Educational software as a tool for the learning of somatic nervous plexuses in medical students

Authors

Abstract

Introduction: Morphological characteristics of the somatic nervous plexuses result very important to understand the main injuries of them and to do the physical examination, that’s why this topic is studied in all the specialties of the Health Sciences.
Objective:
To elaborate an educational software that facilitates the learning process of the characteristic of the somatic nervous plexuses.
Methods:
A technological innovation to elaborate an educational software related to somatic nervous plexuses for the first year medical students was done. The investigation was performed from September 2021 to February 2021. It was used CrheaSoft program, version 3.1, the software Adobe PhotoShop CS4 to process the imagining and the suite Office 2003 for text writing.
Results:
The software was structured in six modules: presentation, contents, games, exercises, anatomical images, complements and credits-help, which shows the organized information by contents and the interactions with the students in all the teaching activities where this product could be used. In the validation by expert and user criteria, all the aspects of the software were evaluated in the category of excellent and good.
Conclusions: The creation of this educational software constitute a way for the students to get access to the scientific, very well organized and updated information about morphological characteristics of the somatic nervous plexuses, that facilitate the assimilation of this topics at the present where important changes has taken place at the medical schools and the study plans of Health Sciences degrees.

DeCS: SOFTWARE; LEARNING; MULTIMEDIA; STUDENTS, MEDICAL; SPINAL NERVES.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cardellá Rosales L, Pernas Gómez M. Disciplina: bases biológicas de la medicina. Comisión Nacional de Carrera. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2014.

2. Lambea Gil A. Dificultades en la enseñanza de la neurología y las consecuencias académicas de la pandemia de la COVID-19. Rev Neurol [Internet]. 2023 Sep [citado 18 Dic 2023];77(5):[aprox.3.p]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10662229/pdf/RN-77-129.pdf

3. Gomes de Andrade FC, Fernández Barbosa LN. Cómo enseñar neurología con el método de aprendizaje basado en equipo. Educ Med Super [Internet]. 2021 Sep [citado 18 Dic 2023];35(3):[aprox.4.p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412021000300017&lng=es

4. Lambea Gil A, Saldaña Inda I, Lamíquiz Moneo I, Cisneros Gimeno AI. Neurofobia entre los estudiantes de medicina de una universidad española: experiencias más allá de la anglosfera. Rev Neurol [Internet]. 2023 May [citado 18 Dic 2023];76(11):[aprox.9.p]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10478133/pdf/RN-76-351.pdf

5. Realpe Paredes M, Rodríguez Arango M, Rivera Cardona MA. Consideraciones anatómicas y funcionales del nervio craneal cero. Rev Salutem Scientia Spiritus [Internet]. 2020 Dic [citado 18 Dic 2023];6(2):[aprox.5.p]. Disponible en: https://revunimed.sld.cu/index.php/revestud/article/view/148

6. Dovale Borjas C, Rosell Puig W, Álvarez Ruiz I, Pérez Magín I, Rodríguez Rodríguez A, Aguilera Perera HM. Porción periférica del sistema nervioso. En: Colectivo de autores. 2da ed. Morfofisiología II [Internet]. La Habana: ECIMED; 2015 [citado 18 Dic 2023]; p. 40-41. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/libros_texto/morfofisiologia_tomoii/morfo_completo_2.pdf

7. Moore KL, Dalley AF, Agur AM. Clinically Oriented Anatomy. 7th ed. USA: Lippincott Williams & Wilkins; 2014.

8. Dalley AF, Gould DJ. Grant´s Atlas of Anatomy. 7th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2012.

9. Snell RS. Clinical Anatomy by Regions. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2012.

10. Mérida La O EA, Rodríguez La O IA, Martín Hervé D, Orta Martín D. Software educativo interactivo: pilar de la enseñanza digital para nuevos ingresos en el CIPIMM. Rev El Directivo al Día [Internet]. 2022 Dic [citado 18 Dic 2023];21(4):[aprox.1.p]. Disponible en: http://directivoaldia.villaclara.cu/index.php/dad/article/view/73/48

11. Navarro Huaringa AH, Ruiz Bringa HW, Raggio Ramírez GS, Grados Zavala E. Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Rev de Investigación en Ciencias de la Educación [Internet]. 2022 Sep [citado 18 Dic 2023];6(25):[aprox.2.p]. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v6n25/a4-1375-1385.pdf

