Learning and Service: A view from the graduates
Abstract
Introduction: Social demands require active and effective strategies such as the Learning plus Service methodology, which is a pedagogical practice that allows a real approach to the various contexts and the resolution of social problems.
Objective: To know the opinion of the graduates of the Faculty of Medicine of the Catholic University of the North between 2018-2020, regarding the Learning Plus Service methodology.
Methods: Qualitative, descriptive, and exploratory research through an intrinsic case study. Non-probabilistic sample for convenience and criteria, made up of 13 graduates of the Faculty of Medicine of the Catholic University of the North. 2 focus groups were held, after signing the informed consent. The analysis was carried out by data reduction, considering the exploration of results at three levels.
Results: At level 1, 684 meaning units were identified, grouped into 3 descriptive categories, and coded according to the study objectives: to reveal the meaning attributed to the Learning Plus Service methodology; to investigate the factors that influence its development; to discover the competencies developed through this methodology and to explore their contribution to job performance. At level 2, 2 meta-categories were formed: “Factors associated with the development of the Learning Plus Service methodology” and “Learning Plus Service and competency development”. At level 3, a qualitative domain was identified: “Student contribution to the methodology for competency development”.
Conclusions: Graduates value Learning Plus Service, highlighting the development of competencies such as social responsibility and respect for the dignity of people. This methodology facilitates the integration of theoretical knowledge with practical experiences, bringing students closer to reality and improving their job performance.
DeCS: METHODOLOGY AS A SUBJECT; LEARNING; KNOWLEDGE; WORK PERFORMANCE; QUALITATIVE RESEARCH.
Downloads
References
1. Orellana N. Consideraciones sobre empleabilidad en educación superior. Calid Educ [Internet]. 2018 [citado 3 Nov 2024];(48):273. Disponible en: http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n48.477
2, Díaz-Quezada V, Poblete-Letelier Á, Gallardo-González M. Rediseño curricular por competencias: experiencia en la formación inicial universitaria en Chile. Rev Iberoam Educ Super [Internet]. 2019 [citado 3 Nov 2024];10(27):72–91. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.341
3. Barba Martín L, Alcántara Santuario A. Los valores y la formación universitaria. Reencuentro. Análisis de Problemas Universitarios [Internet]. 2003 [citado 3 Nov 2024]; (38):16-23. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34003803
4. León Urquijo AP, Risco del Valle E, Alarcón Salvo C. Aprendizajes que promueven los profesores en un enfoque curricular por competencia en educación superior. Prax Pedagog [Internet]. 2018 [citado 3 Nov 2024];18(23):108–26. Disponible en: http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.108-126
5. Arias Arias CG, Lombillo Rivero I. Reflexiones en torno al enfoque de formación basado en competencias en el contexto chileno. Rev cuba Educ Super [Internet]. 2019 [citado 11 Oct 2024];38(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300019
6. Villa Sánchez A. Aprendizaje Basado en Competencias: desarrollo e implantación en el ámbito universitario. REDU: Revista de docencia Universitaria [Internet]. 2020 [citado 11 oct 2024]; 18(1):19. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4995/redu.2020.13015
7. Universidad Católica del Norte. Proyecto Educativo Institucional [Internet]. Chile: Comisión Nacional de Acreditación; 2017 [citado 3 Nov 2024]. Disponible en: https://www.ucn.cl/wp-content/uploads/2014/08/ProyectoEducativo13-8-2017.pdf
8. Godoy-Pozo J, Illesca-Pretty M, Seguel-Palma F, Salas-Quijada C. Desarrollo y fortalecimiento de competencias genéricas en estudiantes de enfermería a través de la metodología aprendizaje-servicio. Rev Fac Med Univ Nac Colomb [Internet]. 2019 [citado 11 Oct 2024];67(3):261–70. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v67n3.69014
