Characterization of the ability to prepare the certificate of first intention assistance the one injured person

Authors

  • Marian Pérez-Aguilar Universidad de Ciencias Médicas. Hospital Dr. Antonio Luaces Iraola. Servicio de Medicina Legal. Ciego de Ávila. Cuba https://orcid.org/0000-0001-6594-3454
  • Olga Lidia Alfonso-Pérez Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Ciencias Médicas Dr. José Assef Yara. Ciego de Ávila. Cuba. https://orcid.org/0009-0002-0740-6567
  • Aliz González-Trujillo Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Ciencias Médicas Dr. José Assef Yara. Ciego de Ávila. Cuba.
  • Mabel Pérez-Aguilar Facultad de Ciencias Médicas de Bayamo. Policlínico Guillermo González Polanco. Departamento de Estomatología. Granma. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-0877-6714
  • Yaymi Rodríguez-Luis Universidad de Ciencias Médicas. Hospital Dr. Antonio Luaces Iraola. Departamento Docente. Ciego de Ávila. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-8021-8602
  • Yordan Leyva-Guerra Universidad de Ciencias Médicas. Hospital Dr. Antonio Luaces Iraola. Departamento Docente. Ciego de Ávila. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-8552-5073

Abstract

Introduction: In Cuba, the teaching of the Legal Medicine began in the 18th century. One year before it began in Spain and six years after its official creation in Brazil, the honor goes to the Spanish professor, Dr. José de Lletor y Castro Verde, who, on November 24, 1838, at the Royal College of San Carlos and San Ambrosio in Havana, taught the first course in Legal Medicine and Medical Jurisprudence. The quality of general practitioner training is a global issue for public satisfaction with health services. It is neither complete nor adequate if the physician lacks the medical and legal knowledge necessary to satisfactorily provide health services. One of these issues is the preparation of the primary care certificate for injured patients.
Objective:
To elaborate a system of didactic procedures for the process of teaching-learning of the Legal Medicine in the Medicine Degree.
Methods:
A pedagogic investigation was carried out with longitudinal, explanatory cuanti-qualitative focus, not experimental, derived of the formation of the Master in Medical Education. The study was developed in three stages: factoperceptible, of theoretical construction, and of application, using methods of the theoretical, empiric and statistical level.
Results:
As for evaluating the level of development of the functional structure of the ability to make the certificate of attendance of first aid to the injured, the observation was directed to the students of 5th year of the medicine degree in the education in the work and it was appreciated that 83 % of the student body presents inadequacies.
Conclusions: The Legal Medicine and Medical Ethics subject has the highly integrative paper between other disciplines of the study plan and other ciencies, constituting a systematizing element and one of interdisciplinary.
DeCS: ABILITY; CERTIFICATEOF ATTENDANCEOF FIRST AID TO THE INJURED; SYSTEM OF PROCEDURES; LEGAL MEDICINE; TEACHING- LEARNING.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marian Pérez-Aguilar, Universidad de Ciencias Médicas. Hospital Dr. Antonio Luaces Iraola. Servicio de Medicina Legal. Ciego de Ávila. Cuba

Especialista de 1er grado en MGI y Medicina Legal Profesora Auxiliar, Investigador Agregado,

References

1. Orígenes de la medicina: Antecedentes españoles. Cuad Hist Salud Pública [Internet]. 2004 Dic [citado 17 Abr 2024]; (96). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S004591782004000200003&lng=es.

2. González J, Basanta AM, Montalvo EI. Programa de desarrollo hasta el 2015. La Habana: Instituto de Medicina Legal; 2010.

3. Madrigal R. Apuntes y fuentes para una Historia de la Medicina Legal en Cuba. Rev méd electrón [Internet]. 2005 [citado 20 Abr 2024]; 27(4): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revistamedica/año2005/tema10.htm.

4. Delgado Garcia G. Temas y personalidades de la historia médica cubana. Cuad hist salud pública. La Habana: Publicación del Consejo Nacional de Sociedades Científicas; 1987

5. Planes de estudio de medicina vigentes en la Universidad de La Habana de 1899 a 1958. Cuad Hist Salud Pública [Internet]. 2009 [citado 22 Abr 2024] ; (105) . Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S004591782009000100002&lng=es.

6. Ponce F, González J, Montalvo EI, Basanta AM, Tamame AJ, Hernández MA; et al. Programa de la asignatura Medicina Legal y Ética Médica La Habana: Comisión Nacional de Carreras; 2014.

7. Delgado García G. La revolución universitaria de 1923: su repercusión en los estudios de la Escuela de Medicina. Cuaderno de Historia [Internet]. 1998 [citado 20 Abr 2024]; (83). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/his/vol_1_98/his21198.htm

8. Calabuig G. Tratado de Medicina Legal y Toxicología. 6ta ed. España; 2006.

9. Ponce ZF. El profesor Francisco Lancís y Sánchez en el centenario de su nacimiento. Rev Habanera Ciencias Médicas [Internet]. 2010 [citado 15 May 2024];9(3): 299-302. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-519X2010000300003&script=sci_arttext&tlng=en

10. Resolución No. 139. Cuba. Ministerio de Salud Pública. La confección del Certificado de Reconocimiento por Ingestión de Bebidas Alcohólicas y de Atención de Primera Intención de un Lesionado. Cuba: La Habana; 1982.

