Nursing Care Process from the teaching perspective

Authors

  • Ydalsys Naranjo-Hernández Universidad Ciencias Médica
  • Lázaro González-Hernández
  • Meyvel Sánchez-Carmenate

Keywords:

Proceso, Enfermería, docencia.

Abstract

Background: it is not possible to achieve complete attention only with compliance with medical treatments, scientific thought is needed where the theoretical basis of the profession is applied, the Nursing Care Process.
Objective:
to argue the content about the Nursing Care Process from the teaching perspective.
Methods:
a bibliographic review was carried out through a search conducted between 1996 and 2017, where specialized databases were consulted and 25 scientific publications on the subject were selected.
Development:
the Nursing Care Process is characterized because it has a theoretical basis, as it is a process conceived from solid knowledge that allows the student and the professional to plan and organize their nursing actions, in order to direct and achieve a goal : the interaction between nurse-patient, family and community, establishing reciprocal and interdisciplinary relationships, being dynamic and flexible, trying in the Nursing practice to adapt it to the clinical and community spheres or in specialized areas, and responding to current needs.
Conclusions: the Nursing Care Process from the teaching perspective, has contributed to understand and adapt a permanent work with the students building to achieve the teaching-assistance integration.

DeCS:FACULTY, NURSING; NURSING EDUCATION RESEARCH; EDUCATION, NURSING; NURSING PROCESS; TEACHING CARE INTEGRATION SERVICES.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ydalsys Naranjo-Hernández, Universidad Ciencias Médica

Metodologa Integral de Enfermería

References

1.Pérez Viltres M, Lorente Viltres K, Rodríguez Puebla E, Herriman Olivera DL, Verdecia Olivera N. Nivel de conocimientos sobre Proceso de Atención de Enfermería en profesionales de enfermería del municipio Yara. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2016 [citado 18 Oct 2018]; 32(3): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/585

2. Pérez Viltres M, Lorente Viltres K, Rodríguez Puebla E, Herriman Olivera DL, Verdecia Olivera N. Nivel de conocimientos sobre Proceso de Atención de Enfermería en profesionales de enfermería del municipio Yara. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2016 [citado 24 Oct 2018];32(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/585

3.Ponti LE, Castillo R, Vignatti R, Monaco M, Núñez J. Conocimientos y dificultades del proceso de atención de enfermería en la práctica. Educ med super [Internet]. 2018 [citado 18 Oct 2018];31(4):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1006/577

4.Tiga Loza DC, Parra DI, Domínguez Nariño CC. Competencias en proceso de enfermería en estudiantes de práctica clínica. Rev Cuid [Internet]. Ene-Jun 2014 [citado 18 Oct 2018]; 5(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732014000100002&lng=en

5.Rojas Vásquez EI, García Pérez LG, Riera Melián J, Fernández Rodríguez BL. La responsabilidad como eje integrador de la Farmacología con el proceso de atención de enfermería. Medisan [Internet]. 2015 [citado 18 Oct 2018];19(7):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/389

6.Bello Fernández NL, Fenton Tait MC, Yera León A. Proceso de atención de enfermería: necesidad de cambio. Rev Cubana Enferm.1988;4(3):11-27.

7.Feliú Escalona B, Estrada Muñoz R. Modelo atención de enfermería comunitaria [Internet]. La Habana:WALSUD;1997 [citado 10 Ene 2015]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/183771586/modelo-atencion-enfermeria-pdf

8.Sánchez Rodríguez JR, Aguayo Cuevas CP, Galdames Cabrera LG. Desarrollo del conocimiento de enfermería, en busca del cuidado profesional. Relación con la teoría crítica. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2017 [citado 29 Jun 2018]; 33(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/2091

9. Iyer PE, Taptich BJ. Proceso y Diagnóstico de Enfermería. 3a ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.

10.Barrios-Gómez E, Sánchez-Hernández E, Rocha-López L, Viveros-Gómez M. Resultados del proceso de atención en enfermería. El camino hacia la efectividad de los cuidados. Rev Sanid Milit Mex. 2016:70:244-53.

11.Vázquez Rodríguez Y, Betancourt Marrero I, Cordeiro Iglesias L. Aplicación del proceso de atención de enfermería en pacientes con afecciones urológicas. Rev Cubana Urol [Internet]. 2014 [citado 29 Jun 2018];2(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revurologia.sld.cu/index.php/rcu/article/view/136

12.Bello Fernández NL. Fundamentos de enfermería. La Habana: Editorial Ciencias Médicas;2006.

13.Gordon M. Manual de Diagnósticos de Enfermería. España:Elsevier;2009.

14.Asociación Norteamericana de diagnósticos de Enfermería. Diagnóstico enfermeros: definiciones y clasificación 2006-2007. Madrid:Elsevier;2006.

15.Caballero Muñoz E, Becerra Salas R, Latrach C. Utilización del proceso de enfermería. Santiago de Chile: Universidad Mayor; 2005.

16. Boon H, Kania-Richmond A, Verhoef M. 2014 IN-CAM Research Symposium: The Next Wave of Complementary and Integrative Medicine and Health Care Research. Journal Of Complementary & Integrative Medicine [Internet]. 2015 Mar [cited 2016Mar 21];12(1):[about 7 p.]. Available from: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=100857819&lang=es&site=ehost-live

17.Frómeta Matos M, Alba Igarza M, Momblanch García D, Hernández Ernesto I. Modo de actuación en proceso de enfermería. Rev Cubana Enferm [Internet]. Ago 2000 [citado 7 May 2018];16(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192000000200007&lng=es

18.Nurses Association. Standards of nursing practice. 3rd ed. Saint Louis:Mosby; 1995.

19.NANDA Internacional. Diagnósticos de Enfermería Definiciones y clasificación 2015-2017[Internet]. España: Elsevier; 2015 [citado 12 Dic 2015]. Disponible en: https://www.elsevier.es/corp/nueva-edicion-de-diagnosticos-enfermeros-definiciones-y-clasificacion-2015-2017-de-nanda-international/.

20.Chaparro-Díaz L. Registros del profesional de enfermería como evidencia de la continuidad del cuidado. Rev Actual Enferm.2003;6(4):16-21.

21.Hernández Rodríguez LC, Graña León MC, González Montero L, Santana del Río M, Miranda Guerra AD. Plan de cuidados de Enfermería estandarizado para asesoramiento genético de embarazadas con alfafetoproteina alterada en Caibarien. Rev Cub de Enferm [Internet]. 2016 [citado 7 May 2018];32(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1330

22.Moorhead S, Jonson M, Maas M, editors. Clasificación de resultados de enfermería (NOC). 5ta ed. Madrid: Elsevier España; 2013.

23.NANDA Internacional. Diagnósticos de Enfermería Definiciones y clasificación 2015-2017[Internet]. España: Elsevier; 2015 [citado 12 dic 2015]. Disponible en: https://www.elsevier.es/corp/nueva-edicion-de-diagnosticos-enfermeros-definiciones-y-clasificacion-2015-2017-de-nanda-international/.

24.NANDA Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definición clasificación 2012-2014. Barcelona:Editorial Elsevier; 2012.

25.NANDA. Diagnósticos Enfermeros: Definiciones y clasificación 2015-2017. Madrid: Elsevier España; 2013.

Published

2018-11-29

How to Cite

1.
Naranjo-Hernández Y, González-Hernández L, Sánchez-Carmenate M. Nursing Care Process from the teaching perspective. Arch méd Camagüey [Internet]. 2018 Nov. 29 [cited 2025 Aug. 9];22(6):831-42. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/5844

Issue

Section

Review Articles