Educational intervention on clinical method in 3er year-old students
Keywords:
método clínico, sistema de ejercicios, valores.Abstract
Background: it is unavoidable to improve the abilities of the clinical method in medicine students.
Objective: to apply an intervention on clinical method in third-year medicine students.
Methods: a quasi-experimental intervention study of one group was carried out in Octavio de la Concepción y la Pedraja Military Hospital, Camagüey from September to February (2013-2014). The universe was composed by 58 third-year students from the major. Dependent variable, knowledge on the aspects of clinical method, and three study dimensions were used: cognitive, procedural and motivational.
Results: the three dimensions object of study were evaluated as unsatisfactory at the beginning of the study. Therefore, the dependent variable was inadequate. After the educational intervention the three dimensions were evaluated as satisfactory and the variable as very appropriate.
Conclusions: a methodological treatment to the applied system of exercises was offered, favoring the strengthening of education of the clinical method. Also, that improved the three established dimensions.
DeCS: METHODS; CLINICAL TRIAL; SOCIAL VALUES; HEALTH EDUCATION; TEACHING.
Downloads
References
1.Cruz Martínez O, Fragoso Marchante MC, González Morales I, Sierra Martínez DP, Labrada González JA. La relación médico-paciente en la actualidad y el valor del método clínico. Medisur [Internet]. 2010 [citado 16 Feb 2016];8(5 suppl.):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewDownloadInterstitial/1347/6088
2.Moreno Rodríguez MA. El arte y la ciencia en la anamnesis. Medisur [Internet]. 2010 [citado 16 Feb 2016];8(5):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1314/6072
3.Ilizástegui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El Método Clínico. Medisur [Internet]. 2010[citado 16 Feb 2016];8(5):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1311/6069
4.Hernández Castellanos G, Cisneros Álvarez Y, Arévalo Guerra N, Hernández Castellanos G, Cruz Pérez R, Escalante Batista S. Dominio y aplicación del método clínico por los estudiantes del tercer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Correo cient méd holguín [Internet]. Ene-Mar 2013 [citado 16 Feb 2016];17(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S156043812013000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
5.Hernández Hernández R. Del método científico al método clínico. Consideraciones teóricas. Rev Cubana de Med Gen Integr [Internet]. Mar-Abr 2002 [citado 20 Feb 2016];18(2):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252002000200011
6.Suárez Bergado R, Blanco Aspiazú MA. El método clínico y su valor para el diagnóstico. Rev haban cienc méd [Internet]. Mar 2007 [citado 20 Jun 2016];6(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729519X2007000100005&script=sci_arttext&tlng=pt
7.Losada Guerra JL. Apreciaciones acera de la enseñanza del método clínico. Gac méd espirit [Internet]. 2009 [citado 16 Feb 2016];11(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.11.%282%29_07/p7.html
8.Hernández Castellanos G, Cisneros Álvarez Y, Carrasco Feria M de los A, Osorio Serrano M, Hernández Castellanos G. El método clínico: evaluación de acciones para fortalecerlo desde la asignatura Medicina Comunitaria en la carrera de medicina. Correo cient méd holguín [Internet]. Oct-Dic 2013 [citado 20 Feb 2016];17(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000400010
9.Cisnero Álvarez Y, Hernández Castellanos G, Jiménez Leyva M, Hernández Castellanos G. Valoraciones sobre la crisis del método clínico en el nuevo milenio. Correo cient méd Holguín [Internet]. Ene-Mar 2013 [citado 20 Feb 2016];17(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156043812013000100009
10.Moreno Rodríguez MA. Crisis del método clínico. Rev Cubana de Med [Internet]. Abr-Jun 2010 [citado 20 Feb 2016];8(5):[aprox. 4 p.]. Disponible en: Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1316/357
11.Sánchez Mendiola M. La educación médica basada en competencias: ¿santo remedio o vino viejo en nueva botella? Inv Ed Med [Internet]. Ene- Mar 2015 [citado 20 Feb 2016];4(13):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572015000100001&lng=es
12.Morales Castillo JD, Varela Ruiz M. El debate en torno al concepto de competencia. Inv educ méd [Internet]. Ene-Mar 2015 [citado 20 Feb 2016];4(13):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505715721678
13.Álvarez González A. Técnica de grupo nominal. En: Álvarez González A, editor. Investigación cualitativa. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. p. 65-67.
14.Cruz Hernández J, Hernández García P, Enrique Abraham M, Dueñas Gobel N, Salvato Dueñas A. Importancia del Método Clínico. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Jul-Sep 2012 [citado 16 Feb 2016];38(3):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v38n3/spu09312.pdf
15.Díaz Novás J, Gallego Machado BR, Calles Calviño A. Bases y particularidades del método clínico en la atención primaria de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2011 [citado 20 Feb 2016];27(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252011000200011
16.Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de Medicina. MediSur [Internet]. Nov-Dic 2009 [citado 20 Feb 2016];7(6):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727897X2009000600005&lng=es
17.Pérez Bada E, Pérez de Alejo Rodríguez M, Lima León CE, Bello Medina B, Cabrera Bermúdez Y. Alternativas metodológicas para perfeccionar la adquisición de habilidades en residentes de Medicina Interna. Rev EDUMECENTRO [Internet]. Abr 2013 [citado 20 Feb 2016];5(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742013000100011&lng=es
18.Serra Valdés MA, Viera García M. Consideraciones sobre la enseñanza de la Semiología, la Propedéutica y el proceso diagnóstico en la práctica clínica. Educ Med Super [Internet]. Ene-Mar 2014 [citado 20 Feb 16];28(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100017
19.Suárez Rivero B, Blanco Aspiazú MA, Morales Jiménez E, Suárez Rivero A, Bosch Bayard RI. Errores en el examen físico del paciente. Rev Cub Med Mil [Internet]. Jul-Dic 2011 [citado 16 Feb 2016];40(3-4):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S013865572011000300002&lng=es
20.Moreno Rodríguez MA. Deficiencias en la entrevista médica: Un aspecto del método clínico. Rev cubana med [Internet]. Abr-Jun 2000 [citado 20 Feb 2016];39(2):[aprox. 1 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003475232000000200005

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/