Antecedents of Andragogy in the management process of older people by nursing professionals

Authors

Abstract

Introduction: The management of nursing care in older people is a challenge for the profession today and even more so from an andragogical approach.
Objective:
To present the foundation of the background of andragogy in the process of managing the care of elderly people by nursing professionals.
Methods:
A review was carried out using the bibliographic analysis method through a search carried out between the years 2010 to 2022, where specialized databases were consulted and 33 scientific publications on the topic were selected.
Results:
Caring for the elderly requires a transdisciplinary approach and professionals committed to their care. The nursing professional responsible for the management must consider values, attitudes and knowledge of the discipline that provide a different and specific vision of care management. Scientific advances have allowed an increase in people's life expectancy, producing a significant increase in the number of older people in the world, maintaining adequate care as an important link. Andragogy is responsible for education among, for and by adults and assumes it as its object of study and realization, seen or conceived, as self-education, which is why andragogy gains importance in care, since it interprets the educational fact as an andragogical fact, where education and care are carried out as self-education.
Conclusions: It is important to carry out research that benefits the development of nursing professionals, to help reduce the gaps that exist in the research training of these professionals and in the organizational structures in which they are incorporated, given in the care management process of older people from an andragogical approach as an essential mechanism.

DeCS:AGED; LEARNING; NURSING CARE; PROFESSIONAL TRAINING; REVIEW LITERATURE AS TOPIC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Machado-Reyes, Universidad de Ciencias Médicas. Departamento de Enfermería. Pinar del Río, Cuba.

Licenciado en Enfermería. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado.

Damisela Moreno-Lavín, Hospital Ramón Pando Ferrer. Servicio de Calidad. La Habana, Cuba.

Doctora en Ciencias de la Enfermería. Profesora Auxiliar. Investigador Agregado. 

Inarvis Medina-González, Escuela Nacional de Salud Pública. Subdirección Docente. La Habana, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Investigadora Titular. 

Maria de la Caridad Casanova-Moreno, Universidad de Ciencias Médicas. Servicio de Atención Primaria de Salud. Pinar del Río, Cuba.

Doctora en Ciencias de la Salud. Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral, Endocrinología y Organización y Administración de Salud. Profesora Titular. Investigadora Titular. 

Daimy Casanova-Moreno, Empresa provincial de Farmacia y Óptica. Departamento de Farmacia Comunitaria. Pinar del Río, Cuba.

Máster en Farmacoepidemiología.Licenciada en Servicios Farmacéuticos. Profesora Asistente. Investigadora Agregada. 

Ismari Acosta-Martínez, Hogar de Ancianos Carlos Castellano Arvelo. Departamento de Farmacia. Pinar del Río, Cuba.

Máster en Farmacoepidemiología.Licenciada en Servicios Farmacéuticos. Profesora Asistente. 

References

1. Coltters C, Güell M, Belmar A. Gestión del cuidado de enfermería en la persona mayor hospitalizado. Revista Médica Clínica Las Condes [Internet]. 2020 [citado 03 Jul 2023];31(1):65-75. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864019301154

2. Sánchez Frenes P, Hernández Malpica S, Rojo Pérez N, Bayarre Vea H D, Pérez Ulloa LE. Implicaciones de los cambios demográficos en la disponibilidad de sangre del sistema sanitario de Cienfuegos. Rev cuba salud pública [Internet]. 2017 Dic [citado 03 Jul 2023];43(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662017000400003&lng=es

3. Minsap. Anuario estadístico de salud 2022 [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas de Salud; 2021. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/wpcontent/Anuario/anuario_2021_edici%C3%B3n_2022.pdf

4. Peñaranda Calle CA. El uso del modelo andragógico por los docentes, en la formación profesional de la carrera de Derecho, en la Universidad Particular San Juan Bautista, de Ica, en el año 2020 [tesis]. Moquegua–Perú: Universidad José Carlos Mariátegui; 2021. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: http://3.17.44.64/bitstream/handle/20.500.12819/1445/Cesar_trab-acad_t%c3%adtulo_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

5. Ramírez Lárraga A. Formación docente en Andragogía del personal de Enfermería que ejerce la docencia: una propuesta educativa en Ciudad Valles, S.L.P. durante el periodo del 2014 [tesis de doctorado]. Tlaxcala: Universidad Virtual Hispánica de México; 2015. [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: http://www.ub.edu/obipd/formacion-docente-en-andragogia-del-personal-de-enfermeria-que-ejerce-la-docencia-una-propuesta-educativa-en-ciudad-valles-s-l-p-durante-el-periodo-del-2014/

