Delphi method and Kendall's coefficient of concordance to validate a theoretical conception
Abstract
Introduction: The theoretical conception of stratification during the health control medical examination in military army hospital is a system of ideas that conceptually and procedurally express the development of the process. This scientific result led to two important achievements: a procedure and the sequence of activities for its implementation in practice.
Objective: To describe the procedures to validate the internal results of the theoretical conception of stratification during the health control medical examination in a military army hospital.
Methods: A qualitative and applied research in Health Systems and Services was conducted in the Holguin Military Hospital from 2022 to 2024. To model the procedure and the sequence of activities, multiple bibliometric and infometric sources were consulted, and qualitative and quantitative techniques were combined, with the former predominating. The following categories were taken into account for the procedure: registration, evaluation, intervention, monitoring, and assurance. The sequence of activities includes some inherent to the National Program for the control of non-communicable diseases in Cuba, contextualized to the military environment. The assessment of the theoretical conception of stratification during the health control medical examination in the military army hospital was carried out using the criteria of relevance, usefulness, and viability for each of its components. The validation was carried out by 18 experts with a high competence coefficient.
Results: The proposal was made up of five categories for the procedure and 21 activities. Kendall's W coefficient allowed us to affirm that there is consensus among experts on the usefulness and viability.
Conclusions: The procedure and sequence of activities for the stratification during the health control medical examination in the military army hospital were very useful and very viable.
Downloads
References
1. Capote Castillo M. Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Mendive [Internet]. 2012 [citado 13 Jul 2022]; 10 (2): 1-7. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6320384
2. González Fernández GJ, Freyre Vázquez F. Reflexiones sobre la concepción teórico - metodológica como resultado científico: Una mirada desde el balonmano. Rev Cientif Olimpia [Internet]. 2023[citado 31 Ene 2023]; 20(1): 319-329. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/3842
3. Frías Polo WR. Fundamentos para una concepción teórico-metodológica de la eficiencia académica en la educación superior cubana. Congreso Universidad [Internet]. 2024[citado 13 Sept 2024]; 11(1): e9. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/9
4. Breijo Worosz T. La concepción como resultado teórico en la investigación educativa: una mirada desde un enfoque didáctico-materialista. Mendive [Internet]. 2019 [citado 13 Jul 2022]; 17(1): 1-3. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000100001
5. Acevedo Ayala J, Lazo Pérez M, Ávila Sánchez M, Columbié Pileta M. Modelo teórico para la formación de gestores en la atención primaria de salud en Chile. Rev Cub Tec de la Sal [Internet]. 2020 [citado 28 Ago 2022]; 11(4):48-57. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1849
6. Núñez Aliaga F, García Arias PM, González Acosta E. Reflexiones sobre la concepción teórica como resultado científico. Rev Cientif - Educ Granma [Internet]. 2016 [citado 13 Jul 2022]; 12(4): 132-140. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/312307060_
7. Pupo Iñiguez Y, Ruiz Nápoles JB, Diéguez Barrera YR. Una nueva perspectiva de la dispensarización en los Hospitales Militares de Ejército [Internet]. Matanzas: I Jornada Nacional Científica Hospitalaria JORNACIHOS; 2024 [citado 8 Dic 2024]. Disponible en: https://eventoshmmm.sld.cu/index.php/hmmm/2024
8. Chávez Zaldívar N, Salazar Salazar M, Calzadilla González O. La formación inicial del licenciado en educación primaria para la atención a escolares con retardo en el desarrollo psíquico. Rev Universidad y Sociedad [Internet]. 2017[citado 8 Jun 2025]; 9(5): 148-153. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/724
9. López Zambrano YM. El desarrollo de la habilidad comunicativa de la comprensión lectora en estudiantes de la carrera de Educación Primaria de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí en la República de Ecuador [Internet]. Lima: Editorial Universitaria; 2016. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/El_desarrollo_de_la_habilidad_comunicati.html?id=7szGtwEACAAJ&redir_esc=y
10. Ponce V. El aprendizaje significativo en la investigación educativa en Jalisco. Rev Electrónica Sinética[Internet]. 2004[citado 08 Jun 2025]; (24): 21-29. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815918004
11. Castillo Rivera Y, Tejada Urrego G, Pineda Álvarez D. Diseño de la estrategia G.P.S. (Grupo Primario Social), como una forma de dispensarizar para mitigar los problemas de salud y la pobreza en Colombia [tesis]. Medellín: Universidad CES; 2020[citado 13 Jul 2024]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10946/5025
12. Fernández Ávila DG, Rojas MX, Rosell D. El método Delphi en la investigación en reumatología: ¿lo estamos haciendo bien? Rev Col de Reumatol [Internet]. 2020[citado 13 Abr 2023]; 27(3): 177-189. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-colombiana-reumatologia-374-articulo-el-metodo-delphi-investigacion-reumatologia-S0121812319300374