9. Martínez-Usarralde MJ, Gil Salom D, Macias Mendoza D. Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisis para su institucionalización. Revista mexicana de investigación educativa [Internet]. 2019 [citado 11 Oct 2024];24(80):149–72. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/140/14060241007/html/
10. Herrero MA, Ochoa E. V Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio [Internet]. Buenos Aires: Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio; 2017. Disponible en: https://www.clayss.org/wp-content/uploads/2023/07/ESP_JIAS_4-jornada_2017.pdf
11. Maldonado-Rojas M, Toro-Opazo C. Aprendizaje-servicio como estrategia metodológica en estudiantes de tecnología médica. Educ médica [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024];23(5):287. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33588/fem.235.1082
12. Palape I, Sepúlveda G, Bizkarra MT, Gamito R. Luces y sombras del aprendizaje-servicio: dificultades y decisiones para poner en marcha los proyectos. RIDAS Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio [Internet]. 2022 [citado 11 Oct 2024];(13). Disponible en: http://dx.doi.org/10.1344/ridas2022.13.1
13. Vivero Arriagada L, Molina Chávez W, Standen Silva D. Un análisis crítico al modelo aprendizaje servicio: Su implementación en la Universidad Católica de Temuco. Sophia Austral [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024];(25):121–37. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0719-56052020000100121
14. Chambi Mescco E. Percepciones sobre el aprendizaje-servicio en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud de una universidad pública. Revista de Educación en Ciencias de la Salud [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024]; 17(2): 143-147. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7770756
15. Liesa Orús M, Latorre Cosculluela C, Cored Bandrés S, Vázquez Toledo S. La orientación entre profesorado universitario para el desarrollo de experiencias de Aprendizaje-Servicio: un análisis desde las percepciones de los implicados. Rev Interuniv Form Profr [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024];34(3). Disponible en: http://dx.doi.org/10.47553/rifop.v34i3.77519
16. Mayor Paredes D, Guillen-Gamez FD. Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula Abierta [Internet]. 2021 [citado 11 Oct 2024];50(1):515–24. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
17. Paredes DM. Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio. Páginas educ [Internet]. 2019 [citado 11 Oct 2024];12(2):23–42. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834
18. León-Carrascosa V, Sánchez-Serrano S, Belando-Montoro MR. Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la metodología Aprendizaje-Servicio. REV - Estudios sobre Educación [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024];39:247–66. Disponible en: https://hdl.handle.net/10171/60797
19. Limo Silva G, Peña Aviles DHW. El Impacto de la Responsabilidad Social Universitaria en la Cultura Organizacional de las Universidades Privadas en Lima Metropolitana, año 2019 [Internet]. Perú: Universidad peruana de ciencias aplicadas; 2019 [citado 15 Oct 2024]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10757/648669
20. Pizarro Torres V, Hasbún Held B. Aprendizaje Servicio en la Educación Superior Chilena [Internet]. Chile: Ediciones CEA-FEN Universidad de Chile; 2018 [citado 24 Oct 2024]. Disponible en: https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/185766/Aprendizaje.pdf?sequence=1&isAllowed=y
21. UCN Noticias al día [Internet]. Chile: Universidad Católica del Norte; 2018 [actualizado 2022; citado 27 Oct 2024]. UCN promueve metodología de enseñanza que une aprendizaje y servicio a la comunidad; [aprox.2p]. Disponible en: https://www.noticias.ucn.cl/noticias/estudiantes/ucn-promueve-metodologia-de-ensenanza-que-une-aprendizaje-y-servicio-a-la-comunidad/
22. UCN Noticias al día [Internet]. Chile: Universidad Católica del Norte; 2018 [actualizado 2022; citado 27 Oct 2024]. Plan de Desarrollo Estratégico; [about 2]. Disponible en: https://ucnold.ucn.cl/sobre-ucn/somos-ucn/plan-de-desarrollo-estrategico/
