Educational intervention on clinical method in 3er year-old students

Authors

  • José Manuel Toledo Hernández Hospital Militar Clínico-Quirúrgico-Docente Dr. Octavio de la Concepción y de la Pedraja
  • Pablo Vargas Freyre
  • Elisa María Toledo Güilian
  • Loudes Freyre Madrazo
  • Misleydis Curbelo Toledo
  • Lidyce Quesada Leyva

Keywords:

método clínico, sistema de ejercicios, valores.

Abstract

Background: it is unavoidable to improve the abilities of the clinical method in medicine students.
Objective:
to apply an intervention on clinical method in third-year medicine students.
Methods:
a quasi-experimental intervention study of one group was carried out in Octavio de la Concepción y la Pedraja Military Hospital, Camagüey from September to February (2013-2014). The universe was composed by 58 third-year students from the major. Dependent variable, knowledge on the aspects of clinical method, and three study dimensions were used: cognitive, procedural and motivational.
Results:
the three dimensions object of study were evaluated as unsatisfactory at the beginning of the study. Therefore, the dependent variable was inadequate. After the educational intervention the three dimensions were evaluated as satisfactory and the variable as very appropriate.
Conclusions: a methodological treatment to the applied system of exercises was offered, favoring the strengthening of education of the clinical method. Also, that improved the three established dimensions.
DeCS: METHODS; CLINICAL TRIAL; SOCIAL VALUES; HEALTH EDUCATION; TEACHING.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Toledo Hernández, Hospital Militar Clínico-Quirúrgico-Docente Dr. Octavio de la Concepción y de la Pedraja

Especialista en Medicna Interna 

y Master En Longevidad Satisfactoria. Departamento docente del hospital

References

1.Cruz Martínez O, Fragoso Marchante MC, González Morales I, Sierra Martínez DP, Labrada González JA. La relación médico-paciente en la actualidad y el valor del método clínico. Medisur [Internet]. 2010 [citado 16 Feb 2016];8(5 suppl.):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/viewDownloadInterstitial/1347/6088

2.Moreno Rodríguez MA. El arte y la ciencia en la anamnesis. Medisur [Internet]. 2010 [citado 16 Feb 2016];8(5):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1314/6072

3.Ilizástegui Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El Método Clínico. Medisur [Internet]. 2010[citado 16 Feb 2016];8(5):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1311/6069

4.Hernández Castellanos G, Cisneros Álvarez Y, Arévalo Guerra N, Hernández Castellanos G, Cruz Pérez R, Escalante Batista S. Dominio y aplicación del método clínico por los estudiantes del tercer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Correo cient méd holguín [Internet]. Ene-Mar 2013 [citado 16 Feb 2016];17(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S156043812013000100005&script=sci_arttext&tlng=pt

5.Hernández Hernández R. Del método científico al método clínico. Consideraciones teóricas. Rev Cubana de Med Gen Integr [Internet]. Mar-Abr 2002 [citado 20 Feb 2016];18(2):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252002000200011

6.Suárez Bergado R, Blanco Aspiazú MA. El método clínico y su valor para el diagnóstico. Rev haban cienc méd [Internet]. Mar 2007 [citado 20 Jun 2016];6(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729519X2007000100005&script=sci_arttext&tlng=pt

7.Losada Guerra JL. Apreciaciones acera de la enseñanza del método clínico. Gac méd espirit [Internet]. 2009 [citado 16 Feb 2016];11(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.11.%282%29_07/p7.html

8.Hernández Castellanos G, Cisneros Álvarez Y, Carrasco Feria M de los A, Osorio Serrano M, Hernández Castellanos G. El método clínico: evaluación de acciones para fortalecerlo desde la asignatura Medicina Comunitaria en la carrera de medicina. Correo cient méd holguín [Internet]. Oct-Dic 2013 [citado 20 Feb 2016];17(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000400010

9.Cisnero Álvarez Y, Hernández Castellanos G, Jiménez Leyva M, Hernández Castellanos G. Valoraciones sobre la crisis del método clínico en el nuevo milenio. Correo cient méd Holguín [Internet]. Ene-Mar 2013 [citado 20 Feb 2016];17(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S156043812013000100009

10.Moreno Rodríguez MA. Crisis del método clínico. Rev Cubana de Med [Internet]. Abr-Jun 2010 [citado 20 Feb 2016];8(5):[aprox. 4 p.]. Disponible en: Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1316/357

11.Sánchez Mendiola M. La educación médica basada en competencias: ¿santo remedio o vino viejo en nueva botella? Inv Ed Med [Internet]. Ene- Mar 2015 [citado 20 Feb 2016];4(13):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572015000100001&lng=es

12.Morales Castillo JD, Varela Ruiz M. El debate en torno al concepto de competencia. Inv educ méd [Internet]. Ene-Mar 2015 [citado 20 Feb 2016];4(13):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505715721678

13.Álvarez González A. Técnica de grupo nominal. En: Álvarez González A, editor. Investigación cualitativa. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. p. 65-67.

14.Cruz Hernández J, Hernández García P, Enrique Abraham M, Dueñas Gobel N, Salvato Dueñas A. Importancia del Método Clínico. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. Jul-Sep 2012 [citado 16 Feb 2016];38(3):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v38n3/spu09312.pdf

15.Díaz Novás J, Gallego Machado BR, Calles Calviño A. Bases y particularidades del método clínico en la atención primaria de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2011 [citado 20 Feb 2016];27(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252011000200011

16.Corona Martínez LA, Fonseca Hernández M. El método clínico como método de enseñanza en la carrera de Medicina. MediSur [Internet]. Nov-Dic 2009 [citado 20 Feb 2016];7(6):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727897X2009000600005&lng=es

17.Pérez Bada E, Pérez de Alejo Rodríguez M, Lima León CE, Bello Medina B, Cabrera Bermúdez Y. Alternativas metodológicas para perfeccionar la adquisición de habilidades en residentes de Medicina Interna. Rev EDUMECENTRO [Internet]. Abr 2013 [citado 20 Feb 2016];5(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742013000100011&lng=es

18.Serra Valdés MA, Viera García M. Consideraciones sobre la enseñanza de la Semiología, la Propedéutica y el proceso diagnóstico en la práctica clínica. Educ Med Super [Internet]. Ene-Mar 2014 [citado 20 Feb 16];28(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100017

19.Suárez Rivero B, Blanco Aspiazú MA, Morales Jiménez E, Suárez Rivero A, Bosch Bayard RI. Errores en el examen físico del paciente. Rev Cub Med Mil [Internet]. Jul-Dic 2011 [citado 16 Feb 2016];40(3-4):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S013865572011000300002&lng=es

20.Moreno Rodríguez MA. Deficiencias en la entrevista médica: Un aspecto del método clínico. Rev cubana med [Internet]. Abr-Jun 2000 [citado 20 Feb 2016];39(2):[aprox. 1 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003475232000000200005

Published

2018-01-23

How to Cite

1.
Toledo Hernández JM, Vargas Freyre P, Toledo Güilian EM, Freyre Madrazo L, Curbelo Toledo M, Quesada Leyva L. Educational intervention on clinical method in 3er year-old students. Arch méd Camagüey [Internet]. 2018 Jan. 23 [cited 2025 Aug. 4];22(1):37-48. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/5318

Issue

Section

Original Articles