6. Castillo Silva F de J. Andragogía, andragogos y sus aportaciones. Voces de la educación [Internet]. 2018 [citado 03 Jul 2023];7. Disponible en: https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/120/137#info

7. Sánchez Fernández G, Naún Savón Y, Baró Bouly T, Serrano Durán C. Protocolo de atención de enfermería al adulto mayor en instituciones de salud. Rev inf cient [Internet]. 2018 Oct [citado 04 Ago 2023];97(5):999-1009. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000500999&lng=es

8. Sánchez Benítez M, Hernández Fernández L, Rodríguez Corría R, Tejeda Castañeda E. Protección al adulto mayor: necesario enfoque multidimensional por profesionales de la salud en Cuba. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 03 Jul 2023];14:e1848. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100097&lng=es

9. Piña Morán M, Olivo Viana MG, Martínez Matamala C, Poblete Troncoso M, Guerra Guerrero V. Envejecimiento, calidad de vida y salud. Desafíos para los roles sociales de las personas mayores. Rumbos TS [Internet]. 2022 [citado 04 Ago 2023];17(28):7-27. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-77212022000200007

10. Dandicourt Thomas C. El cuidado de enfermería con enfoque en la comunidad. Rev cuban med gen integr [Internet]. 2018 [citado 05 Ago 2023];34(1). Disponible en: Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/354

11. Naranjo Hernández Y. Estrategia de autocuidado en el adulto mayor con úlcera neuropática en la comunidad. Rev cuba enferm [Internet]. 2018 [citado 05 Ago 2023];34(3). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2428

12. Tejeda Dilou Y, Suárez Fuentes R, Dandicourt Thomas C, Espino La OZ. La integración de cuidados de enfermería en el anciano en estado de necesidad desde la perspectiva comunitaria. Rev cuban med gen integr [Internet]. 2021 Dic [citado 05 Ago 2023];37(4):e1228. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000400020&lng=es

13. Achhab A. Teorías de la Enseñanza a Distancia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 [Internet]. 2022 Ago [citado 04 Ago 2023];13(2):37-46. Disponible en: http://ve.scielo.org/pdf/rted/v13n2/2665-0266-rted-13-02-37.pdf

14. Bendeck Soto JH. Conceptualizaciones de la andrología por parte de estudiantes colombianos en la educación superior: aproximaciones iniciales. Revista Educación Superior Y Sociedad [Internet]. 2019 [citado 04 Ago 2023];30(30):57-82. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/98

15. Azofeifa-Bolaños JB. Evolución conceptual e importancia de la andragogía para la optimización del alcance de los programas y proyectos académicos universitarios de desarrollo rural. Revista Electrónica Educare [Internet]. 2017 [citado 04 Ago 2023];21(1):458-73. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1941/194150012023/html/

16. Guzmán Azcano NG, Blanco Encinosa LJ, Hernández Buides RC. Algunos criterios sobre la Andragogía y su aplicación en la formación y capacitación de directivos. Educ med super [Internet]. 2022 [citado 11 Ago 2023];41(Número Especial 2):168-80. Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/54/39

17. Pereira Pérez M, Méndez Andrades P. La reforma curricular y la praxis andragógica de los docentes en la modalidad de jóvenes, adulta y adultos. Revista Warisata [Internet]. 2020 May [citado 04 Ago 2023];2(5):99-111. Disponible en: https://revistawarisata.org/index.php/warisata/article/view/150/447

18. Real Academia Española [Internet]. Madrid: ASALE; 2022. Adulto [citado 03 Jul 2023]. Disponible en: https://dle.rae.es/adulto

19. Bover Draganov P, Friedländer Romana M, Sanna MC. Andragogia na Saúde: Estudo Bibliométrico. Rev Pesquisa Esc Anna Nery [Internet]. 2011 [citado 03 Jul 2023];15(1):149-56. Disponible en: https://www.scielo.br/j/ean/a/czGrSw7PfRjR8SzkBvXYSdn/?format=pdf&lang=pt

