Methodological procedure for the study of extended peripheral blood in the degree in Clinical Bioanalysis
Abstract
Background: the peripheral blood extension or peripheral lamina, as it is also known, is the semi-quantitative morphological evaluation of the three hematopoietic series, in an extension of peripheral blood colored and observed through the microscope.
Objective: to develop a methodological procedure for the extension of peripheral blood from an interdisciplinary perspective in the degree in Clinical Bioanalysis.
Methods: cross-sectional descriptive study in the period from September to November 2018, in the Technological Faculty belonging to the University of Medical Sciences of Camagüey. Theoretical methods such as analysis and synthesis and inductive and deductive methods were used. Of the empirical methods, the analysis of documents, the exploratory diagnostic test, results of controls to classes, the interview and survey for the validation of the proposal were applied.
Results: insufficiencies regarding the establishment of interdisciplinary relationships between the contents of Histology and the hematological component of the Laboratory Diagnostic subject I, the students showed difficulties in performing the technique and failed to characterize morphologically some of the hematopoietic cells.
Conclusions: a methodological procedure was developed for the peripheral lamina technique from an interdisciplinary perspective and the validation of the proposal by means of the consensus method formed by a nominal group where the categories of very adequate and suitable for the development of the peripheral lamina technique result. The observation of extension peripherals is an important element in the orientation of the analysis of the different diseases, an essential component of the integral diagnosis of the clinical laboratory.
DeCS: CLINICAL LABORATORY TECHNIQUES; BLOOD CELL COUNT/methods; LABORATORY PERSONNEL/education; BLOOD SPECIMEN COLLECTION/methods; HEMATOLOGIC TESTS/methods.
Downloads
References
1. Salazar Fernández D. La interdisciplinariedad como tendencia en la enseñanza de las ciencias. En: Álvarez Pérez M, editor. Interdisciplinariedad: una aproximación desde enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación;2004.p.85-101.
2. Morales Armenteros AM, Kindelán Cirá E, Guzmán Armenteros TM. Estudio interdisciplinar de Ciencias Básicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. Rev Publicando [Internet]. 2015 [citado 11 Jun 2019]; 2(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833500
3. Fiallo Rodríguez JP. La interdisciplinariedad: un concepto muy conocido. En: Álvarez Pérez M, editor. Interdisciplinariedad: una aproximación desde la enseñanza aprendizaje de las ciencias. La Habana: Pueblo y Educación;2004.p.28-30.
4. Llano Arana L, Gutiérrez Escobar M, Stable Rodríguez A, Núñez Martínez M, Masó Rivero R, Rojas Rivero B. La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur [Internet]. 2016 [citado 11 Jun 2019];14(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015
5. Ministerio de Salud Pública. Programa de la asignatura Histología. La Habana: Viceministerio de docencia e investigaciones;2011.
6. Ministerio de Salud Pública. Programa de la asignatura Diagnóstico de laboratorio I. La Habana: Viceministerio de docencia e investigaciones;2011.
7. Más Martín JC, Colina Alemán JA. Laboratorio clínico. La Habana: Pueblo y Educación;1973.
8. Suardíaz Pareras JH, Cruz Rodríguez C, Colina Rodríguez AJ. Laboratorio Clínico. La Habana: Ciencias Médicas;2004.
9. López Hernández MA, Banda García L, Álvaro Ibarra M. Tratamiento de la leucemia mieloide crónica: 20 años de experiencia. Rev Hematol Mex [Internet]. 2014 [citado 11 Feb 2019];15(4):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=54524
10. Alvarado Ibarra M, Cardiel Silva M, García Camacho A, González González L, Hernández Ruiz E, Leyto Cruz F, et al. Consenso de leucemia mieloide crónica por hematólogos del ISSSTE. Rev Hematol Mex [Internet]. 2016 [citado 10 Feb 2019];17(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/hematologia/re-2016/re161e.pdf
11. Gómez Gómez B, Rodríguez Weber FL, Díaz Greene EJ. Fisiología plaquetaria, agregometría plaquetaria y su utilidad clínica. Med Interna Méx [Internet]. 2018 [citado 04 Mar 2019];34(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-48662018000200007&lng=es
12. Grimaldo Gómez FA. Fisiología de la hemostasia. Rev Mex Anestesiol [Internet]. 2017 [citado 14 Mar 2019];40(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2017/cmas172b.pdf
13. Fernández García BA. La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la ingeniería en automática en la República de Cuba [Tesis]. La Habana: Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría; 2000.
14. Colina Alemán JA. Laboratorio. La Habana: Pueblo y Educación;1989.
15. Auerbach M, Adamson JW. How we diagnose and treat iron deficiency anemia. Am J Hematol [Internet]. 2016 [citado 16 Abr 2019];91(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/ajh.24201
16. Forrellat Barrios M. Diagnóstico de la deficiencia de hierro: aspectos esenciales. Rev Cubana Hematol Inmunol Hemot [Internet]. 2017 [citado 16 Abr 2019];32(2):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revhematologia.sld.cu/index.php/hih/article/view/534/294
17. García Hernández AM, Sánchez Salina A, Cabañas Perianes V, Blanquer Blanquer M. Protocolo diagnóstico diferencial del síndrome anémico. Medicine: Prog Form Méd Contin Acred [Internet]. 2016 [citado 15 Mar 2019];12(20):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304541216301871
18. Sanz Alonso MA, Carreras Pons E, Rovira M, Sanz Caballer J. Manual práctico de Hematología clínica. 5ta ed. Barcelona: Antares;2015.
19. Reyes Álvarez KA, Rosero Cuaran ML, Valenzuela Molina LV. Generalidades de la anemia ferropénica. Estudios realizados a población de mujeres en embarazo, infantes y poblaciones especiales. Biociencias. [Internet]. 2017 [citado 16 Abr 2019];1(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/Biociencias/article/view/2240
20. Prieto Castillo J, López Sánchez FL. Insuficiencia cardíaca. Generalidades. Medicine: Prog Form Méd Contin Acred [Internet]. 2017 [citado 16 Abr 2019];12(35):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304541217301427
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/









22 julio 2025