13. Bermúdez Camps IB, Téllez López AM, López Orozco M, García Pérez ME, Flores Mera JF, Reyes Hernández I. Validación por método Delphi de indicadores de calidad para evaluar un servicio de educación sanitaria. Rev cuba farm [Internet]. 2019 [citado 4 Mar 2024]; 52(1): e205. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgibin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=93923
14. Hurtado Mosquera JC, Forero Corral J, González González E. Estudio comparativo del enfoque de salud familiar desde el proceso de dispensarización como complemento del análisis situacional (ASIS) del municipio de Popayán [tesis]. Popayán: Universidad EAN; 2020[citado 24 Sep 2023]. Disponible en: https://repository.universidadean.edu.co/handle/10882/10102
15. ITESM. Tipos de investigación cualitativa que debes conocer en 2022[Internet]. Monterrey: ITESM. 2022[citado 30 Mar 2023]. Disponible en:
https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/tipos-de-investigaci%C3%B3n-cualitativa-2022
16. Castro Maldonado JJ, Gómez Macho K, Camargo Casallas E. La investigación aplicada y el desarrollo experimental en el fortalecimiento de las competencias de la sociedad del siglo XXI. Tecnura [Internet].2023 [citado 15 Ago 2024]; 27(75): 140-174. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8728928
17. Herrera Masó JR, Calero Ricardo JL, González Rangel MA, Collazo Ramos MI, Travieso González Y. El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Rev haban cienc méd [Internet]. 2022[citado 16 Jun 2024]; 21(1):1-11. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8359765
18. Rodríguez Lora H. Concepción teórico-metodológica de la recepción masiva de intoxicados en los hospitales durante emergencias químicas. Rev cuban med mil [Internet]. 2019 [citado 4 Jun 2025]; 48(1): 67-82. Disponible en: https://rvmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/203
19. Maskavizan AJ, Poco AN, Calzolari A. Aspectos prácticos del uso del coeficiente de concordancia W de Kendall para el jueceo de cuestionarios en enfermería. Rev Arandu Poty [Internet]. 2023 [citado 16 Jun 2024]; 2(2): 23-32. Disponible en: https://divulgacioncientifica.unca.edu.py/index.php/AranduPoty/article/view/61
20. Fleites Did TY, Pérez Gallego YC, Gispert Abreu EA, Blanco Barbeito N, De la Mella Quintero SF. Validación de instrumentos evaluativos del conocimiento sobre salud bucodental. Rev méd electrón [Internet]. 2021[citado 12 Sep 2024]; 43 (1): [aprox 12 p.]. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3998/5029
21. Marín González F, Pérez González J, Senior Naveda A, García Guliany J. Validación del diseño de una red de cooperación científico-tecnológica utilizando el coeficiente K para la selección de expertos. Información tecnológica [Internet]. 2021 [citado 12 Sep 2024]; 32(2): 79-88. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000200079
22. Hidalgo Ávila AA, Zambrano Vera MJ, Pinargote Vásquez NF. Validación de las dimensiones para auditorias de gestión de la calidad en empresas pesqueras mantenses. ECA Sinergia [Internet]. 2022[citado 13 Sep 2024]; 13(2); 53-70. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5885/588571220005/html/
23. Barrueta Gómez N, Peña Martínez SL, Fernández Sánchez E. El estadígrafo Kendall y su aplicación. Un ejemplo práctico. A3Manos [Internet]. 2022 [citado 30 May 2025]; 9(16): [aprox. 9 p.]. Disponible en: https://portal.amelica.org/ameli/journal/784/7843889004/html/
24. Díaz Díaz J, Uriarte Méndez AE, Sánchez Acosta Z, Nora Pérez Y, Rodríguez Solís F. Validez y confiabilidad de las escalas para la valoración del dolor. Unidad de Cuidados Intensivos Pediátricos. Cienfuegos 2023. MediSur [Internet]. 2024[citado 30 May 2025]; 22(3): 40-439. Disponible en:
https://busqueda.bvsalud.org/portal/resource/fr/biblio-1582803
25. Formental Hernández SS, Herrera Masó JR, Hernández Pita I, Vizcaíno Alonso MC. Validación del programa de salud sexual con enfoque de género por método de expertos. Rev habanera cienc méd [Internet]. 2023[citado 30 May 2025]; 22(6):1-9. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/5679
26. Correa Bautista JE, Reyes Rodríguez ID, Ortega Mora GI, Gil Moreno DP, Florian Lara JL. Diseño y validación de un cuestionario de conocimientos, actitudes, y prácticas (CAP) relacionado con los juegos infantiles tradicionales en escolares colombianos. Retos [Internet]. 2024[citado 8 Jun 2025]; (60): 341-351. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9721580
27. Zhai XD, Wang CX, Ma YJ, Yu JX, Xiang SS, Jiao HY. Using the modified Delphi method to research the influencing factors of long-term health-related quality of life in patients with unruptured intracranial aneurysms after endovascular treatment. Chin Neurosurg J[Internet]. 2020 [citado 4 Jun 2025]; 6:7. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32922936
28. Junchen G, Linghao Z, Yunyun D, Xianghua X, Yonghong H, Yongyi CH. Estándares de gestión de cuidados paliativos compartidos en adultos chinos.: un estudio Delphi. Asia Pac J Oncol Nurs[Internet]. 2025[citado 8 Jun 2025];12: 100702. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12088734/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juan Bruno Ruiz Nápoles, Yuliet Pupo Iñiguez, Yunior Rafael Diéguez Barrera, Jorge Santana Álvarez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/