Educational software dental veneers for students and teachers of Dentistry in Camagüey

Authors

Abstract

Introduction: Dental veneers are restorations made with different materials in order to improve the aesthetics of the visible surface of the tooth. The subject is taught in the subject of Dental Surgery and Aesthetic Restoration in the second period of the third year corresponding to plan E of the Dentistry career.
Objective:
To validate an educational software on the preparation of aesthetic veneers for students and professors of the Camagüey’s Faculty of Dentistry.
Methods:
Educational research of descriptive technological development was carried out at the Faculty of Dentistry of the University of Medical Sciences of Camagüey, from March to December 2024, with a universe of 30 students and 15 professors. With the use of the eXeLearning tool, an educational software entitled "Aesthetic Veneers" was developed. The validation was carried out taking into account internal and external variables.
Results:
The 8 experts (100%) who participated in the validation of the software considered the quality of the content and the goals to be achieved to be excellent. Of the teachers who externally evaluated the digital resource, 11 (73.33%) stated that the promotion of collaboration between users was acceptable; meanwhile, the 30 students (100%) who participated in the research rated the accessibility and quality of the treated content as excellent.
Conclusions: The educational software created was classified as a very useful tool for students and teachers; it allowed effective access to the review and update on the use of aesthetic veneers in Dentistry.
DeCS: SOFTWARE; SOFTWARE VALIDATION; ESTHETICS, DENTAL; DENTAL VENEERS; EDUCATIONAL TECHNOLOGY.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Aragó Miñana M del M. Estructuras y conceptos clave en los fenómenos estéticos actuales: El gusto, lo cool y las nuevas estéticas base. Visual Review [Internet]. 2022 [citado 10 Ene 2025];12(5):1-15. Disponible en: https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/3773

2. Garcilazo Fernández DA. Comparación entre la percepción de dentistas y pacientes sobre factores que afectan la estética de la sonrisa en un centro odontológico privado [tesis]. Perú: Universidad Norbert Wiener; 2023 [citado 10 Ene 2025]. Disponible en: https://repositorio.uwiener.edu.pe/entities/publication/dad4dd3d-765a-401a-be71-78f8664edc56

3. Bondzinskaitė R, Venskutė G, Kriaučiūnas A. Fracture resistance of various laminate veneer materials: systematic literature review. Prosthodontics [Internet]. 2021 [citado 10 de Ene 2025];71(4):307-22. Disponible en: https://doi.org/10.5114/ps/144897

4. Alarcón Barcia N, Zambrano Intriago IL. Carillas dentales de resina anterosuperior como alternativa para los tratamientos odontológicos estéticos [tesis]. Ecuador: Universidad San Gregorio de Portoviejo; 2022 [citado 10 Ene 2025]. Disponible en: http://repositorio.sangregorio.edu.ec/bitstream/123456789/2717/1/PROYECTO%20INVEST.%20ZAMBRANO%20IVETTE.pdf

5. Miranda Garro I, Godínez Chinchilla M, Boza-Oreanumo Y, Gutiérrez Marín N. Utilización de las tecnologías de la información y comunicación por parte de los docentes de la Facultad de Odontología, Universidad de Costa Rica. iDental [Internet]. 2023 [citado 10 Ene 2025];15(1):64-76. Disponible en: https://revistas.ulacit.ac.cr/index.php/iDental/article/view/104

6. Macías Merizalde AM, Llumiquinga Quispe SR. Proceso de enseñanza aprendizaje en la educación inicial desde entornos virtuales, a partir de un software educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas Internet]. 2022 [citado 10 Ene 2025];5(1):12-22. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778113003.pdf

7. Dávila Panduro SK, López Alvarado LP, Macedo Torres L, Vásquez Alegría R. Innovación y eficacia: el rol del software educativo en la educación universitaria [Internet]. Ecuador: ALEMA Casa Editora-Editorial Internacional; 2021. Disponible en: https://editorialalema.org/libros/index.php/alema/article/view/39/38

8. Gutiérrez Segura M, Ochoa Rodríguez MO. Superación profesional para la integración del software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje [Internet]. Holguín: EdumedHolguin2023; 2023 [citado 10 de Ene 2025]. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin23/2023/paper/view/534/0

9. Escalona Suárez J, Batista Reyes L, Mar Cornelio O. Metodología para la transformación digital, enfrentando el cambio de paradigma de la informatización en salud. Revista Cientifica Multidisciplinaria [Internet]. 2023 [citado 10 Ene 2025];7(2):51-9. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/743

10. Rodríguez Clavijo WE. Exe-Learning como herramienta para la enseñanza del cuidado y protección del medio ambiente en estudiantes del grado noveno de básica secundaria en la Institución Educativa Ovidio Decroly, sede Jorge Eliecer Gaitán del municipio de El Castillo (Meta) [tesis] Panamá: Universidad UMECIT; 2022 [citado 10 Ene 2025]. Disponible en: https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/b2aa6953-bf6c-4582-984b-98c03f5df0f8

11. Quintero Ferreira SY. Aprender a aprender: estrategia pedagógica basada en la metacognición mediada por la lectura icónica con uso de un recurso TIC en estudiantes del grado primero del Instituto José Antonio Galán [tesis]. Colombia: Universidad Autónoma de Bucaramanga; 2020 [citado 10 de Ene 2025]. Disponible en: https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/11450

