de Estomatología. Rev haban cienc méd [Internet]. Jun 2015 [citado 10 Nov 2016];14(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000300007&lng=es
19. Lóriga Álvarez R, Piñero Lao ME, Padilla Concepción A, Díaz Rangel D, Aguiar Aponte Y. El tutor como amigo y guía del educando. Rev Cien Méd Pinar del Río [Internet]. 2007 [citado 12 Mar 2012];11(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000200002&lng=es&nrm=iso
20. Barreras López OL, Bujardón Mendoza A, Sánchez Méndez JR. Estrategia educativa para fortalecer la formación humanista de tutores de la carrera de Medicina. Hum Med [Internet]. Abr 2014 [citado 18 Nov 2016];14(1):[aprox. 25 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100005&lng=es
21. Quintero Martí C, Gort Hernández M, Verona Ferro T, Linares Miranda M, Cordero Pérez JL. Alternativa metodológica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje de Morfofisiología I en la carrera Enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Dic 2013 [citado 5 Dic 2016];17(6):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000600016&lng=es
22. Díaz Perera Fernández G, Alemañy Pérez E, Alemañy Díaz Perera C, Ramírez Ramírez H. Percepción de estudiantes sobre el proceso docente educativo. Rev haban cienc méd La Habana [Internet]. 2014 [citado 25 Ene 2016];13(6):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/491
23. Bastart Ortiz EA, Reyes Mediaceja R, González Gilart G. Concepción didáctica en la estructuración lógica del sistema de habilidades de la asignatura Pediatría. EDUMECENTRO [Internet]. Abr 2013 [citado 18 Nov 2016];5(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000100008&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/