Teaching assessment in professors of Raúl Sánchez Rodríguez institution
Keywords:
MEDICINA GENERAL INTEGRAL, PROFESORES, EVALUACIÓN, SUPERACIÓN PROFESIONAL.Abstract
Background: systematic evaluation processes allow reinforcing the duty and commitment to develop a continuous upgrading, as well as the high quality professional practice in educators.
Objective: to characterize the teaching evaluation in professors from Raúl Sánchez Rodríguez institution.
Methods: a descriptive cross-sectional research was conducted in Raúl Sánchez Rodríguez institution in Pinar del Río city. The study sample was composed of 38 assessments of teachers from the institution corresponding to the 2015-2016 period. Theoretical and empiric methods were also used. Within the first group analysis-synthesis, induction deduction and historical-logical were used, while in the second group document revision on professors assessments.
Results: assistant category prevailed with 57.9%. Regarding the educational-teaching work 94,7 % of the staff obtained good results, while the political-ideological work reached 84,2 %. Related to the methodological work, 39.5% obtained a good grade, as well as research work and innovation with 52,6 %, besides upgrading and university extension with 44,7 % and 55,3 % respectively. In the overall evaluation 65,8 % of the professors received satisfactory results.
Conclusions: the characterization of professors’ assessment allowed verifying the prevalence of excellent results in the evaluative indicators, which constitutes an example of educational quality.
DeCS: EDUCATIONAL MEASUREMENT; EDUCATION, PUBLIC HEALTH PROFESSIONAL; EDUCATION, PROFESSIONAL; PROFESSIONAL TRAINING; EDUCATION, MEDICAL.
Downloads
References
1. De la Rosa de la Rosa J, Rosales Casabielles Y, Velázquez Hechavarría N. Calidad de la educación médica superior en la formación del profesional de la salud. CCM [Internet]. 2012 [citado 20 Jul 2016];16(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/.
2. Baute Álvarez LM, Iglesias León M. Sistematización de una experiencia pedagógica: la formación del profesor universitario. Pedagogía Universitaria Internet]. 2011 [citado 20 Jul 2016];16(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/60/58
3. De Armas Ramírez N, Cabeza Poblet B. El tutor: factor fundamental para elevar la calidad de la Educación Superior. EDUMECENTRO [Internet]. 2010 [citado 23 Jul 2016];2(1):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/57
4. Molerio Sáez LE, Torres Pérez JA. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 23 Jul 2016];5(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200011&lng=es
5. Vidal Ledo M, Hernández García L. Superación profesoral. Educ Med Super [Internet]. Jun 2011 [citado 23 Jul 2016];25(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200017&lng=es
6. Blanco Aspiazu MA, Suárez Bergado R, Canelles Pupo MG, Fernández Camejo J, González Pérez JL, Ramírez Chávez J. Conferencia en propedéutica clínica para el Síndrome de inflamación articular. Educ Med Super [Internet]. 2010 [citado 23 Jul 2016];24(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200006&lng=es
7. Corona Martínez L, Fonseca Hernández M. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de medicina. MediSur [Internet]. 2009 [citado 24 Jul 2016];7(6):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2009000600005&script=sci_arttext
8. Socarrás Sánchez S. Perfeccionamiento del trabajo educativo del profesor guía en la universidad médica. Rev Hum Med [Internet]. 2011 [citado 24 Jul 2016];11(2):[aprox. 24 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172781202011000200007&lng=es
9. Pérez Pérez E, Chagoyén Méndez E, Rodríguez Silva C. Sistema de acciones para la superación pedagógica de los profesores del proyecto policlínico universitario. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 24 Jul 2016];2(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/61
10. Morales Martínez CI, Nadchar Rodríguez O, Santander Montes AJ. Principales dificultades en el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes de Medicina [Internet]. La Habana: III Jornada de Educación Médica; 2013 [citado 25 Jul 2016]. Disponible en: http://edumedhabana2013.sld.cu/index.php/edumedhabana/2013/paper/view/80/147
11. Fernández Sacasas JA. Controversias en torno a la medicina basada en evidencias. Rev Haban Cienc Méd [Internet]. 2011 [citado 27 Jul 2016];10(3):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2011000300012&lng=es
12. Vidal Ledo M, Hernández García L. Superación profesoral. Educ Med Super [Internet]. 2011 [citado 27 Jul 2016];25(2):[aprox. 10 p.]. 206-216. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200017&lng=es
13. del Huerto Marimón ME. La extensión universitaria desde una perspectiva estratégica en la gestión integral de la universidad médica contemporánea. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 27 Jul 2016];26(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412012000400006&scri pt=sci_arttext&tlng=en
14. Gómez González S, Riverón Hernández K, Maceo Vagas A, Cisneros Sánchez M. Abriendo caminos en la extensión universitaria, realidad y perspectiva. Cuad Educ Desarrollo [Internet]. 2011 [citado 27 Jul 2016];3(29):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/ced/29/ghvs.htm
15. González Téllez M, Huguet Blanco Y. Funcionamiento de las Unidades de Orientación Estudiantil en el contexto de la universalización. EDUMECENTRO [Internet]. 2009 [citado 27 Jul 2016];1(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/28/61
16. de la Mella Quintero SF, Mirabal Díaz JM, Contreras Pérez JM. Factores motivacionales que influyeron en estudiantes de primer año para elegir la carrera de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 28 Jul 2016];4(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/200/403
17. Hernández Alcántara AC, Morales Velásquez A, Bernal Pérez A, Cárdenas González OS, Jiménez Piedra JM, León Hernández MC. Estrategia docente para vincular los contenidos con los requerimientos del modelo profesional. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 28 Jul 2016];5(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/215/433
18. Damiani Cavero S, González Revuelta ME, Barroso Baeza R, Balado Sansón R, Arencibia Flores L. Motivación inicial por la Atención Primaria de Salud en los estudiantes de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2004 [citado 28 Jul 2016];18(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
19. Bravo Hernández PL, Santos Smith K. Motivación en educandos del Programa Nacional en Medicina Integral Comunitaria. Educ Med Super [Internet]. 2011 [citado 28 Jul 2016];25(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es
20. Padilla Cuadras JI, Vindas Sánchez L, Villalobos Pérez A. Decisión de estudiar Medicina: factores determinantes y elección de la especialidad. Acta Méd Cost [Internet]. 2012 [citado 29 Jul 2016];54(2):[aprox. 19 p.]. Disponible en: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=648694&indexSearch=ID

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/