Educational software as a tool for the learning of somatic nervous plexuses in medical students
Abstract
Introduction: Morphological characteristics of the somatic nervous plexuses result very important to understand the main injuries of them and to do the physical examination, that’s why this topic is studied in all the specialties of the Health Sciences.
Objective: To elaborate an educational software that facilitates the learning process of the characteristic of the somatic nervous plexuses.
Methods: A technological innovation to elaborate an educational software related to somatic nervous plexuses for the first year medical students was done. The investigation was performed from September 2021 to February 2021. It was used CrheaSoft program, version 3.1, the software Adobe PhotoShop CS4 to process the imagining and the suite Office 2003 for text writing.
Results: The software was structured in six modules: presentation, contents, games, exercises, anatomical images, complements and credits-help, which shows the organized information by contents and the interactions with the students in all the teaching activities where this product could be used. In the validation by expert and user criteria, all the aspects of the software were evaluated in the category of excellent and good.
Conclusions: The creation of this educational software constitute a way for the students to get access to the scientific, very well organized and updated information about morphological characteristics of the somatic nervous plexuses, that facilitate the assimilation of this topics at the present where important changes has taken place at the medical schools and the study plans of Health Sciences degrees.
DeCS: SOFTWARE; LEARNING; MULTIMEDIA; STUDENTS, MEDICAL; SPINAL NERVES.
Downloads
References
1. Cardellá Rosales L, Pernas Gómez M. Disciplina: bases biológicas de la medicina. Comisión Nacional de Carrera. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2014.
2. Lambea Gil A. Dificultades en la enseñanza de la neurología y las consecuencias académicas de la pandemia de la COVID-19. Rev Neurol [Internet]. 2023 Sep [citado 18 Dic 2023];77(5):[aprox.3.p]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10662229/pdf/RN-77-129.pdf
3. Gomes de Andrade FC, Fernández Barbosa LN. Cómo enseñar neurología con el método de aprendizaje basado en equipo. Educ Med Super [Internet]. 2021 Sep [citado 18 Dic 2023];35(3):[aprox.4.p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412021000300017&lng=es
4. Lambea Gil A, Saldaña Inda I, Lamíquiz Moneo I, Cisneros Gimeno AI. Neurofobia entre los estudiantes de medicina de una universidad española: experiencias más allá de la anglosfera. Rev Neurol [Internet]. 2023 May [citado 18 Dic 2023];76(11):[aprox.9.p]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10478133/pdf/RN-76-351.pdf
5. Realpe Paredes M, Rodríguez Arango M, Rivera Cardona MA. Consideraciones anatómicas y funcionales del nervio craneal cero. Rev Salutem Scientia Spiritus [Internet]. 2020 Dic [citado 18 Dic 2023];6(2):[aprox.5.p]. Disponible en: https://revunimed.sld.cu/index.php/revestud/article/view/148
6. Dovale Borjas C, Rosell Puig W, Álvarez Ruiz I, Pérez Magín I, Rodríguez Rodríguez A, Aguilera Perera HM. Porción periférica del sistema nervioso. En: Colectivo de autores. 2da ed. Morfofisiología II [Internet]. La Habana: ECIMED; 2015 [citado 18 Dic 2023]; p. 40-41. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/morfofisiologia_tomoii/morfo_completo_2.pdf
7. Moore KL, Dalley AF, Agur AM. Clinically Oriented Anatomy. 7th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2014.
