Results of the implementation of educational software on sexual and reproductive health
Abstract
Introduction: For adequate sexual and reproductive health, people need to have access to all the information required in this regard, access to safe contraceptive methods to avoid unwanted pregnancies and not acquire sexually transmitted infections.
Objective: To validate the software on sexual and reproductive health in students of the Faculty of Nursing-Health Technology.
Methods: A research of technological innovation investigation was carried out with the CrheaSoft version 3.3.3 program; the universe was made up of all the first-year students and the sample was represented by 150 students, 10 for each group; all expressed their willingness to participate in the study. Theoretical and empirical methods were used.
Results: It was structured with the modules: start, agenda, exercises, glossary, media library and accessories, related to each other. 100% of the teachers and students surveyed gave the rating of very adequate to the proposed indicators.
Conclusions: The software obtained positive evaluations by the respondents, being considered a highly relevant, current, easily acquired tool, allowing self-learning, with the necessary and preventive information to achieve adequate sexual and reproductive health in young people.
DeCS: SEXUAL AND REPRODUCTIVE HEALTH; SOFTWARE; INVENTIONS; TEACHING MATERIALS; EDUCATION, MEDICAL.
Downloads
References
1. Organización Mundial de la Salud. Salud Sexual [Internet]. Ginebra:OMS;2021 [citado 05 Jul 2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/health-topics/sexual-health#tab=tab_1
2. Médicos Sin fronteras. Salud sexual y reproductiva [Internet]. Barcelona: MSF; 2019 [citado 05 Jul 2020]. Disponible en: https://www.msf.es/nuestra-accion/salud-sexual-reproductiva
3. Casas Rodríguez L, Martínez de Santelices Rojas A, González Escobar R, Peña Galbán LY. Fundamentos psicopedagógicos de la enseñanza con software educativos. Arch méd Camagüey [Internet]. Sep-Oct 2008 [citado 12 Oct 2020];12(5). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552008000500017&lng=es
4. Calas Balbuena CR, Poll Samalea L, Poll Samalea L, Calas Balbuena RM, Calas Fernández RM. Prevención de traumatismos dentarios y promoción de salud mediante un programa informático educativo. MEDISAN [Internet]. Oct 2016 [citado 12 Oct 2020];20(10). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016001000016&lng=es
5. Gálvez Espinosa M, Rodríguez Arévalo L, Rodríguez Sánchez CO. El embarazo en la adolescencia desde las perspectivas salud y sociedad. Rev cuban med gen integr [Internet]. 2016 [citado 29 Nov 2019];32(2). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/225
6. Iglesias Zaldívar R, Soca Guevara EB. Empleo de herramientas web en el proceso docente educativo para informatizar procesos inteligentes de aprendizaje 4.0. Rev cuba inform méd [Internet]. Jul-Dic 2017 [citado 25 Sep 2020];9(2). Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/251/html_52
7. Cables Fernández D, Cables Fernández B, Mir Peña N, Fernández Peña I. Acupunsoft, una alternativa para el aprendizaje en Estomatología. Correo cient méd [Internet]. Jul-Sep 2013 [citado 27 May 2015];17(3). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000300025&lng=es
8. Clavera Vázquez TJ, Álvarez Rodríguez J, Guillaume Ramírez V, Montenegro Ojeda Y, Mier Sanabria M. Elaboración de Software Educativo para la asignatura Introducción a la Estomatología Integral. Rev habanera cienc méd [Internet]. 2015 [citado 04 Oct 2020];14(4). Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/537
9. Madariaga Fernández CJ, Ortiz Romero GM, Cruz Álvarez YB, Leyva Aguilera JJ. Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. Correo cient méd [Internet]. 2016 [citado 03 Oct 2020];20(2). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2031
10. Morgado Gutiérrez C, Rodríguez del Rey Noy L, León Román CA. Hiperentorno Educativo para el aprendizaje de la asignatura Morfología Humana en enfermeros técnicos. Rev cuba inform méd [Internet]. Jul-Dic 2015 [citado 03 Nov 2020];7(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200007&lng=es
11. Cácerez Pérez I, Pérez García LM, Pérez García SO, Pentón Velázquez ÁR, Pérez Candelario I, Herrera Rodríguez JI. Hiperentorno como medio de enseñanza del proceso atención de enfermería a pacientes con afecciones osteomioarticulares. Gac Méd Espirit [Internet]. Sep-Dic 2017 [citado 13 Oct 2020];19(3). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1482/html
