Contributions to integration of basic biomedical sciences contents in Dentistry program

Authors

Abstract

Introduction: Integration is an international trend in science teaching, however, difficulties are reported in achieving the integration of content by students despite recent successive curricular transformations.
Objective:
To contribute to the process of biomedical sciences contents integration in Dentistry degree.
Methods:
A research-action study was carried out in education sciences, framed in the didactics of Basic Biomedical Sciences; with the use of qualitative, quantitative, theoretical, empirical, mathematical and the use of expert’s criteria and a pre-experiment in the Biological Basics of Dentistry discipline. The study population included the whole staff of Biomedical Sciences Department of the Dental Faculty with first- and second year students admitted from 2018 to 2023.
Results:
Four stages of the historical development of the biomedical sciences teaching-learning were established, uncovering trends and faults, and determining strengths and weaknesses in the context. A pertinent concept of the integration process of biomedical sciences was offered. A didactic model was created as support for a methodology later designed and implemented. Favorable changes were observed in the students based on a practical assessment through a preliminary experiment, preceded by a theoretical assessment with a high degree of agreement among experts.
Conclusions: The theoretical, methodological, and practical contribution here presented bring about the integration process of biomedical contents by students when passing through Biological Basics of Dentistry, which reflects the intellectual skills development that contribute to the quality of the clinical practice.
DeCS: CONTENTS INTEGRATION; BASIC BIOMEDICAL SCIENCES; PHYSIOLOGY; TEACHING-LEARNING PROCESS; DENTISTRY.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Díaz-Canel Bermúdez M. Cuba necesita de todos sus saberes integrados. Periódico digital Escambray. 15 de julio de 2020. Disponible en:

http://www.escambray.cu/2020/cuba-necesita-de-todos-sus-saberes-integrados/

2. Addine F, García GA. Formación interdisciplinaria a nivel doctoral en Cuba. ¿Proceso y resultado? Rev Cub de Educ Superior [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024]; 41(Supl. 1), 11: [aprox. 10 pant.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142022000400011&lng=es&tlng=es.

3. González Jardines M. La Sociedad Cubana de Ciencias Básicas Biomédicas desde una perspectiva integradora. Rev Cub de Inv Biomédicas [Internet]. 2021 [citado 30 Nov 2024]; 40(1): [aprox. 6 pant.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403002021000100001

4. Cabrera Sánchez M, Valarezo A, Casanova I, Quintero de la Hoz TE Estrategia de integración curricular: una mirada desde los talleres de odontología conservadora. Telos [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024];24(1), 139-156. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482879

5. Viciedo Tomey A. Enseñanza de las Ciencias Básicas Biomédicas. Viejas deudas y nuevos retos. Rev Habanera de Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 30 Nov 2024]; 19(5): [aprox. 7 pant.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2020000600001

6. Aldana Zabala JJ, Vallejo Valdivieso PA, Isea Argüelles J. Investigación y aprendizaje: retos en Latinoamérica hacia el 2030. ALTERIDAD [Internet]. 2021 [citado 30 Nov 2024]; 16(1), 78-91. Disponible en:

http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1390-86422021000100078

7. Betancourt Valladares M, García González MC, Bermejo Correa RM, Cadenas Freixas JL, Betancourt Gamboa K. Estado actual de la integración de contenidos de las ciencias básicas biomédicas en Estomatología [Internet]. Edumecentro 2021 [citado 30 Nov 2024];13(2):89-107. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200089

8. Betancourt Valladares M, Bermejo Correa RM, García González MC, Betancourt Gamboa K. Análisis histórico de la enseñanza- aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas y su integración en Estomatología. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024];22(1): 103-125. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2230/1417

9. Betancourt Valladares M, Barciela Calderón JA, Betancourt Gamboa K, Bermejo Correa RM, García González MC. Valoraciones de estudiantes sobre el tratamiento didáctico de la integración morfofuncional en el aparato masticatorio. Morfovirtual [Internet]. 2022. [citado 20 Dic 2024] Disponible en: https://morfovirtual.sld.cu/index.php/morfovirtual22/2022/paper/viewPaper/191

