Analysis and strategic improvement of the researchers’ category process
Abstract
Background: the improvement of the health scientific potential represents a goal that implies determination and commitment of all actors.
Objective: to develop strategic actions to improve the researchers’ category processat the Matanzas University of Medical Sciences.
Methods: a quasi-experimental study of intervention in the area of Science and Technological Innovation was carried out, 2009-2019 period. The study population consists of 230 professionals with research category. Selected variables: researchers categorized by year, profession and scientific categories. The process of scientific ranks appointments was assessed byanalyzing weaknesses, threats, strengths and opportunities. A strategy was carried out supported by objectives, actions and measuring criteria; the strategy was implemented and evaluated by comparing results of the year 2019 with those of the 2015-2018 period.
Results: the highest percentage of researchers with categories corresponded to medical professionals and secondary care institutions. There were difficulties detected in the process performance. Actions were focused on the identification of professionals, integration with doctoral training and the dissemination of scientific information. There were documented improvement areas in the highest ranks as well asfutureissues to work on.
Conclusions: the identification of inadequacies in the university research categorization process was a starting point to strategically project actions and implement them to reverse this situation, based on process improvement processand hence, it allowed the validation of its relevance under a necessary continuous improvement approach in Science and Technological Innovation System of Matanzas University of Medical Sciences.
DeCS: TEACHER TRAINING/methods; CERTIFICATION; PROFESSIONAL TRAINING; RESEARCHER PERFORMANCE EVALUATION SYSTEMS; FACULTY/education.
Downloads
References
1. Guzmán Duque AP, Oliveros Contreras D, Mendoza García EM. Las competencias científicas a partir de la gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Signos: Invsistgest [Internet]. 2019 [citado 25 Mar 2019];11(2):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6990349
2. Castro Díaz Balart F. La ciencia para el desarrollo en el Siglo XXI. Rev Anal Acad Cien Cuba [Internet]. 2012 [citado 02 Jul 2019];2(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/issue/view/4
3. Fraga Nodarse JP, Martínez de la Cotera JL, Torres Rojo Y. La actividad de ciencia e innovación del Instituto de Medicina Tropical Pedro Kourí. Rev Cubana Med Trop [Internet]. 2018 [citado 02 Jul 2019];70(1):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602018000100001&lng=es
4. Saborido Loidi JR. Universidad, investigación, innovación y formación doctoral para el desarrollo en Cuba. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2018 [citado 02 Jul 2019];37(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100001&lng=es&nrm=iso
5. Morales Ojeda R, Mas Bermejo P, Castell-Florit Serrate P, Arocha Mariño C, Valdivia Onega NC, Druyet Castillo D, et al. Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y estrategias actuales para su consolidación y sostenibilidad. Rev Panam Salud Publica [Internet]. 2018 [citado 02 Jul 2019];42(25):[aprox. 15 p.]. Disponible en:
https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e25
6. Leon Pupo NI, Castellanos Domínguez MI, Curra Sosa D, Cruz Ramírez M, Rodríguez Palma MI, et al. Investigación en la Universidad de Holguín: compromiso con la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Rev Actual Investig Educ [Internet]. 2019 [citado03 Jul 2020];19(1):[aprox. 31 p.]. Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000100348&lng=en&nrm=iso
7. Díaz-Canel Bermúdez M. Conferencia inaugural del XII Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2020 [Internet]. La Habana:MES;2020 [citado 10 Oct 2019]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/noticias/conferencia-inaugural-del-xii-congreso-internacional-de-educacion-superior-universidad-2020
8. Partido Comunista de Cuba. Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. Actas del VII Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Oficina Central del Estado;2017.
9. González Capdevila O, Ballesteros Hernández M, Alfonso Rodríguez J, Botello Ramírez E, González Alcántara SM. Estado actual y perspectivas del proceso de obtención de categorías científicas en Villa Clara. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 10 Mar 2020];8(3):[aprox. 15 p.]. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300013&lng=es
10. Alpízar Santana M. Impacto de las políticas públicas en la Educación Superior en Cuba. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina [Internet]. 2019 [citado 14 Nov 2019];7(2):[aprox. 16 p.]. Disponible en:
http://www.revflacso.uh.cu/index.php/EDS/article/view/340/448
11. Flores Osorio JM. Retos y contradicciones de la formación de investigadores en México. Educarem Rev [Internet]. 2018 [citado 10 Jul 2019];34(71):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/er/v34n71/0104-4060-er-34-71-35.pdf
12. Toledo Fernández AM, Morales Suárez IR. La categorización científica en salud pública como necesidad impostergable. Principales inquietudes sobre el tema. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 [citado 30 Mar 2016];41(3):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.p hp?script=sci_arttext&pid=S0864-34662015000300 015& =es&nrm=iso
13. Hernández Nariño A, Ramos Castro G, Garay Crespo MI, Hernández Falcón L, Rodríguez Casa MM, Piedra Herrera B, et al. Manual de los Procesos y Procedimientos de Ciencia e Innovación Tecnológica. Matanzas: Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas; 2018.
14. García Céspedes ME, Fuentes González HC, Jiménez Arias ME, Bell Castillo J, George Carrión W. Estado actual de la formación científica e investigativa y de su gestión en el Hospital General Dr. Juan Bruno Zayas Alfonso. MEDISAN [Internet]. 2016 [citado 20 Abr 2016];20(2):[aprox. 9 p.] Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192016000200017
15. Cruz Casaus MS, Velázquez Zúñiga G. La categorización científica. Un camino a la excelencia. CCM [Internet]. 2014 [citado 16 Dic 2015];18(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200017&lng=es
16. Fernández Capote MM, Trujillo C, Ernesto L, Fernández Queija Y, Hernández Cuétara L. Desafíos y alternativas de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Rev Méd Electrón [Internet]. 2018 [citado 14 Nov 2019];40(6):[aprox. 21 p.]
Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rme/v40n6/1684-1824-rme-40-06-1983.pdf
17. Toledo Fernández AM. Informe del proceso de categorización de investigadores 2018. La Habana: Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica;2019.
18. Ramos Díaz JP, Sarmiento Acosta JS, Balanta Castilla N. Estrategia para aumentar y mejorar la categorización de los grupos de investigación a partir de su producción y capacidades científicas [Internet]. Madrid: Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME); 2018 [citado 06 Abr 2020]:[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10486/682671
19. Morales Ojeda R. Política para la reorganización del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación. Comisión Permanente para la Implementación y Desarrollo: RS: 26255-L. La Habana: Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica; 2019.
20. Morales Suárez I. La ciencia y la innovación como componente estratégico para el cumplimiento de los programas de salud. INFODIR [Internet]. 2020 [citado 19 Mar 2020];(31):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/694

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/