Impact of a leadership training system for nurses
Abstract
Introduction: Introduction: Leadership in Nursing is a priority topic for important international organizations. After the diagnosis carried out in the Nursing Department of the Camilo Cienfuegos Provincial General Hospital in Sancti Spíritus, a training system for administrative decision-makers was proposed that contributes to the formation of the essential leadership in the development of their skills.
Objective: To evaluate the impact of the implementation of a leadership training system for nurses.
Methods: A pre-experimental study was carried out from January to December 2023, the population consisted of 56 nurses in management positions at the Camilo Cienfuegos Provincial General Hospital of Sancti Spíritus, the intentional non-probabilistic sample of 15 nurses. The variable was measured: level of leadership training in Nursing as an element of change in decision-making for the formation of transformational leadership.
Results: The results show favorable changes in the level of leadership training in nursing. Nurses in general had a positive and significant change, if we take into account that four (26.66%) rose by more than two values, seven (46.66%) rose by two values, and four by one value (26.66%), evidence that is reflected in the data obtained in the evaluation of the dependent variable.
Conclusions: The implementation of the system showed the changes that occurred in the population when comparing the initial and final state with respect to the appropriation of knowledge and skills, as well as the value of the affective for the formation of leadership in Nursing.
DeCS: EDUCATION, NURSING; LEADERSHIP; COMPETENCY-BASED EDUCATION; NURSE'S ROLE; NURSING.
Downloads
References
1. Alarcón Ortiz RA, Guzmán Mirás Y, García González M. Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina [Internet]. 2019 [citado 8 Jun 2024]; 7(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S230801322019000300010&lng=es&nrm=iso
2. Suárez Rodríguez R, Cabrera Olvera J, Zapata Silva I. El profesional de enfermería especializado. ¿Hace el mejor uso de la tecnología en el cuidado? Rev haban cienc méd [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2024]; 21(3) Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4056
3. Ferrando Rodríguez L, Gabarda Méndez V, Marín Suelves D. La competencia digital del profesorado universitario en Iberoamérica: revisión de la literatura. REIDOCREA [Internet]. 2022 [citado 16 Ene 2023]; 11(16):177-88. Disponible en: https://www.ugr.es/~reidocrea/11-16.pdf
4. Jiménez Puerto CL, Calderón Mora MM. La competencia informacional como requisito para la formación académica en el siglo XXI. Gac Méd Espirit [Internet]. 2020 [citado 13 Abr 2024]; 22(3):147-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212020000300147
5. Iglesias Armenteros AL, Torres Esperón JM, Mora Pérez YM, Sánchez Rodríguez JR. Liderazgo & clima organizacional de un hospital pediátrico cubano. Visión de enfermeras jefas y asistenciales. Rev. Enferm. UFSM - REUFSM [Internet]. 2020 [citado 8 Jun 2024]; 10 (e79). Disponible en: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/47240/pdf
6. Lopera Arango AM. Toma de decisiones en enfermería: las ciencias básicas como base para lograr la autonomía profesional. Index Enferm [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2024]; 31(4):284-8. Disponible en: https://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e14133
7. Gaviria García G, Arrieta Reales N, Maidana de Zarza A. Aplicación de conocimientos de administración hospitalaria en cuidados de enfermería. Medicina Clin Soc [Internet]. 2018 [citado 8 Jun 2024]; 2(3):109-19. Disponible en: https://www.medicinaclinicaysocial.org/index.php/MCS/article/view/64
8. Chávez Valdez SM, Esparza del Villar ÓA, Riosvelasco Moreno L. Diseños preexperimentales y cuasiexperimentales aplicados a las ciencias sociales y la educación. Enseñanza e Investigación en Psicología [Internet]. 2020 [citado 19 Ene 2023]; 2(2):167-78. Disponible en: https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25682w/S2_R1_M1PS116_PreyCuasiexper.pdf
9. Frías Navarro D. Apuntes de estimación de la fiabilidad de consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida [Internet]. España: Universidad de Valencia; 2022 [citado 13 Abr 2024]. Disponible en: https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
