Teaching-learning process of obstetrics and gynecology in contingency situations
Abstract
Introduction: The actors in the educational field must manage adequate and coherent processes with the social mobility that occurs in society.
Objective: To present the results of the diagnosis of the initial state of the didactic management of the teachers of the subject Gynecology and Obstetrics in contingency situations.
Methods: A qualitative study was carried out at the Ana Betancourt de Mora Provincial Gynecobstetric University Hospital during the year 2022. The following dimensions were taken into account: cognitive, instrumental and attitudinal with their respective indicators and indices to be measured in the diagnosis of needs. The diagnosis made was applied to 17 teachers of the said subject who work in the aforementioned institution.
Results: The cognitive dimension was evaluated as regular, although most of the teachers knew about the current program of the Gynecology and Obstetrics subject, most of them were unaware of the readjustments made in contingency situations. The instrumental dimension was evaluated poorly because the two indicators that comprise it were evaluated in the same way; while the attitudinal dimension was evaluated as regular.
Conclusions: The determination of the initial situation of the didactic management of the teachers of the Gynecology and Obstetrics subject in contingency situations, confirmed the presence of insufficiencies in the didactic management of said subject under the indicated conditions. This reflects the need to implement ways for its improvement.
DeCS: EDUCATION, MEDICAL; TEACHING MATERIALS; UNIVERSITIES; CONTINGENCY PLANS; LEARNING.
Downloads
References
1. Cambero Martínez Y, Bermúdez Sánchez R, Sánchez Ramírez N, Hernández Durán D, Safora Enríquez D, Verrier Quesada Y. Programa de Ginecología y Obstetricia. La Habana: Comisión Nacional de Carrera de Medicina; 2020.
2. Pelegrín Rico Y, Alonso Rodríguez SH. Hacia la gestión educativa de la atención a la diversidad. Revista Científico-Metodológica [Internet]. 2019 [citado 13 Jun 2023];68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n68/1992-8238-vrcm-68-e07.pdf
3. Rico Molano AD. La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación docente en la educación superior en Colombia. Sophia [Internet]. 2016 [citado 13 Jun 2023];12(1):55-70. Disponible en: https://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/view/445/716
4. Ingrist Alemán EV, Patiño Torres MJ. COVID-19 y la educación médica: retos y oportunidades en Venezuela. Educ Med [Internet]. 2020 [citado 13 Jun 2023];21(4):272-6. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-educacion-medica-71-pdf-S1575181320300772
5. Silas Casillas JC, Vázquez RS. El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos [Internet]. 2020 [citado 13 Jun 2023];50(1):89-120. Disponible en: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.especial.97
6. IELSAC. COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones [Internet]. Venezuela: Instituto Internacional para Educación Superior en América Latina y el caribe; 2020 [citado 13 Jun 2023];1:44-78. Disponible en: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf
7. Fernández Delgado LB, Martínez Chairez GI. Enseñanza inclusiva y atención a la diversidad en escenarios digitales. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores [Internet]. 2022 [citado 13 Jun 2023];2(91):1-17. Disponible en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/
8. Martín Hernández Y, Ruiz Ortiz L. Una mirada a la virtualización educativa en las Ciencias Médicas [Internet]. La Habana: UCIENCIA; 2021 [citado 13 Jun 2023]. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/9870/1/UCIENCIA_2021_paper_402.pdf
9. Vidal Ledo MJ, González Longoria MCB, Armenteros Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 13 Jun 2023];35(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/2851/1143
10. Tauro TNB. Caracterización de las habilidades didácticas de los docentes con formación pedagógica de la Carrera de Medicina de la Universidad de Buenos Aires. Estudio en tres escenarios Educativos [Tesis doctoral]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires; 2018 [citado 13 Jun 2023]. Disponible en: https://ccpm.org.ar/wp-content/uploads/2018/11/Tesis-de-Doctorado-Lic.-Tauro-Completa-.pdf
11. Uzcátegui Pacheco RA. La investigación educativa en clave latinoamericana [Internet]. Caracas: Universidad Central de Venezuela; 2017 [citado 13 Jun 2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Agustin-Villarreal/publication/370328626_La_investigacion_educativa_en_clave_latinoamericana/links/644b2735809a53502132bcbc/La-investigacion-educativa-en-clave-latinoamericana.pdf
12. Bastidas Pacheco G, Bastidas Delgado D. La pandemia de COVID-19 en la formación de estudiantes de medicina. Avances en Ciencia, Salud y Medicina [Internet].
2021 [citado 13 Jun 2023];8(1):18-24. Disponible en: https://www.oaxaca.gob.mx/salud/wp-content/uploads/sites/32/2021/11/Arte-y-Medicina_Pandemia-covid-en-estudiantes.pdf
13. Quintero Paredes PP, Roba Lazo BC. Análisis del programa de la asignatura Ginecología y Obstetricia en cuarto año de Medicina. Rev. cienc. méd. Pinar Río [Internet]. 2017 [citado 13 Jun 2023];21(2):231-238. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2879/pdf
14. Ciudad Reynaud MA, Pacheco Romero J. Docencia universitaria en ginecología y obstetricia en el Perú. Rev Peru Ginecol Obstet [Internet]. 2021 [citado 13 Jun 2023];67(3):1-10. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-51322021000300008
15. Vigotsky LS. Obras Completas. T-V. La Habana: Pueblo y Educación; 1989.
16. Mendiburu Rojas AF, Intriago Alcívar GC, Mora Aristega AM, Pérez Urruchi AE. La Enseñanza Híbrida: reflexiones sobre el proceso de aprendizaje en estudiantes de la Universidad. Técnica de Babahoyo. Revista Conrado [Internet]. 2022 [citado 13 Jun 2023];18(89):508-515. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n89/1990-8644-rc-18-89-508.pdf
17. Viñas M. Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Plurentes. Artes y Letras [Internet]. 2021 [citado 13 Jun 2023];12. Disponible en: https://revistas.unlp.edu.ar/PLR/article/view/12780
18. Ríos Sánchez YY. La enseñanza post pandemia: retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía [Internet]. 2021 [citado 13 Jun 2023];9(2):107-12. Disponible en: https://revistas.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504/436
19. Gómez S, Meza E. Caracterización de las experiencias de enseñanza-aprendizaje híbrida, en contexto de pandemia de los alumnos de Educación Superior. Año 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet]. 2022 [citado 13 Jun 2023];6(4). Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/2915/4616/
20. Rama C. La nueva educación híbrida. Cuadernos de Universidades [Internet]. Ciudad de México: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe; 2020 [citado 13 Jun 2023]. Disponible en: https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2021/03/educacion_hibrida_isbn_interactivo.pdf
21. Linder KE. Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje híbridos. Nuevas direcciones para la enseñanza y el aprendizaje. Wiley Online Library[Internet]. 2017 [citado 13 Jun 2023];149:11-8. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/tl.20222
22. Arias Ortiz E, Brechner M, Pérez Alfaro M, Vásquez M. De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad [Internet]. Santiago de Chile: Banco Interamericano de Desarrollo; 2020 [citado 13 Jun 2023]. Disponible en: https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/bid-hablemos-de-politica-educativa-2-de-la-educacion-a-distancia-a-la-hibrida.pdf
23. Cavagnaro Murillo CX. La calidad en la docencia Universitaria hibrida pospandemia. CIENCIAMATRIA [Internet]. 2022 [citado 13 Jun 2023];8(2):355-68. Disponible en: https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/714

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/