23. Cleveland Slimming M, Lepe Araya C, Cortés Caroca LE, Meza Opazo P. Metodología aprendizaje más servicio, modelo UCN. Guía de Concreción [Internet]. Chile: Universidad Catolica del Norte; 2022 [citado 27 Oct 2024]. Disponible en: https://dgpre.ucn.cl/wp-content/uploads/documentosDGPRE/GuiaConcrecion2022.pdf
24. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MP. Metodología de la investigación [Internet]. Mexico: McGRAW-HILL; 2010 [citado 2 Oct 2024]. Disponible en: https://www.uv.mx/personal/cbustamante/files/2011/06/metodologia-de-la-investigaci%C3%83%C2%B3n_sampieri.pdf
25. López González WO. El estudio de casos: una vertiente para la investigación educativa. EDUCERE [Internet]. 2013 [citado 11 Oct 2024];17(56):139–44. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630150004
26. Conejero SJ, Una aproximación a la investigación cualitativa. Neumología Pediátrica, [Internet]. 2020 [citado 11 Oct 2024];15(1), 242-244. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/348782331_UNA_APROXIMACION_A_LA_INVESTIGACION_CUALITATIVA
27. Silveira Donaduzzi DS da, Colomé Beck CL, Heck Weiller T, Nunes da Silva Fernandes M, Viero V. Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index Enferm [Internet]. 2015 [citado 11 Oct 2024];24(1–2):71–5. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4321/s1132-12962015000100016
28. Glaser BG, Strauss AL. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research [Internet]. Estados Unidos: AldineTrasnsaction; 1967 [citado 20 Oct 2024]. Disponible en: http://www.sxf.uevora.pt/wpcontent/uploads/2013/03/Glaser_1967.pdf
29. Arias Valencia MM, Giraldo Mora CV. El rigor científico en la investigación cualitativa. Invest Educ Enferm [Internet]. 2011 [citado 24 Oct 2024];29(3):500–14. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072011000300020&lng=en&tlng=es
30. Castillo E, Vásquez ML. El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica [Internet]. 2003 [citado 11 Oct 2024]; 34(3):164-167. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28334309
31. Noreña AL, Alcaraz-Moreno N, Rojas JG, Rebolledo-Malpica D. Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan [Internet]. 2012 [citado 15 Oct 2024]; 12(3): 263-274. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972012000300006&lng=en.
32. Varela Ruiz M, Vives Varela T. Autenticidad y calidad en la investigación educativa cualitativa: multivocalidad. Investig educ médica [Internet]. 2016 [citado 11 Oct 2024];5(19):191–8. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.04.006
33. Emanuel EJ, Wendler D, Grady C. ¿Qué hace que la investigación clínica sea ética? JAMA [Internet]. 2000 [citado 20 Oct 2024]; 283(20): 2701-2711. Disponible en: https://libros.uchile.cl/files/presses/1/monographs/258/submission/proof/files/assets/basic-html/page84.html
34. Osses Bustingorry S, Sánchez Tapia I, Ibáñez Mansilla FM. Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios Pedagógicos [Internet]. 2006 [citado 11 Oct 2024]; XXXII (1):119-133. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173514132007
35. Rodríguez Sabiote C, Lorenzo Quiles O, Herrera Torres L. Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos. Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM [Internet]. 2005 [citado 11 Oct 2024]; XV(2):133-154. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209
36. Matthew M, Huberman M. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook [Internet]. Estados Unidos: SAGE Publications; 1994 [citado 9 Oct 2024]. Disponible en: https://www.amazon.com/Qualitative-Data-Analysis-Expanded-Sourcebook/dp/0803955405
37. Llerena Companioni O, Riol Hernández M, Morell Alonso D. Desarrollo profesional del docente: Impacto de acciones de formación inicial en el profesorado novel de la Universidad de Ciego de Ávila. Didáctica y Educación [Internet]. 2018 [citado 11 Oct 2024];9(2):243–58. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6598554
38. Asociación Médica Mundial [Internet]. Ferney-Voltaire: WMA; 2025 [actualizado 2024; citado 21 mar 2025]. Declaración de Helsinki de la AMM: principios éticos para las investigaciones médicas con participantes humanos; [aprox. 2p]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/