10. Barbu A, Zhu SC. Monte Carlo methods [Internet]. Luxemburgo: Springer; 2020 [citado 8 Jun 2024]. Disponible en:
https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-13-2971-5
11. Ochoa Vigo K, Bello Vidal C, Villanueva Benites ME, Ruiz Garay MI, Manrique Borjas GA. Percepción y actitud del universitario de enfermería sobre su formación en investigación. Rev Med Hered [Internet]. 2016 [citado 8 Jun 2024]; 27(4):204-15. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v27n4/a03v27n4.pdf
12. Lopera Arango AM. Toma de decisiones en enfermería: las ciencias básicas como base para lograr la autonomía profesional. Index Enferm [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2024]; 31(4):284-8. Disponible en: https://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e14133
13. Salamanca Castro AB. Preguntas clínicas como generadoras de conocimiento para la toma de decisiones en enfermería. NURE Investigación [Internet]. 2024 [citado 8 Jun 2024]; 128 (e2493). Disponible en: https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/2493
14. Carrillo González GM. La formación en enfermería: un desafío para el Pacífico colombiano. Avances en Enfermería [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2024]; 41(1):1-2. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/105656
15. Tejada S, Ramirez EJ, Díaz RJ, Huyhua SC. Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Enfermería Universitaria [Internet]. 2019 [citado 8 Jun 2024]; 16(1): e577. Disponible en: https://revistaenfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/577
16. Cisneros Barahona A, Marqués Molías L, Samaniego Erazo N, Uvidia Fassler M, Castro-Ortiz W, Rosas Chávez P. Competencia digital del profesorado universitario. Rev Int Humanidades [Internet]. 2022 [citado 8 Jun 2024]; 13(2):1-25. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8839718
17. Landman Navarro C. Rol sociopolítico de enfermeras y enfermeros vinculado con el liderazgo y la autonomía profesional. Horiz Enfermeria [Internet]. 2021 [citado 8 Jun 2024]; 32(2):102-7. Disponible en: https://ojs.uc.cl/index.php/RHE/article/view/41267
18. Aponte Franco SM, Rodríguez López JI, Casales Hernández MG, Jiménez Sánchez J. Reflexiones de las 4 funciones de enfermería e impactos en América Latina. Rev cienc cuidad [Internet].2023 [citado 8 Jun 2024]; 20(1):119-30. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/3503
19. Coaquira Machaca NA. Relación entre habilidades investigativas y gestión en salud en enfermeras de la Red de Salud Arequipa-Caylloma. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2021 [citado 13 abr 2024]; 37(3). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4137
20. García Martínez M, Lleix? Fortuño MM, Nieto de la Fuente C, Albacar Ribóo N. Competencia informacional en enfermería y otros profesionales de la salud. Index Enferm [Internet]. 2011 [citado 9 Nov 2024]; 20(4):257-261. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S113212962011000300010
Published
Versions
- 2025-07-21 (2)
- 2024-12-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright: Camagüey Medical Archive Magazine, offers immediately after being indexed in the SciELO Project; Open access to the full text of the articles under the principle of making available and free the research to promote the exchange of global knowledge and contribute to a greater extension, publication, evaluation and extensive use of the articles that can be used without purpose As long as reference is made to the primary source.
Conflicts of interest: authors must declare in a mandatory manner the presence or not of conflicts of interest in relation to the investigation presented.
(Download Statement of potential conflicts of interest)
The Revista Archivo Médico de Camagüey is under a License Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 International (CC BY 4.0).
This license allows others to distribute, to mix, to adjust and to build from its work, even for commercial purposes, as long as it is recognized the authorship of the original creation. This is the most helpful license offered. Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials. The full license can be found at: https://creativecommons.org/licenses/









22 julio 2025