Guide to evaluate protocol and use of Heberprot-P® at the primary level of care
Keywords:
evaluación, calidad de la atención médica, úlcera del pie diabético, Heberprot-P, nivel primario de atención.Abstract
Background: the evaluation of applied programs is important, as a measure to check the effectiveness, utility, efficiency and safety, as well as the cost-benefit of a new or improved technology or health service, in addition to the impact.
Objective: to provide a tool for the evaluation of the protocol to be followed in patients with diabetic foot ulcer and the use of Heberprot-P® at the primary care level.
Methods: a research on systems and health services of technological development was carried out, which allowed the creation of a guide to express value judgments based on the comparison of the results achieved with established standards. It was studied the availability of the protocol existence of educational materials on the use of Heberprot-P®. For the process, it was proposed to evaluate the main activities carried out by the human resources in charge. In order to operationalize criteria, indicators and standards, experts collaborated.
Results: the proposed guide consisted of 35 criteria and indicators to evaluate the different dimensions. The nurses, podiatrists available to execute the program, the training of these, the opinion of workers and patients for the services received and other indicators such as, correct diagnosis, timely treatment, articulation necessary for a multidisciplinary care, immediate attention, decreased stay and hospital costs, decrease in the rate and level of amputations.
Conclusions: this guide will help to evaluate the execution of the protocol to be followed and, therefore, to identify the gaps between the desired and the observed.
DeCS: DIABETIC FOOT/drug therapy; DIABETIC FOOT/therapy; PATIENT CARE; PRIMARY HEALTH CARE; HEALTH SERVICES RESEARCH.
Downloads
References
1. Mirabal Nápoles M, Rodríguez Sánchez J, Guerrero Ramírez M, Álvarez Muñoz M. Modelo teórico para la evaluación de impacto en programas de Salud Pública. Dirección de Ciencia e Innovación Tecnológica (DCIT) [Internet]. Jul 2014 [citado 12 Ago 2019]:[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://files.sld.cu/boletincnscs/files/2014/01/26-respub-modelo-teorico.pdf
2. Vélez Álvarez C, Osorio Giraldo A. Instrumentos para la evaluación de la atención primaria de salud: una revisión narrativa. Enferm Global [Internet]. Jul 2015 [citado 12 Ago 2019];14(39): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v14n39/revision3.pdf
3. Centro de Investigación Biomédica en Red. Programas de Investigación. Epidemiología y Salud Pública. P6. Evaluación de servicios de salud [Internet]. España: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades; 2019 [citado 12 Ago 2019]. Disponible en: https://www.ciberesp.es/programas-de-investigacion/p6-evaluacion-de-servicios-de-salud
4. Sánchez Jacas I. El diseño metodológico de las investigaciones evaluativas relacionadas con la calidad en salud. MEDISAN [Internet]. 2016 [citado 12 Ago 2019];20(4):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/medisan/mds-2016/mds164o.pdf
5. Moriyama IM. Indicators of social change problems in the measurements of health status. New York:Editorial Rusell; 1968.
6. Gamboa-Delgado EM, Rodríguez-Ramírez S. Consideraciones bioéticas en estudios experimentales de evaluación de impacto de programas. Rev Fac Med [Internet]. 2014 Dec [citado 12 Ago 2019];62(Suppl 1):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-001 12 01 4 000500015&lng=en
7. Sarasola M, Delgado P, Lasida J. El impacto de la implementación del sistema decalidad educativa pci a través de la perspectiva del profesorado [Internet]. 2015 [citado 12 Ago 2019];8(2):[aprox. 22 p.]. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168874682015000200005&lng=es&tlng=es
8. Lineros González C, Marcos Marcos J, Ariza C, Hernán García M. Importancia del proceso en la evaluación de la efectividad de una intervención sobre obesidad infantil. Gac Sanit [Internet]. Jun 2017 [citado 12 Ago 2019];31(3):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-9111 201 7000 3 00238&lng=es
9. Macías Llanes ME, Rivero Macías ME, Cabrera Cruz JL. Proceso de evaluación de las publicaciones científicas seriadas a través de indicadores. Rev Hum Med [Internet]. Dic 2015 [citado 12 Ago 2019];15(3):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000300004&lng=es
10. Calvo Rojas J, Pelegrín Mesa A, Gil Basulto MS. Enfoques teóricos para la evaluación de la eficiencia y eficacia en el primer nivel de atención médica de los servicios de salud del sector público. Rev Retos Dirección [Internet]. 2018 [citado 12 Ago 2019];12(1):[aprox. 22 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552018000100006&lng=es&tlng=es
11. Chávez Rojas J, Fauré Niñoles JI, Cereceda T. La enseñanza de la evaluación en docentes universitarios desde una perspectiva sociocultural: un estudio de caso. Innov educ (Méx. DF) [Internet]. 2018 [citado 12 Ago 2019];18(76):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732018000100091&lng=es&tlng=es
12. Alfaro C, Gómez J. Un sistema de indicadores para la medición, evaluación, innovación y participación orientado a la administración pública methaodos. Rev Cien Social [Internet]. 2016 [citado 12 Ago 2019];4(2):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/service/redalyc/downloadPdf/4415/441548188006/6
13. Gutiérrez-Aguado A. La evaluación de programas e intervenciones sanitarias en el marco de los programas presupuestales de salud. Rev Peru Med Exp Salud Pública [Internet]. Jul-Sep 2017 [citado 12 Ago 2019];34(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S172646342017000300363
14. Garrido Latorre F, López Moreno S. Evaluación de los programas y servicios de salud en México. Salud pública [Internet]. Ene 2011 [citado 12 Ago 2019];53(Suppl 4):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003636342011001000002&lng=es
15. Freyermuth Enciso G, Meneses Navarro S, Romero Martínez M. Evaluación de los programas de atención a la salud de las mujeres en las principales instituciones del sistema de salud de México. Cad Saúde Pública [Internet]. 2015 [citado 12 Ago 2019];31(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/csp/2015.v31n1/71-81/es
16. León Cabrera P, García Milian AJ, Segredo Pérez AM, Ramos Valle I, Sánchez Santos L, Fariña Reynoso AT. El tema vigilancia en salud en los programas de formación de pregrado y posgrado del médico cubano. Educ Med Super [Internet]. Dic 2014 [citado 12 Ago 2019];28(4):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400009&lng=es
17. Maroto Marín O. Evaluación de los aprendizajes en escenarios clínicos: ¿Qué evaluar y por qué? Rev Educación [Internet]. 2017 [citado 12 Ago 2019];41(1):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v41n1/2215-2644-edu-41-01-00133.pdf
18. Saturno Hernández PJ, Hernández Ávila M, Magaña Valladares L, Garcia Saisó S, Vertiz Ramírez JJ. Estrategia integral de formación para la mejora continua de la calidad de los servicios de salud. Salud pública Méx [Internet]. Jun 2015 [citado 12 Ago 2019];57(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342015000300017&lng=es
19. Santa María Juárez LA. Intervenciones en salud pública: bases conceptuales para la determinación de objetivos y evaluación. Rev Perú Med Exp Salud Pública [Internet]. Abr 2018 [citado 12 Ago 2019];35(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342018000200022&lng=es
20. Albino da Silva S, Cristina Baitelo T, Aparecida Fracolli L. Evaluación de la Atención Primaria a la Salud: la visión de usuarios y profesionales acerca de la Estrategia de Salud de la Familia. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2015 [citado 12 Ago 2019];23(5):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v23n5/es_0104-1169-rlae-23-05-00979.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/