12. Madariaga Fernández CJ, Ortiz Romero GM, Cruz Álvarez YB, Leyva Aguilera JJ. Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. Correo cient méd [Internet]. 2016 [citado 10 Ene 2025];20(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/2031

13. Fernandes SR, Passos DDN, Silveira VS da, Queiroz PGG. SCIENCE: Um software baseado em ontologia para apoiar a utilizacão de Robótica Educacional. RENOTE [Internet]. 2023 [citado 10 Ene 2025];21(2):445-5. Disponible en: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/137780

14. Machado Cuetara R, Solar Carballo OM, Delfin Soto OA. Efectividad de software educativo para autoevaluación de los sistemas: osteomioarticular, nervioso y reguladores generales [Internet]. La Habana: Morfovirtual 2022; 2022 [citado 10 de Ene 2025]. Disponible en: https://morfovirtual.sld.cu/index.php/morfovirtual22/2022/paper/view/165/187

15. Zermeño Mejía N. Modelo de evaluación de la usabilidad de entornos web basado en las metodologías de Computing with Words y Design Thinking. Caso de uso aplicado al Decision Support System [tesis doctoral]. España: Universidad de Granada; 2024 [citado 21 Ene 2025]. Disponible en: https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/94970/75168.pdf?sequence=4&isAllowed=y

16. Altamar De La Cruz HS, Soler Ovalle LE. Estrategia didáctica innovadora basada en las TIC para fortalecer el desempeño académico en Ciencias Sociales de los estudiantes De 5° grado en el Centro Educativo Agroambiental José Pérez [tesis]. Colombia: Universidad de Cartagena; 2024 [citado 21 Ene 2025]. Disponible en: https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/f6afdbbf-0940-4e16-84bb-cf187239fa47

17. Navarro Huaringa AH, Ruiz Bringas HW, Raggio Ramirez GS, Grados Zavala E. Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Horizontes [Internet]. 2023 [citado 21 Ene 2025];6(25):1375–1385. Disponible en: https://repositorio.cidecuador.org/bitstream/123456789/2414/1/Articulo_3_Horizontes_N25V6.pdf

18. Quelca Choque HG. Experiencias con Preparaciones Cadavéricas y el Rendimiento Académico de los Estudiantes de Anatomía Humana de la Facultad de Odontología de la UMSA, 2019-2020 [tesis maestría]. Bolivia: Universidad Mayor de San Andrés; 2022 [citado 21 Ene 2025]. Disponible en: https://repositorio.umsa.bo/handle/123456789/30397

19. Dussan Vildoza V, Toloza Mahecha D, Torres Herrera E. Evaluación de dos softwares para la enseñanza de anatomía dental en el programa de odontología UEB. Validación en usuarios [Internet]. Colombia: Universidad El Bosque; 2021 [citado 21 de Ene 2025]. Disponible en: https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/7965

20. González A, Abal A, Pérez P, Procopio Rodríguez M, Tanevitch A. Valoración de los estudiantes de Odontología sobre el uso de recursos virtuales [Internet]. La Habana: Morfovirtual 2020; 2020 [citado 21 de Ene 2025]. Disponible en: http://www.morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/viewFile/757/640

21. Delgado Rodríguez Y, Delgado Rodríguez Y, Ramírez Pérez MM, Noa García M, Aguilera Ramírez LM. Validación del software educativo: “Matemática para la vida” para estudiantes de la enseñanza técnico profesional. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 21 Ene 2025];28(1). Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6558

22. Mayta Tovalino FR. Estrategia didáctica para mejorar el uso de las tecnologías de la información y comunicación en docentes de odontología de una universidad pública, Lima, Perú [tesis]. Perú: Universidad San Ignacio de Loyola; 2024 [citado 21 Ene 2025]. Disponible en:

https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/9aa10b73-843c-4c1d-89ec-0eed46cb391f

23. Menta G. Análisis y evaluación pedagógica de los materiales y medios de enseñanza en uso de la enseñanza de la Odontología [tesis maestría]. Argentina: Universidad Nacional de La Plata; 2022 [citado 21 Ene 2025]. Disponible en: https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/135122

24. Bravo Torres W, Palacios A, Regalado J. Nuevos Modelos de Enseñanza en Odontología. El b-learning en estudiantes del siglo XXI. Odontología Activa Revista Científica [Internet]. 2021 [citado 21 Ene 2025];6(3):39-44. Disponible en: https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/577

25. Guevara Veliz DN, Flores Joaquin KM, Maturrano Santos AG, Mattos Vela MA. Educación virtual en odontología durante la pandemia de COVID-19. Revista Científica Odontológica [Internet]. 2021 [citado 21 Ene 2025];9(3):e078. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10919826/pdf/odontologica-9-03-e078.pdf

Published

2025-07-06

How to Cite

1.
Gutiérrez-Reina Y, Fernández-Carmenates N, Lazo-Nodarse R, Reytor-González IO, Ramírez-Gutiérrez ML, Castañeda-Casal L. Educational software dental veneers for students and teachers of Dentistry in Camagüey. Arch méd Camagüey [Internet]. 2025 Jul. 6 [cited 2025 Jul. 31];29:e10716. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/10716

Issue

Section

Original Articles