Impacto de la dinámica de grupo en la educación del paciente diabético
Abstract
Se realizó un estudio descriptivo longitudinal sobre la influencia de la educación para la salud, con el objetivo de adquirir conocimientos, cambiar actitudes y controlar la enfermedad en pacientes diabéticos de cuatro consultorios de la Policlínica Comunitaria Docente de Sibanicú, en el año 2001. El universo fue de 66 pacientes con diabetes mellitus a los que se le aplicó un minimental test, resultaron aptos para la Investigación 62 diabéticos, a los que se les realizó una encuesta sobre conocimientos básicos de su enfermedad y resultó que el mayor porcentaje fue evaluado de regular, así como su actitud ante la misma. Después de la estrategia de intervención educativa cambiaron favorablemente estos aspectos, así como el logro de un mejor control metabólico en la mayoría de los pacientes.Downloads

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/