The vigency of the traditional blackboard as a teaching aid
Abstract
Introduction: Nowadays, the traditional blackboard, despite technological advances, continues to be a useful tool as a teaching aid, with great potential when used well.
Objective: To determine the validity of the traditional blackboard and the contribution of its use as a teaching tool for teachers and students.
Methods: An observational, descriptive, cross-sectional, cross-sectional research was carried out to determine the validity of the traditional blackboard and the contribution of its use as a teaching tool for teachers of the subject of Preparation for Defense and students of the Faculty of Medicine at Camagüey’s University of Medical Sciences. The survey constituted the primary source of data.
Results: More than half of the teachers gave the greatest importance to the blackboard as a teaching medium. When assessing the frequency with which it is used by teachers, the majority responded that in each class. The main advantage is recognized by teachers that visual information can be progressively added to the blackboard and the main disadvantage is that not all the information can be maintained permanently. A large number of students gave the utmost importance to the use of the blackboard in their learning and among the main advantage the students recognized the better understanding - memorization.
Conclusions: The teachers of the Defense Preparation subject and the students surveyed show their agreement in recognizing the importance of the traditional blackboard in teaching-learning and the need for its use in daily life.
DeCS: TEACHING; LEARNING; COMPREHENSION; STUDENTS, MEDICAL; FACULTY.
Downloads
References
1. Vargas Murillo G. Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad Hosp Clin [Internet]. 2017 [citado 16 May 24]; 58(1). Disponible en: http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v58n1/v58n1_a11.pdf
2. Romeu-Chelssen BA, Nápoles-Quiñones G. Los medios de enseñanza: clasificación, selección y aplicación. Revista electrónica para maestros y profesores [Internet]. 2016[citado 05 Mar 24]; 13(3): 445-461. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1376/1366
3. Aula Interactiva [Internet]. Mérida: Grupo Interactivas C.A; © 2022 [citado 05 May 2024]. La evolución de las pizarras: de la pizarra tradicional a la pizarra digital. Disponible en: https://aulainteractiva.com.ve/evolucion-de-las-pizarras/
4.Janco Pizarras Acrílicas [Internet]. Cochabamba: Pizarras Janco; © 2024 [citado 15 Jun 2024]. La pizarra tradicional: un clásico que nunca pasa de moda. Disponible en: https://pizarrasjanco.com/la-pizarra-tradicional-un-clasico-que-nunca-pasa-de-moda
5. Pizarras Janco [Internet]. Cochabamba: Pizarras Janco; © 2024 [citado 20 May 2024]. La pizarra en clase: recurso esencial para el aprendizaje interactivo. Disponible en: https://pizarrasjanco.com/la-pizarra-en-clase-recurso-esencial-para-el-aprendizaje-interactivo
6. Patriziamea. Blog [Internet]. 2011- Uso adecuado del pizarrón; 20 Feb 2011 [citado 20 May 2024]. Disponible en: http://patriziamea.blogspot.com/2011/02/uso-adecuado-del-pizarron.html
7. Barroso Oliva Y, Rivas Vásquez D, Olivera Campaña M, Palomino Carmenates E, Rodríguez Amador T. La utilidad de la pizarra, beneficio para la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. Edumed Holguín 2019 [Internet]. 2019 [citado 20 May 2024]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/283/190
8. López Pérez R, Pérez Pérez de Prado N, López Pérez G. El pizarrón, la influencia de su uso en la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. Edumecentro[Internet]. 2012 Sept-Dic [citado 17 Jul 2019]; 4(3): 206-15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v4n3/edu21312.pdf
9. Broche Candó JM. Caracterización del uso de los medios de enseñanza por los profesores que se desempeñan en el Nuevo Programa de Formación de Médicos. Educ Med Super [Internet]. 2008 [citado 17 Jul 2019]; 22(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v22n3/ems04308.pdf
10. Rivas C. Blog de Docencia universitaria-Investigación y Asesoría [Internet]. 2014-Pizarra Tradicional y pizarra digital, la cenicienta y hermanas; 10 Dic 2014 [citado 17 Jul 2019]. Disponible en: https://docencia-universidad-investigacion.blogspot.com/2014/12/pizarra-tradicional-y-pizarra-digital.html
11. Hernández Sampier R. Recolección de los datos. Capítulo IX. En: Hernández Sampieri R, Fernández–Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la Investigación. 4ta Ed [Internet]. México: McGraw-Hill; 2006 [citado 17 Jul 2019]. p. 273-405. Disponible en: http://187.191.86.244/rceis/registro/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20Investigaci%C3%B3n%20SAMPIERI.pdf
12. La República [Internet]. Lima: La República. es; © 2023 [citado 17 Jul 2019]. Tipos de pizarras como apoyo didáctico en el ámbito educativo. Disponible en: http://larepublica.es/2021/06/28/tipos-de-pizarras-como-apoyo-didactico-en-el-ambito-educativo/
13. Tipos de Pizarras [Internet]. 2008 [citado 17 Jul 2019]. Disponible en: http://www.ice.upm.es/Documentacion/RecursosPersonales/jlbr/FI2008/MediosApoyo/Pizarra/TiposPizarra.htm
14. Álvarez Ponce VA, Alonso Uría RM, Muñiz Rizo ME, Brito Ruiz A. La pizarra como medio de enseñanza. Educméd super [Internet]. 2013 [citado 17 Jul 2019]; 27(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/120/76
15. Suárez Fernández JC, Chancay Mendoza AP. La pizarra, su importancia en el proceso de la enseñanza aprendizaje en la asignatura de Ginecobstetricia. Revista Conrado [Internet]. 2017 [citado 17 Jul 2019]; 13(59): 109-117. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/527/563
16. Cazull-Imbert I, Creagh-Bandera R, Hernández-Heredia R, Creagh-Cazull A, Duran-Rodríguez R. Calidad de las conferencias: un instrumento para su evaluación. Rev cienc méd Pinar Río [Internet]. 2022 May-Jun [citado 17 Jul 2019]; 26(3): e5574. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v26n3/1561-3194-rpr-26-03-e5574.pdf
17. Sillería Aragonesa. Blog [Internet]. Zaragoza: Sillería Aragonesa. 2023- ¿Cómo usar la pizarra de forma efectiva en clase?; 20 Sep. 2023[citado 17 Jul 2019]. Disponible en: https://www.silleriaaragonesa.com/blog/como-usar-pizarra-clase/
18. González Rodríguez R, Cardentey García J. Los recursos del aprendizaje: una necesaria aproximación a su uso en la formación médica. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 17 Jul 2019]; 10(2): 21-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n2/edu03218.pdf
19. Farell Vázquez MT. El desafío de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones para los docentes de la educación médica. Educ méd super [Internet]. 2002[citado 17 Jul 2019]; 16(1):37-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v16n1/ems03102.pdf
20. Soledad Seivane M, Brenlla ME. Evaluación de la Calidad Docente Universitaria desde la Perspectiva de los Estudiantes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa [Internet]. 2021 [citado 17 Jul 2019]; 14(1): 35-46. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/11568/1/evaluacion-calidad-docente-universitaria.pdf

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/