Antecedents of Andragogy in the management process of older people by nursing professionals
Abstract
Introduction: The management of nursing care in older people is a challenge for the profession today and even more so from an andragogical approach.
Objective: To present the foundation of the background of andragogy in the process of managing the care of elderly people by nursing professionals.
Methods: A review was carried out using the bibliographic analysis method through a search carried out between the years 2010 to 2022, where specialized databases were consulted and 33 scientific publications on the topic were selected.
Results: Caring for the elderly requires a transdisciplinary approach and professionals committed to their care. The nursing professional responsible for the management must consider values, attitudes and knowledge of the discipline that provide a different and specific vision of care management. Scientific advances have allowed an increase in people's life expectancy, producing a significant increase in the number of older people in the world, maintaining adequate care as an important link. Andragogy is responsible for education among, for and by adults and assumes it as its object of study and realization, seen or conceived, as self-education, which is why andragogy gains importance in care, since it interprets the educational fact as an andragogical fact, where education and care are carried out as self-education.
Conclusions: It is important to carry out research that benefits the development of nursing professionals, to help reduce the gaps that exist in the research training of these professionals and in the organizational structures in which they are incorporated, given in the care management process of older people from an andragogical approach as an essential mechanism.
DeCS:AGED; LEARNING; NURSING CARE; PROFESSIONAL TRAINING; REVIEW LITERATURE AS TOPIC.
Downloads
References
1. Coltters C, Güell M, Belmar A. Gestión del cuidado de enfermería en la persona mayor hospitalizado. Revista Médica Clínica Las Condes [Internet]. 2020 [citado 03 Jul 2023];31(1):65-75. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864019301154
2. Sánchez Frenes P, Hernández Malpica S, Rojo Pérez N, Bayarre Vea H D, Pérez Ulloa LE. Implicaciones de los cambios demográficos en la disponibilidad de sangre del sistema sanitario de Cienfuegos. Rev cuba salud pública [Internet]. 2017 Dic [citado 03 Jul 2023];43(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662017000400003&lng=es
3. Minsap. Anuario estadístico de salud 2022 [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas de Salud; 2021. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/wpcontent/Anuario/anuario_2021_edici%C3%B3n_2022.pdf
4. Peñaranda Calle CA. El uso del modelo andragógico por los docentes, en la formación profesional de la carrera de Derecho, en la Universidad Particular San Juan Bautista, de Ica, en el año 2020 [tesis]. Moquegua–Perú: Universidad José Carlos Mariátegui; 2021. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: http://3.17.44.64/bitstream/handle/20.500.12819/1445/Cesar_trab-acad_t%c3%adtulo_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Ramírez Lárraga A. Formación docente en Andragogía del personal de Enfermería que ejerce la docencia: una propuesta educativa en Ciudad Valles, S.L.P. durante el periodo del 2014 [tesis de doctorado]. Tlaxcala: Universidad Virtual Hispánica de México; 2015. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: http://www.ub.edu/obipd/formacion-docente-en-andragogia-del-personal-de-enfermeria-que-ejerce-la-docencia-una-propuesta-educativa-en-ciudad-valles-s-l-p-durante-el-periodo-del-2014/
6. Castillo Silva F de J. Andragogía, andragogos y sus aportaciones. Voces de la educación [Internet]. 2018 [citado 03 Jul 2023];7. Disponible en: https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/120/137#info
7. Sánchez Fernández G, Naún Savón Y, Baró Bouly T, Serrano Durán C. Protocolo de atención de enfermería al adulto mayor en instituciones de salud. Rev inf cient [Internet]. 2018 Oct [citado 04 Ago 2023];97(5):999-1009. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000500999&lng=es
8. Sánchez Benítez M, Hernández Fernández L, Rodríguez Corría R, Tejeda Castañeda E. Protección al adulto mayor: necesario enfoque multidimensional por profesionales de la salud en Cuba. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 03 Jul 2023];14:e1848. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100097&lng=es
9. Piña Morán M, Olivo Viana MG, Martínez Matamala C, Poblete Troncoso M, Guerra Guerrero V. Envejecimiento, calidad de vida y salud. Desafíos para los roles sociales de las personas mayores. Rumbos TS [Internet]. 2022 [citado 04 Ago 2023];17(28):7-27. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-77212022000200007
10. Dandicourt Thomas C. El cuidado de enfermería con enfoque en la comunidad. Rev cuban med gen integr [Internet]. 2018 [citado 05 Ago 2023];34(1). Disponible en: Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/354
11. Naranjo Hernández Y. Estrategia de autocuidado en el adulto mayor con úlcera neuropática en la comunidad. Rev cuba enferm [Internet]. 2018 [citado 05 Ago 2023];34(3). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2428
12. Tejeda Dilou Y, Suárez Fuentes R, Dandicourt Thomas C, Espino La OZ. La integración de cuidados de enfermería en el anciano en estado de necesidad desde la perspectiva comunitaria. Rev cuban med gen integr [Internet]. 2021 Dic [citado 05 Ago 2023];37(4):e1228. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000400020&lng=es