10. González TR, Díaz KB, Díaz de Arce IC, Ballester W, Bandera L, Cisneros G. Diseño curricular, una mirada desde la Educación Médica. Rev Cub de Tecnología de la Salud [Internet]. 2019 [citado 30 Nov 2024]; 10(1), 23-33. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1397/951

11. Santos-Velázquez T, Reyes-González JI, Sánchez-Rojas M. Caracterización de la atención a la diversidad como contenido en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Estomatología Integral. Rev Elect Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024]; 47(2): e3010: [aprox. 15 pant.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3010

12. Morales Molina X, Cañizares Luna O, Sarasa Muñoz NL, Remedios González JN. Preparación de los docentes de las ciencias básicas biomédicas para una enseñanza con enfoque integrador. Edumecentro [Internet]. 2012 [citado 30 Nov 2024]; 4(2): 43-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000200007&lng=es.

13. Borrero Santiesteban Y, Valdivia Martínez I, Portal Caro EV, Veitía Arrieta IJ. Los métodos problémicos en la formación del estudiante de Medicina: ¿alternativa o necesidad? Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024]; 14,1-3. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742022000100071&script=sci_arttext&tlng=en

14. Cañizares Luna O, Saraza Muñoz NL, Morales Molina X. Didáctica de las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2018.

15. Rivera Michelena NM, Pernas Gómez M, Nogueira Sotolongo M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educ Méd Superior. [Internet]. 2017 [citado 30 Nov 2024]; 31(1), 215-138. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086421412017000100019&script=sci_arttext&tlng=en

16. Díaz L M. Valoración pedagógica sobre la disciplina Marxismo-Leninismo en la Educación Superior de Cuba. Mendive [Internet]. 2022 [citado 30 Nov 2024]; 20(1), 326-341. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n1/1815-7696-men-20-01-326.pdf

17. Chávez L M, Chávez RL. Neurodidáctica como alternativa innovadora para optimizar el aprendizaje. Varela [Internet]. 2020[citado 30 Nov 2024] 20(56), 145-157. Disponible en: http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/17/21

18. Chi Maimó A, Rojas LY, Hernández Y, Difour Y, Sánchez M. Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. Edumed Holguín [Internet]. 2020 [citado 30 Nov 2024]. Disponible en: http://www.edumedholguin2020.sld.cu/index.php/edumedholguin/2020/paper/view/471/273

19. Alcaraz VM. Festschrift en honor de Emilio Ribes. México: Universidad Veracruzana; 2020.

20. Betancourt Valladares M, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez J, Rodríguez Martín O, Brunet Bernal G, Domínguez Montero G. Criterios de estudiantes de Estomatología sobre la educación a distancia en una asignatura de Morfofisiología en tiempos de COVID-19. Mediciego [Internet]. 2021[citado 30 Nov 2024] 27(1):e2053: [aprox. 16 pant.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/viewFile/2053/3696

21. Betancourt Valladares M, Méndez MJ, Domínguez G, Brunet G, Cadenas JL. La integración básico-clínica en el Curso propio Interpretación del proceso inflamatorio pulpar y del dolor. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 20 Dic 2024]; 12(4):[aprox. 15 pant.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400170

22. Guillen Estévez AL, Ramírez Mesa C, Cañizares Espinosa Y, Ferrer García M. La integración en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 30 Nov 2024];16: e2657: [aprox. 20 pant.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100003

23. Betancourt Valladares M, Barciela Calderón J, Betancourt Gamboa K, Bermejo Correa RM, Fernández Carmenates N, Méndez Martínez MJ. Curso propio orientado a la integración de contenidos morfofuncionales del aparato masticatorio. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2023 [citado 30 Nov 2024]; 3261: [aprox. 16 pant.]. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3261

Published

2025-05-26

How to Cite

1.
Betancourt-Valladares M, Bermejo-Correa RM, García-González MC, Betancourt-Gamboa K, Barciela-Calderón JA, Cadenas-Freixas JL. Contributions to integration of basic biomedical sciences contents in Dentistry program. Arch méd Camagüey [Internet]. 2025 May 26 [cited 2025 Jul. 26];29:e10737. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/10737

Issue

Section

Original Articles