12. Alfonso González Y, Sánchez García S, Guerrero González A, Cruz González T, Rivera Lugo IT. Software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Ética y Bioética. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Ene-Feb 2015 [citado 23 Sep 2020];19(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000100012&lng=es
13. Machado Cuayo M, Gutiérrez Segura M, Zaldívar Pupo OL, Castillo Santiesteban YC. Software educativo sobre instrumental y materiales para prótesis estomatológica. Correo cient méd [Internet]. Abr-Jun 2019 [citado 09 Oct 2020];23(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200334&lng=es
14. Páez González Y, Grave de Peralta Hijuelos M, Castillo Santiesteban YC, Rodríguez Cruz M, Tamayo Ávila Y, Capote Pereda K. Software educativo sobre traumatismos en las denticiones temporal y permanente. Correo cient méd [Internet]. 2018 [citado 13 Nov 2019];22(4). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2982
15. Cruz Carballosa Y, Codorniú Pérez X, Torres Rojas L. MicrobiologíaSoft, entrenador de Microbiología y Parasitología médica. Rev cuba inform méd [Internet]. Ene-Jun 2017 [citado 03 Mar 2019];9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es
16. Cabrera Hernández M, Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Lara Puentes C, Lazo Lorente LA. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Sep-Oct 2018 [citado 26 Feb 2020];22(5). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000500010&lng=es
17. Aúcar López J, Hidalgo Hidalgo S, Cardoso Casas Y, Pindado Álvarez S. Software educativo sobre el desarrollo histórico de la especialidad Prótesis Estomatológica en Camagüey. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 17 Ene 2020];11(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1145
18. Gutiérrez Segura M, Carmenate Ochoa RM. Introducción del Software Educativo Urgencias de Prótesis Estomatológicas. Correo cient méd [Internet]. Oct-Dic 2018 [citado 10 Dic 2019];22(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812018000400016&lng=es
19. Tárano Cartaya G. Un software educativo para la autoevaluación de Morfofisiología I. Rev cuba Inform méd [Internet]. 2016 [citado 18 Dic 2017];8(2). Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/153/html_21
20. Aguilar Padrón IV, Lazo Herrera LA, Capote Marimón C, Marimón Torres ME. Multimedia MEDICINA BUCAL como complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. Rev cuba inform méd [Internet]. Jul-Dic 2018 [citado 26 Sep 2020];10(2). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000200013&lng=es
21. Álvarez Cortés JT, Blanco Álvarez A, Torres Alvarado M, Guilarte Selva OT, Aspron Fernández A. Programa educativo sobre el embarazo no deseado dirigido a las adolescentes. Correo cient méd [Internet]. 2018 [citado 26 Sep 2020];22(4). Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2727
22. Rodríguez Jiménez D, López Feito M, Rodríguez Arias S. Software educativo para la enseñanza aprendizaje del psicodiagnóstico de Rorschach. Rev Edumecentro [Internet]. May-Ago 2013 [citado 25 Sep 2020];5(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200006&lng=es
23. Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. Correo cient méd [Internet]. Abr-Jun 2016 [citado 11 Dic 2019];20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003&lng=es
24. Aparicio Morales AI, Pérez Marrero FE, Mederos Portal A, Hernández Pérez JM, Pérez Álvarez VB. Software educativo para el aprendizaje de las arritmias cardíacas en Pediatría. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 10 Dic 2019];10(4). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1057/html_383
25. González Díaz EC, González Fernández A, Hidalgo Ávila M, Robaina Castillo JI, Hernández García F, Hernández Gómez D. APUNTUSOFT: herramienta para el aprendizaje de la medicina tradicional integrada a la Morfofisiología. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 20 Feb 2020];9(3). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/860/html_254
26. Lazo Herrera L, Hernández Cabrera EP, Linares Cánovas LP, Díaz Pita G. SoftPuntura, software educativo sobre Acupuntura y Digitopuntura. Rev cuba inform méd [Internet]. Ene-Jun 2018 [citado 23 Ene 2020];10(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592018000100006&lng=es
27. Páez Castillo RM, Toledo Rodríguez EL, Pérez Suárez J, Linares Cordero M, Enriquez Rodríguez M. Multimedia. Cirugía bucal. Generalidades. Rev cuba inform méd [Internet]. Jul-Dic 2017 [citado 25 Sep 2020];9(2). Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592017000200007&lng=es

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/