20. Lugo-Machado JA. Andragogía y La Experiencia en La Educación de Médicos: Revisión Narrativa. Revista de Medicina Clínica [Internet]. 2021 [citado 03 Jul 2023];05(03):e24112105028. Disponible en: https://medicinaclinica.org/index.php/rmc/article/download/257/476/2695

21. Mila FL, Yánez KA, Maldonado XE. Estrategias para la enseñanza andragógica del derecho en contextos virtuales. Form Univ [Internet]. 2022 Abr [citado 04 Ago 2023];15(2):61-70. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062022000200061

22. Pérez Jaimes AK, Estrada Reyes CU, Cruz Brito T del J, Acevedo Olvera GE, Torres Zapata ÁE. Asociación del índice de alimentación saludable con los estilos de aprendizaje en adultos de 20 a 40 años. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2022 Abr [citado 04 Ago 2023];14(2):503-508. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200503

23. Cervantes López MJ, Llanes Castillo A, Peña Maldonado AA, Cruz Casados J. Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia [Internet]. 2020 [citado 04 Ago 2023];25(90):579-94. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/290/29063559011/html/

24. Díaz Dumont JR, Ledesma Cuadros MJ, Rojas Vargas S, Díaz Tito LP. Los cuatro saberes de la educación como formación continua en las empresas. Fides et Ratio [Internet]. 2020 [citado 04 Ago 2023];19(19):17-48. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v19n19/v19n19_a03.pdf

25. Bover Draganov P, de Carvalho Andrade A, Ribeiro Neves V, Sanna MC. Andragogía en enfermería: una revisión de la literatura. Investigación y Educación en Enfermería. Invest educ enferm [Internet]. 2013 [citado 04 Ago 2023];31(1):86-94. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072013000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en

26. D'Amico López R, De Benedictis Ginno A. Inclusión de la andragogía como materia en el currículo de la carrera de medicina. FEM [Internet]. 2018 [citado 05 Jul 2023];21(3):165. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322018000300009&lng=es

27. De la Guardia Gutiérrez MA, Ruvalcaba Ledezma JC. La salud y sus determinantes, promoción de la salud y educación sanitaria. JONNPR [Internet]. 2020 Ene [citado 05 Ago 2023];5(1):81-90. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2529-850X2020000100081&lng=es

28. González Sarría JD, Vázquez Cedeño AF. Reflexiones sobre la educación para la salud en Cuba. Conrado [Internet]. 2021 [citado 05 Ago 2023];17(80):61-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300061&lng=es&nrm=iso&tlng=es

29. Elers Mastrapa Y, Gibert Lamadrid M del P, Espinosa Aguilar A. Modelos y teorías para la atención de enfermería al adulto mayor desde una dimensión de relación enfermera-paciente-cuidador. Rev cuba enferm [Internet]. 2020 [citado 05 Ago 2023];36(4):e3056. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubenf/cnf-2020/cnf204c.pdf

30. Manrique López A. Gestión y diseño: Convergencia disciplinar. Pensamiento & Gestión [Internet]. 2016 [citado 05 Ago 2023];(40):129-58. Disponible en: https://doi.org/10.14482/pege.40.8808

31. Morfi Samper R. Gestión del cuidado en Enfermería. Rev cuba enferm [Internet]. 2010 Mar [citado 06 Jul 2023];26(1):1-2. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000100001&lng=es

32. Silva Muñoz MA. Gestión del cuidado en enfermería desde una reflexión epistemológica. BENESSERE-Revista de Enfermería [Internet]. 2020 [citado 06 Jul 2023];5(1). Disponible en: https://iace.uv.cl/index.php/Benessere/article/view/2722/2672

33. Casanova Moreno M de la C, Machado Reyes F, González Casanova W, Casanova Moreno D. Memorias. 11na Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín: Andragogía: Necesidad impostergable en las Ciencias de la Salud ante el envejecimiento poblacional [Internet]. Holguín: Universidad de Holguín; 2023 [citado 20 Ago 2023]. Disponible en: https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci11/paper/view/6160

Published

2024-01-24

How to Cite

1.
Machado-Reyes F, Moreno-Lavín D, Medina-González I, Casanova-Moreno M de la C, Casanova-Moreno D, Acosta-Martínez I. Antecedents of Andragogy in the management process of older people by nursing professionals. Arch méd Camagüey [Internet]. 2024 Jan. 24 [cited 2025 Sep. 4];28:e9752. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9752

Issue

Section

Review Articles