12. Gutiérrez Segura M, Ruiz Piedra AM, Pérez García LM, Tamayo Fernández N. La integración del software educativo en el proceso enseñanza aprendizaje de Rehabilitación en Estomatología. EDUMEDCENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 18 Mar 2022];13(4):[aprox.2.p]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2021/ed214h.pdf

13. Guzmán Ortega R, Cabrera Junco PM, Méndez Matos D, Cabrera Guzmán JM, Chávez Melián RA. Multimedia educativa para el aprendizaje de la asignatura Educación Física en ciencias médicas. MEDISAN [Internet]. 2020 Nov [citado 08 Mar 2022];24(2):[aprox.2.p]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3684/368463016016/368463016016.pdf

14. Maldonado Zúñiga K, Vera Velázquez R, Ponce Delgado LM, Tóala Arias FG. Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje. Rev Científica Multidisciplinaria [Internet]. 2020 Abr [citado 18 Mar 2022]; 4(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211/169

15. Márquez Cundú JS, Márquez Pelays G. Software educativo o recurso educativo. Rev Científico Metodológica [Internet]. 2018 Dic [citado 18 Mar 2022];67:[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n67/1992-8238-vrcm-67-e13.pdf

16. García González OA, Ávila Roque I, Roque Díaz EA, Ayala Galindo IY, Hernández García EC. Multimedia educativo-formativa para facilitar el aprendizaje y la autogestión en la prevención de riesgos laborales en el instituto de ciencia animal de Cuba. Rev Cubana de Salud y Trabajo [Internet]. 2020 Abr [citado 15 Mar 2022];21(1):[aprox. 6 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsaltra/cst-2020/cst201d.pdf

17. Kuz A, Ariste MC. Análisis y revisión de software educativos para el aprendizaje de la programación en entornos lúdicos. Tecné, Episteme y Didaxis: TED [Internet]. 2022 Jul [citado 18 Mar 2023];52:[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/13159

18. León Trujillo B. Software educativo JCLIC: rendimiento académico de estudiantes de educación básica regular de una institución educativa, AMBO-PERÚ. Rev Científica de la Universidad de Cienfuegos [Internet]. 2022 Dic [citado 08 Mar 2023];14:[aprox. 7 p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3428/3373

19. Eche Querevalú P, Díaz Manrique J, Solis Toscano JL. Uso de software educativo multimedia en el aprendizaje de la matemática en una institución educativa pública del Callao. Rev IGOVERNANZA [Internet]. 2021 Mar [citado 08 Dic 2022];4(13):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/106/463

20. Camacho Quintero CL. Metodología para la evaluación del software educativo: una visión desde la formación de la Praxis. Revista Scientific [Internet]. 2023 Feb [citado 28 Dic 2023];8(27):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/1169/1406

21. Viamontes Beltrán J, Morales Basulto RD, Iglesias Estrada YH, Hernández Suarez AM. Endosoft: herramienta para el aprendizaje de las patologías pulpares y periapicales. Rev habanera cienc méd [Internet]. 2020 Ago [citado 08 Mar 2022];19(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3118/2644

22. Cervantes López MJ, Peña Maldonado AA, Ramos Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y la comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. Rev CienciaUAT [Internet]. 2020 Jul [citado 08 Mar 2022];15(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4419/441970372011/html/.

23. Hernández Jaime J, Jiménez Galán YI, Rodríguez Flores E. Más allá de los procesos de enseñanza-aprendizaje tradicionales: construcción de un recurso didáctico digital. Rev Iberoam Investig Desarro Educ [Internet]. 2020 Mar [citado 07 Ene 2024];10(20):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672020000100120

24. Borges Martínez MC, Mendoza Gutiérrez G, Cedeño Avilés Y, Martínez Martínez ET, Borges García M. Utilidad de las tecnologías de la información y la comunicación en los profesionales de la salud. Rev Científica de la Universidad de Cienfuegos [Internet]. 2022 Abr [citado 08 Dic 2022];14(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2837/2792

25. Ruiz Piedra AM, Eiriz García O, Gómez Martínez F. Metodología para implementar estrategia de perfeccionamiento en la gestión del software educativo en la educación médica cubana. Rev UCH [Internet]. 2021 Jun [citado 08 Mar 2022];5(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/579/5792420003/html/index.html

Published

2024-02-06

How to Cite

1.
Quesada-Molina D, Bacallao-Cabrera IS, Fernández-Ballester Y. Educational software as a tool for the learning of somatic nervous plexuses in medical students. Arch méd Camagüey [Internet]. 2024 Feb. 6 [cited 2025 Jul. 15];28:e9860. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9860

Issue

Section

Original Articles