8. Dalley AF, Gould DJ. Grant´s Atlas of Anatomy. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2012.
9. Snell RS. Clinical Anatomy by Regions. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2012.
10. Mérida La O EA, Rodríguez La O IA, Martín Hervé D, Orta Martín D. Software educativo interactivo: pilar de la enseñanza digital para nuevos ingresos en el CIPIMM. Rev El Directivo al Día [Internet]. 2022 Dic [citado 18 Dic 2023];21(4):[aprox.1.p]. Disponible en: http://directivoaldia.villaclara.cu/index.php/dad/article/view/73/48
11. Navarro Huaringa AH, Ruiz Bringa HW, Raggio Ramírez GS, Grados Zavala E. Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Rev de Investigación en Ciencias de la Educación [Internet]. 2022 Sep [citado 18 Dic 2023];6(25):[aprox.2.p]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v6n25/a4-1375-1385.pdf
12. Gutiérrez Segura M, Ruiz Piedra AM, Pérez García LM, Tamayo Fernández N. La integración del software educativo en el proceso enseñanza aprendizaje de Rehabilitación en Estomatología. EDUMEDCENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 18 Mar 2022];13(4):[aprox.2.p]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2021/ed214h.pdf
13. Guzmán Ortega R, Cabrera Junco PM, Méndez Matos D, Cabrera Guzmán JM, Chávez Melián RA. Multimedia educativa para el aprendizaje de la asignatura Educación Física en ciencias médicas. MEDISAN [Internet]. 2020 Nov [citado 08 Mar 2022];24(2):[aprox.2.p]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3684/368463016016/368463016016.pdf
14. Maldonado Zúñiga K, Vera Velázquez R, Ponce Delgado LM, Tóala Arias FG. Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje. Rev Científica Multidisciplinaria [Internet]. 2020 Abr [citado 18 Mar 2022]; 4(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211/169
15. Márquez Cundú JS, Márquez Pelays G. Software educativo o recurso educativo. Rev Científico Metodológica [Internet]. 2018 Dic [citado 18 Mar 2022];67:[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n67/1992-8238-vrcm-67-e13.pdf
16. García González OA, Ávila Roque I, Roque Díaz EA, Ayala Galindo IY, Hernández García EC. Multimedia educativo-formativa para facilitar el aprendizaje y la autogestión en la prevención de riesgos laborales en el instituto de ciencia animal de Cuba. Rev Cubana de Salud y Trabajo [Internet]. 2020 Abr [citado 15 Mar 2022];21(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsaltra/cst-2020/cst201d.pdf
17. Kuz A, Ariste MC. Análisis y revisión de software educativos para el aprendizaje de la programación en entornos lúdicos. Tecné, Episteme y Didaxis: TED [Internet]. 2022 Jul [citado 18 Mar 2023];52:[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/13159
18. León Trujillo B. Software educativo JCLIC: rendimiento académico de estudiantes de educación básica regular de una institución educativa, AMBO-PERÚ. Rev Científica de la Universidad de Cienfuegos [Internet]. 2022 Dic [citado 08 Mar 2023];14:[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3428/3373
19. Eche Querevalú P, Díaz Manrique J, Solis Toscano JL. Uso de software educativo multimedia en el aprendizaje de la matemática en una institución educativa pública del Callao. Rev IGOVERNANZA [Internet]. 2021 Mar [citado 08 Dic 2022];4(13):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/106/463
20. Camacho Quintero CL. Metodología para la evaluación del software educativo: una visión desde la formación de la Praxis. Revista Scientific [Internet]. 2023 Feb [citado 28 Dic 2023];8(27):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/1169/1406
21. Viamontes Beltrán J, Morales Basulto RD, Iglesias Estrada YH, Hernández Suarez AM. Endosoft: herramienta para el aprendizaje de las patologías pulpares y periapicales. Rev habanera cienc méd [Internet]. 2020 Ago [citado 08 Mar 2022];19(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3118/2644
22. Cervantes López MJ, Peña Maldonado AA, Ramos Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. Rev CienciaUAT [Internet]. 2020 Jul [citado 08 Mar 2022];15(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4419/441970372011/html/.
23. Hernández Jaime J, Jiménez Galán YI, Rodríguez Flores E. Más allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales: construcción de un recurso didáctico digital. Rev Iberoam Investig Desarro Educ [Internet]. 2020 Mar [citado 07 Ene 2024];10(20):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672020000100120
24. Borges Martínez MC, Mendoza Gutiérrez G, Cedeño Avilés Y, Martínez Martínez ET, Borges García M. Utilidad de las tecnologías de la información y la comunicación en los profesionales de la salud. Rev Científica de la Universidad de Cienfuegos [Internet]. 2022 Abr [citado 08 Dic 2022];14(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2837/2792
25. Ruiz Piedra AM, Eiriz García O, Gómez Martínez F. Metodología para implementar estrategia de perfeccionamiento en la gestión del software educativo en la educación médica cubana. Rev UCH [Internet]. 2021 Jun [citado 08 Mar 2022];5(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/579/5792420003/html/index.html

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/