13. Achhab A. Teorías de la Enseñanza a Distancia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 [Internet]. 2022 Ago [citado 04 Ago 2023];13(2):37-46. Disponible en: http://ve.scielo.org/pdf/rted/v13n2/2665-0266-rted-13-02-37.pdf
14. Bendeck Soto JH. Conceptualizaciones de la andrología por parte de estudiantes colombianos en la educación superior: aproximaciones iniciales. Revista Educación Superior Y Sociedad [Internet]. 2019 [citado 04 Ago 2023];30(30):57-82. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/98
15. Azofeifa-Bolaños JB. Evolución conceptual e importancia de la andragogía para la optimización del alcance de los programas y proyectos académicos universitarios de desarrollo rural. Revista Electrónica Educare [Internet]. 2017 [citado 04 Ago 2023];21(1):458-73. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1941/194150012023/html/
16. Guzmán Azcano NG, Blanco Encinosa LJ, Hernández Buides RC. Algunos criterios sobre la Andragogía y su aplicación en la formación y capacitación de directivos. Educ med super [Internet]. 2022 [citado 11 Ago 2023];41(Número Especial 2):168-80. Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/54/39
17. Pereira Pérez M, Méndez Andrades P. La reforma curricular y la praxis andragógica de los docentes en la modalidad de jóvenes, adulta y adultos. Revista Warisata [Internet]. 2020 May [citado 04 Ago 2023];2(5):99-111. Disponible en: https://revistawarisata.org/index.php/warisata/article/view/150/447
18. Real Academia Española [Internet]. Madrid: ASALE; 2022. Adulto [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: https://dle.rae.es/adulto
19. Bover Draganov P, Friedländer Romana M, Sanna MC. Andragogia na Saúde: Estudo Bibliométrico. Rev Pesquisa Esc Anna Nery [Internet]. 2011 [citado 03 Jul 2023];15(1):149-56. Disponible en: https://www.scielo.br/j/ean/a/czGrSw7PfRjR8SzkBvXYSdn/?format=pdf&lang=pt
20. Lugo-Machado JA. Andragogía y La Experiencia en La Educación de Médicos: Revisión Narrativa. Revista de Medicina Clínica [Internet]. 2021 [citado 03 Jul 2023];05(03):e24112105028. Disponible en: https://medicinaclinica.org/index.php/rmc/article/download/257/476/2695
21. Mila FL, Yánez KA, Maldonado XE. Estrategias para la enseñanza andragógica del derecho en contextos virtuales. Form Univ [Internet]. 2022 Abr [citado 04 Ago 2023];15(2):61-70. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000200061
22. Pérez Jaimes AK, Estrada Reyes CU, Cruz Brito T del J, Acevedo Olvera GE, Torres Zapata ÁE. Asociación del índice de alimentación saludable con los estilos de aprendizaje en adultos de 20 a 40 años. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2022 Abr [citado 04 Ago 2023];14(2):503-508. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200503
23. Cervantes López MJ, Llanes Castillo A, Peña Maldonado AA, Cruz Casados J. Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia [Internet]. 2020 [citado 04 Ago 2023];25(90):579-94. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/290/29063559011/html/
24. Díaz Dumont JR, Ledesma Cuadros MJ, Rojas Vargas S, Díaz Tito LP. Los cuatro saberes de la educación como formación continua en las empresas. Fides et Ratio [Internet]. 2020 [citado 04 Ago 2023];19(19):17-48. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v19n19/v19n19_a03.pdf
25. Bover Draganov P, de Carvalho Andrade A, Ribeiro Neves V, Sanna MC. Andragogía en enfermería: una revisión de la literatura. Investigación y Educación en Enfermería. Invest educ enferm [Internet]. 2013 [citado 04 Ago 2023];31(1):86-94. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en
26. D'Amico López R, De Benedictis Ginno A. Inclusión de la andragogía como materia en el currículo de la carrera de medicina. FEM [Internet]. 2018 [citado 05 Jul 2023];21(3):165. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322018000300009&lng=es
27. De la Guardia Gutiérrez MA, Ruvalcaba Ledezma JC. La salud y sus determinantes, promoción de la salud y educación sanitaria. JONNPR [Internet]. 2020 Ene [citado 05 Ago 2023];5(1):81-90. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2529-850X2020000100081&lng=es
28. González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 05 Ago 2023];17(80):61-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300061&lng=es&nrm=iso&tlng=es
29. Elers Mastrapa Y, Gibert Lamadrid M del P, Espinosa Aguilar A. Modelos y teorías para la atención de enfermería al adulto mayor desde una dimensión de relación enfermera-paciente-cuidador. Rev cuba enferm [Internet]. 2020 [citado 05 Ago 2023];36(4):e3056. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubenf/cnf-2020/cnf204c.pdf
30. Manrique López A. Gestión y diseño: Convergencia disciplinar. Pensamiento & Gestión [Internet]. 2016 [citado 05 Ago 2023];(40):129-58. Disponible en: https://doi.org/10.14482/pege.40.8808
31. Morfi Samper R. Gestión del cuidado en Enfermería. Rev cuba enferm [Internet]. 2010 Mar [citado 06 Jul 2023];26(1):1-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000100001&lng=es
32. Silva Muñoz MA. Gestión del cuidado en enfermería desde una reflexión epistemológica. BENESSERE-Revista de Enfermería [Internet]. 2020 [citado 06 Jul 2023];5(1). Disponible en: https://iace.uv.cl/index.php/Benessere/article/view/2722/2672
33. Casanova Moreno M de la C, Machado Reyes F, González Casanova W, Casanova Moreno D. Memorias. 11na Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín: Andragogía: Necesidad impostergable en las Ciencias de la Salud ante el envejecimiento poblacional [Internet]. Holguín: Universidad de Holguín; 2023 [citado 20 Ago 2023]. Disponible en: https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci11/paper/view/6160
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/