Critical assessment of Clinical Laboratory topics from the main integrative discipline General Medicine

Authors

Abstract

Introduction: It is considered that one of the challenges of the medical university is curricular transformations, so it is important that the designs of the study plans, discipline programs and subjects are in correspondence with social changes.

Objective: To critically assess the Clinical Laboratory topics from the integrative discipline Comprehensive General Medicine that is taught, in the third year, fifth and sixth periods, in the Medicine degree.

Methods: A qualitative pedagogical study was carried out from May to July 2024, at the Faculty of Medicine belonging to the University of Medical Sciences of Camagüey. Of the empirical methods, documentary analysis, participant observation in the teaching-learning process of the discipline, exam results, Education at Work in the form of the teaching-care visit pass, the methodological teaching activities carried out in the discipline, and the teaching experience of the main author of the research over more than 20 years were applied.

Results: The most significant were the limited number of hours to deal with Clinical Laboratory topics, the repetition of content, and not considering the importance of these topics in the midterm and final evaluations.

Conclusions: The critical assessment carried out shows from the identified insufficiencies the need for its systematic improvement in the subject and discipline groups, to make the teaching-learning process more feasible in the new training contexts, to contribute to the achievement of high professional competence in future doctors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cira Cecilia León-Ramentol, Universidad de Ciencias Médicas. Centro de Inmunología y Productos Biológicos. Camagüey, Cuba.

Profesora del CENIPBI

References

1. Al Agily A, Homadi A, Al Shehru A, Al Harbi A, Al Juma M, Al Shuwairekh H. Strategies for Effective Medical Laboratory Management: A Comprehensive Guide. International Journal of Bio-Medical Informatics and e-Health. Rev Mex Patol Clin Med Lab [Internet]. 2022 [citado 5 Feb 2025]; 10 (6): 132-139. Disponible en:

https://www.warse.org/IJBMIeH/static/pdf/file/ijbmieh211062022.pdf

2. Figueroa Montes L. Importancia de las pruebas de laboratorio en los sistemas de salud de los países de bajos y medianos ingresos. Rev Mex Patol Clin Med Lab [Internet]. 2023 [citado 3 Ene 2025]; 70 (1): 1-8. Disponible en:

https://www.fempac.org.mx/2023/vol70_1_Importancia.pdf

3. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Plan de estudios E. Carrera de Medicina. La Habana: MES; 2019 [citado 3 Ene 2025]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmc/files/2024/03/PLAN-E-PLAN-ANALITICO- MEDICINA.pdf

4. García González MC, Rodríguez Socarrás IP, Pérez Agramonte M, Díaz Sánchez J. Valoración del programa de Química Analítica del curso por encuentro en la carrera de Bioanálisis Clínico. Maestro y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 22 Ene 2025]; 18 (1): 374-386. Disponible en:

https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5345

5. González Santiesteban A, Borges Damas L, González Barrera Y, Méndez Herrera M. Análisis crítico del programa de la asignatura Ontogenia Humana y Sistema Osteomioarticular. Edumecentro [Internet]. 2021 Jun [citado 13 Ene 2025]; 13(2): 229-244. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742021000200229&lng=es.

6. Fernández García A. Análisis del programa de farmacología para la carrera de Estomatología. Medisur [Internet]. 2021 [citado 20 Ene 2025]; 19(1): 133-141. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4752

7. Brito Pérez K, Cañete Villafranca R. Reflexiones sobre el programa de la asignatura Periodoncia, de la carrera de Estomatología. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 20 Ene 2025]; 46: e5672. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168418242024000100068&lng=es.

8. Camero Machín JC, Jiménez Valladares J, Giniebra Marín GM, Anuy Echevarría K. Análisis curricular del programa de la asignatura Dermatología en la carrera de Medicina. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 20 Ene 2025]; 14: e1940. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1940

9. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM, Calvo Barbado DM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado 15 May 2024]; 29(2): 292-303. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412015000200010&lng=es

10. Ministerio de Educación Superior. Resolución 47. Reglamento organizativo del proceso docente y de organización del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 30 Mar 2024]. Disponible en:

https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022

11. Silva J. Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Rev Educación a Distancia [Internet] 2017 [citado 10 Ene 2025]; 53(10). Disponible en: https://www.um.es/ead/red/53/silva.pdf

12. Mezquia de Pedro N, Pérez Díaz T, Pozo Abreu SM, Betancourt Plaza I, González Martínez I, Martínez Santiuste A. Análisis del programa Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Una metodología estructurada por pasos. Rev haban cienc méd [Internet]. 2018 [citado 10 Ene 2025]; 18 (1):114-125. Disponible en:

http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2367

13. World Federation for Medical Education (WFME). Basic Medical Education [Internet]. 2020 [citado 25 May 2025]. Disponible en: https://wfme.org/standards/bme/

14. AAMC Physician Competency Reference Set (PCRS). & Social Accountability (SA)

FIU HWCOM Competency [Internet]. 2022 [citado 25 May 2025]. Disponible en: https://medicine.fiu.edu/_assets/docs/pcrs-sa.pdf

15. General Medical Council [Internet]. Outcomes for Graduates: Practical Skills and Procedures;2023 [update 2018; citado 25 May 2025]. Disponible en: https://www.gmc-uk.org/education/standards-guidance-and-curricula/standards-and outcomes/outcomes-for-graduates

16. Pusparajah P, Bey Hing G, Learn Han L, Woan Fei JL, Teng Hern TL, Vengadesh Letchumanan V; et al. Integrating the Basic and Clinical Sciences Throughout the Medical Curriculum: Contemplating the Why, When and How. Progress in drug discovery & biomedical science [Internet]. 2022 [citado 23 May 2025]; 5(1): 1-17. Disponible en: https://journals.hhpublisher.com/index.php/pddbs/article/view/665/368

17. Prieto Valtueña J, Yuste Ara J. La clínica y el laboratorio. Interpretación de análisis y pruebas funcionales exploración de los síndromes cuadro biológico de las enfermedades. España [Internet]. 2015. [citado 23 May 2025] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=891070

18. Dobreanu M, Oprea OR. Laboratory medicine in the era of precision medicine–dream or reality? Revista Română de Medicină de Laborator [Internet]. 2019 [citado 26 May 2025]; 27(2): 115-124. Disponible en: https://sdbindex.com/documents/00000065/00000-70531.pdf

19. Hernández Ugalde F, Martínez Leyva G, del Sol Moreno M. La universidad médica cubana: su avance inexorable hacia la educación del futuro. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 25 May 2025]; 46: e5957. Disponible en: https://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5957/5983

20. Santamaría González M, Ruiz Mínguez MA, Arrebola Ramírez MM, Filella Pla X, Torrejón Martínez MJ, Morell García D et al. Guías de práctica clínica: oportunidad para visibilizar la importancia de la medicina del laboratorio. Adv Lab Med [Internet]. 2021 [citado 11 Ene 2025]; 2 (3): 441–450. Disponible en: https://doi.org/10.1515/almed-2020-0094

Published

2025-12-15

How to Cite

1.
León-Ramentol CC, García-González MC, Pérez-Milán T, Oliva-Espinosa E. Critical assessment of Clinical Laboratory topics from the main integrative discipline General Medicine. Arch méd Camagüey [Internet]. 2025 Dec. 15 [cited 2025 Dec. 19];29:e10766. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/10766

Issue

Section

Original Articles