11. Álvarez-de Zayas CM. La escuela integrada a la vida. Pedagogía 93. Ciudad de la Habana; 1993.

12. Álvarez-de Zayas CM. Epistemología. Universidad de Pinar del Rio; 1998

13. Fuentes-González CH. El proceso de enseñanza-aprendizaje en la educación básica en ecuador. Santiago [Internet]. 2014 [citado 12 Nov 2022]; (133):217-229. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/195/191

14. Agramonte del Sol A, Mena Martín F. Enfoque Histórico Cultural y de la Actividad en la formación del licenciado en enfermería. Rev Cubana Enfermería [Internet]. 2006 [citado 12 Nov 2024];22(2):0-0. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192006000200006

15. González AM, Reinoso C. El proceso de enseñanza-aprendizaje. ¿Agente de cambio educativo? Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.

16. González A, Reinoso C. Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.

17. Herrera-Cruz M, Gómez-Morales Y, Guelmes-Valdés EL. El proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés desde una mirada pedagógica centrada en la vivencia. EduSol [Internet]. 2022 [citado 12 Feb 2024];22(79):126-139. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000200126

18. González S, Recarey S, Addine F, Addine F. La dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante sus componentes. Cap. 4. En: Recarey S, Addine F. Didáctica Teoría y Práctica [Internet]. La Habana: Pueblo y Educación; 2020[citado 12 Feb 2024]:55-56. Disponible en: https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=zOUREAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=18.%09Gonz%C3%A1lez+S,+Recarey+S,+Addine+F,+Addine+F.+La+din%C3%A1mica+del+proceso+de+ense%C3%B1anza-aprendizaje+mediante+sus+componentes.+Did%C3%A1ctica+Teor%C3%ADa+y+Pr%C3%A1ctica&ots=DZeZA67Tay&sig=u9aWEg8lvdx_KLjAq46fQgv_PoE&redir_esc=y#v=onepage&q=la%20dinamica%20del%20proceso&f=false

19. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia. Ley 151/2022“Código Penal” (GOC- 2022-861-O93) [Internet].2022[citado 12 Feb 2024]: 141. Disponible en: https://bwcimlementation.org/sites/default/files/resource/Cuba_PenalCode_2022_0.pdf

20. Raffino ME. Concepto de habilidad [Internet]. 2020[citado 20 Abr 2024] https://concepto.de/habilidad2/

21. De La Ossa J. Habilidades blandas y ciencia. Rev colombiana ciencia animal recia [Internet]. 2022 [citado 12 Feb 2024]; 14(1):1-8. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S202742972022000100001

22. Fuentes-González HC. Pedagogía y didáctica de la educación superior. Santiago de Cuba: CEES Manuel F. Gran Universidad de Oriente [Internet].2009 [citado 20 Feb 2024]. Disponible en: https://docplayer.es/1848371-Pedagogia-y-didactica-de-la-educacion superior.html

23. Bermúdez Sarguera R, Rodríguez Rebustillo M. La inconsistencia psicológica del concepto pedagógico de habilidad profesional. Rev Cubana Educ Sup [Internet]. 2019 [citado 21 Feb 2024];38(1): e1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142019000100001&lng=es&tlng=es

24. Montenegro-Moracén EI. Modelación de la estructura funcional de las habilidades lógicas básicas más trascendentes para el Análisis Matemático que sustentan las habilidades lógicas generalizadas o intelectuales. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente [Internet]. 2004 [citado 21 Feb 2022]: 108. Disponible en: https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2011/eimm/eimmzip

25. Cañedo-Iglesias CM. Fundamentos teóricos para la implementación de la didáctica en el proceso enseñanza-aprendizaje Cuba: Universidad de Cienfuegos; [Internet] 2008. [citado 20 Feb 2024]. Disponible en: https://www.eumed.net/librosgratis/2008b/395/395.pdf

26. Fuentes-González HC. Didáctica de la educación superior. Santa Fe de Bogotá. [Internet]. 2000 [citado 17 Feb 2024]:18. Disponible en: http://www.unibe.edu.ec/index.php/documentacion-didactica/-6/98-didacticaeducacionsuperiorhomerofuentes/fi

27. Mestre Gómez U. Modelo de organización de la disciplina física general para el desarrollo de habilidades profesionales en los estudiantes de ciencias técnicas [Tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 1996.

28. Blanco Barbeito N, Ugarte Martínez Y, Betancourt Roque Y, Domínguez Hernández IC, Bassas Cadierno D. Momentos didácticos para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. Educación Médica Superior. [Internet]. 2019 [citado 12 Nov 2022];33(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300011

Published

2025-04-30

How to Cite

1.
Pérez-Aguilar M, Alfonso-Pérez OL, González-Trujillo A, Pérez-Aguilar M, Rodríguez-Luis Y, Leyva-Guerra Y. Characterization of the ability to prepare the certificate of first intention assistance the one injured person. Arch méd Camagüey [Internet]. 2025 Apr. 30 [cited 2025 Jul. 31];29:e10358. Available from: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/10358

Issue

Section

Original Articles