Educación: un pilar importante en el tratamiento del paciente asmático
Abstract
Se presenta un estudio observacional de 46 pacientes asmáticos, divididos en dos grupos, A y B. El grupo (A) recibió orientación educativa y el grupo B (22 pacientes) solo tratamiento farmacológico, con el objetivo de conocer el valor de la educación en el paciente asmático y sus familiares. Dicho estudio fue efectuado en el hospital Armando E. Cardoso en el período de un año. Como resultado se obtuvo menor número de ingresos y de crisis en el grupo A, así como un menor ausentismo escolar, disminución en la duración de las crisis, además una reducción de la asistencia al servicio de urgencias en dicho grupo en comparación con el grupo B. Se concluyó que la educación es un pilar importante en el manejo del paciente asmático.Downloads

Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/